Heavy Rain

Skrivet av: PhMan   2011-01-31

Ett spel som inte liknar nåt annat jag spelat tidigare. Ett spel som engagerar, upprör och håller intresset till 100% från start till mål.

Spelet börjar med att man är Ethan (en av huvudkaraktärerna) och man börjar sakta men säkert få en introduktion på den något ovanliga spelkontrollen. Samtidigt lägger man upp handligen för vad som kommer att bli en av de mest känslostarka spelen jag någonsin spelat. Att man är pappa själv har säkert en stor effekt på känslostämningen när man går igenom ett av de absolut värsta mardrömmar man som förälder kan få.

Själva handlingen vill jag egentligen inte skriva så mycket om eftersom det bästa med spelet är just ovetskapen om vad som komma skall. Jag kan iaf berätta att under spelet så är man olika karaktärer som på ett eller annat sätt är kopplade till huvudhandlingen. Vissa känner man starkare för, andra mindre men alla har viktiga pusselbitar!
Att handligen påverkas utifrån dina val skapar en fantastisk bra atmosfär och realism och oavsett vad man väljer att göra så får man ALLTID en bismak i munnen... Borde jag ha gjort annorlunda? Vad hade hänt osv...?
Dina karaktärer kan även dö men spelet fortsätter precis som vanligt men storyn har med all säkerhet påverkats. Det känns som att det finns enormt många punkter i spelet som är avgörande för spelets gång. Så fort spelet är över och man sitter och reflekterar över allt som har hänt så startar man igång ett nytt spel där man nu kommer välja annorlunda än första spelet. Det är SÅ mycket man vill göra annorlunda, what if...?

Grafiken imponerar inte. Den är inte dålig men framförallt människorna ser väldigt stela och mekaniska ut. Även kontrollen är sådär när man ska gå runt själv med sin karaktär. Men allt det är ganska ointressant och spelar mindre roll för det är inte det som är spelets styrka. Kontrollen kring "action"-sekvenserna är mycket bra och man blir bra stressad emellanåt. Vad man än gör påverkar handligen... du har 1 sekund på dig att bestämma dig! Lycka till! Man blir STRESSAD!

Ljudet är bra och musiken fantastiskt bra och stämningsskapande. Tummen upp för att de använde en symfoniorkester som spelar musiken för jag tycker att det känns och upplevs.

Summa summarum är att Heavy Rain är ett av årets absolut bästa spel som ingen bör missa. Av mig får den full pott tack vare handligen, att det fångar intresset, engagerar djupt och för att handling och slutet kan påverkas. Att grafiken inte är den bästa och andra mindre viktiga irritationsmoment finns spelar mindre roll. Heavy Rain är ett mästerverk, även om inget tekniskt sådant!

Medlemsrecensioner26
Samlat betyg: 8.9/10
1