Homefront

Homefront är till skillnad från vad Gamereactor säger, bra. Inte perfekt, men bra.

Så var ska man börja? Storyn är nog det som gör Homefront unikt. Så jag börjar väl där. Året är 2027 och USA har blivit ockuperat av Nordkorea, eller egentligen "The Greater Korean Republic", eftersom Korea har enats och tagit över närliggande Asiatiska länder. Detta är en uppfriskande från det vanliga "Oh, no!! Russians have an WMD and we (The Americans) have to stop them and save the world cuz we are so fuckin great!" Du spelar som Robert Jacobs, en f.d helikopter pilot som rekryteras av motstånds rörelsen. Under spelets gång kämpar du tillsammans med Connor (Macho-Kill everyone), Rihanna (Gör vad som är rätt), Boone (Klok ledare) och Hopper (Smart och tönt). Stereotyper alltså.
Så för att fokusera mycket på story är kampanjen förvånansvärt kort, ungefär fem timmar. Detta är den absolut största besvikelsen i hela spelet.

Banorna i spelet är tillräckligt varierande för att hålla dig intresserad. För det mesta är det scriptade scener och huka-skjut delar dock slängs det mot slutet in en smygbana och en helikopterbana.

Spelet är dock inte en run-and-gun. Det finns viss realism. Du dör rätt så lätt så du måst tänka på att ta skydd, och din ammunition är begränsad så tänk på var du siktar innan du skjuter. Visst, man kan plocka upp ammo från döda fiender, men om några finns kvar kommer de nog fälla dig dig så snart du visar fejset.

Ljudet i spelet är riktigt bra. Det är inte lika bra som Battlefield, men det är inte lika kast som MW2. Man vill verkligen avfyra sin puffra bara för att det låter så bra.

Multiplayern är den tredje multiplayern som jag verkligen blivit beroende av, de två första va BFBC och KZ3. Det finns två spellägen:
Ground Control (32 spelare), där man tar över olika strategiska platser på banan.
Team Deathmatch (24 spelare), döda så många som möjligt.
Dessa finns också i en annan version där du har en Battle Commander. Han kan välja ut olika fiender som har höga killstreaks och välja ut några från dit lag för att stoppa honom.

I multiplayern finns Battle Points som du får när du dödar någon eller förstör ett fordon. Typ allt du gör (Nästan) ger dig BP. Dessa kan du då spendera på olika power-ups som en RPG eller några robotar. Eller så kan du ju spara dem och köpa ett fordon, en stridsvagn kanske? Eller en Apache? Fordonen är väldig roliga att köra men helikoptrarna känns lite för kraftfulla. Men det gör inget eftersom det finns fortfarande många vanliga fotsoldater kvar som man kan få BP ifrån för att själv köpa en.

Men det finns såklart problem. Ett av dem är att dina medhjälpare är knappast personer, de verkar vara programmerade som hinder eftersom om någon av dem går emot dig, flyttas du omedelbart ur vägen. En annan frustrerande sak är att det är så många scriptade grejer som att Connor ska flytta på något så att du kan gå vidare. Ska du upp på en stege? Ja, då måste du vänta på att alla klättrar före dig. Dessutom inträffar några buggar här och där, som att gubbarna som ska aktivera en scriptad scen fastnar i en vägg.

Jag hade kul med spelet och alla borde testa det, och till alla er som undrar: Nej, detta är ingen CoD klon.

+ Bra story, beroende framkallande multiplayer, ingen CoD klon.
- Kort kampanj, scriptade scener.