Dragon Age: Origins

Skrivet av: Cabazo   2011-02-11

Bedrövligt, var mitt slutgiltiga omdöme om Dragon Age: Origins.

Under hela äventyrets progression väntade jag på att det skulle ta fart någonstans. Att Dragon Age skulle få luft under vingarna och föra mig mot skyn.

Men nej. Efter att ha kört 75% på normal svårighetsgrad drog jag ned den till casual, det vill säga den enklaste svårighetsgraden vars målgrupp är vuxna som överlämnar kontrollen till sina tre-åriga barn. Dragon Age kändes hela tiden som bortkastade pengar inklusive bortkastad tid. Nu ville jag bara klara av spelet så fort som möjligt. Genomspelningen klockade på strax under 15 timmar för min del, dock har min totala sammandrabbning med Dragon Age varit betydligt längre än så (alla Origins, reboota main character två gånger).

Vari ligger förklaringen till min avsmak för Dragon Age? Väldigt enkelt, faktiskt. Hela spelet kändes extremt förlegat. Visserligen skapade de inte spelet med mig i åtanke, utan snarare människor som spelat förhållandevis identiska spel för 10-20 år sedan och har raskt slukat varenda klon som uppkommit inom denna gren i RPG. Dialogsystemet är ofrånkomligen långt ifrån lika påträngande intressant som Mass Effect 2s motsvarighet. Det kan ha att göra med att Dragon Ages karaktärer lämnar ytterst sällan något intryck. Det märkte jag redan när spelet skulle introducera sig för spelaren i form av en Origin-story. Jag ville förlika mig med min karaktärs bakgrund, dock är älvornas Origins-story fruktansvärt matta, liksom människornas. Dvärgarnas ansåg jag vara... någorlunda intressant.

Sedan hamnade jag i Grey Warden. Tankarna for iväg till FN, EU. Ett gränsöverskridande sällskap, helt enkelt. FN, EU, Grey Warden har alla tre något gemensamt i min hjärna: förknippningen med själlös karaktär.

Men jag bör fortfarande vara en del av målgruppen för Dragon Age. Jag var en flitig Guild Wars-spelare, jag har spelat liknande gruppbaserade RPG:en... listan kan inte göras lång men min erfarenhet och tycke för dessa spel är inte frånvarande. Jag tycker många saker om Dragon Age: Origins som kan anses vara överrumplande subjektiva. Dock är jag trots allt, bara människa.

Handlingen var usel. Det kan bero på att jag skippade idel dialoger och därav förlorade den röda tråden genom berättelsen. Å andra sidan var det en berättelse till höres värdelös innehållandes en mycket liten procentuell andel innovation.

Men. Ett RPG utan story kan jag leva med. Däremot är premisserna för stridssystemet rentav obehagliga. Det finns tre olika klasser att välja på - magiker, rogue eller warrior. Rogue och warrior fungerar i princip på samma sätt, bara att warriorn är överlägsen vid första ögonkastet då den får tillgång till supergear relativt snabbt (DLC blood dragon armor) medan roguen springer runt hela spelet i trasor. Min bedömning är att warriorn också skadar mer generellt sett. Dessvärre har jag inte provat på archery ännu och har inga intentioner heller på att göra det.

Klasserna är usla, spelet är absolut i behov av mer flexibilitet i striderna, de känns alldeles för enformiga. Banorna är strukturerade i samma mönster. Korridorer, rum. Den enda kuggen spelmekaniken snurrar på är kuggen av uttråkighet. Grafiken är heller föga imponerande. Det är så horribelt att två grundläggande pelare i ett RPG, som spelbarhet och handling, drar ned ett spel som egentligen har mediokra produktionsvärden. Men nu förblir Dragon Age just bedrövligt, på grund av att det faller på i stort sett alla dess attribut spelaren upplever.

Spelet var på tok för utmanande också. Jag gillar sällan att spela på defaults rekommendationer, jag gillar utmaningar. Dock anser jag att Dragon Age inte är värt någon möda från min sida. Att köpa vapen för 130 guld som man farmat ihop genom att grinda eller göra sidouppdrag (och att sedan regelbundet införskaffa runor som enchantar vapen), en syssla som inte skänker mig tillfredsställelse utan endast frustration, det är inte min grej. Det är ju så att det ena absolut leder till det andra men jag anser också att Dragon Age i egenskap av ett konsolspel avnjuts bättre som ett linjärt äventyr och inte i andan av en öppen, attraktiv värld.

Att spelet totalt saknar estetisk karaktär övergår mitt förstånd. Vad tänkte Bioware här? Spelet ser ut som Fable... minus Fables fablistiska knorr. Eller Elder Scrolls Oblivion utan obliviteten. Alla spel har ett kännetecken vid inramningen eller kärnan i designen. Dragon Age: Origins är totalt identitetslöst. McLovin nästa kan man ju undra för DA:s del.

Dragon Age: Origins var inte underhållande. Inte stimulerande. I jämförelse med Arkadian Warriors framstår det senare som rena guldkornet. Det i sig utgör en stämpel på Dragon Age: Origins som horribelt. Inte heller var den mer genomarbetade DLC:en, anmärkningsvärd på något sätt och vis.

Medlemsrecensioner17
Samlat betyg: 8.4/10
1