Call of Duty: Modern Warfare 2

Som jag ser det, är CoD 4 förmodligen ett av den moderna spelvärldens mest omtalade
spel. Dock ändrade den inte FPS-genren så värst mycket. Se på BFBC och Killzone 2, dessa minnesvärda mästervärk körde sitt eget race och de lyckades hyfsat bra. Men en mörk och dyster dag i november 2009 släpptes Modern Warfare 2. På några dagar hade den förändrat FPS spel för all framtid. BFBC 2, MoH och KZ3 har tydliga spår av MW2-sjukan. Detta är en anledning varför jag INTE tycker om Modern Warfare 2.

Det finns såklart andra anledningar. Som vanligt börjar jag med storyn. Jag har sällan sett en sämre story (Förutom i amerikanska filmer), allting är ju bara en enda stor klyscha. Någon ond terrorrist, som förresten är ryss, hotar världsfreden och ni, jänkarna, måste såklart rädda världen igen. Suck. Såna här är ju ren propaganda för USA efter deras fiasko i Irak. Du spelar som två snubbar, du spelar ungefär två uppdrag innan det är dags för byte. Den ena är SSSOS (Sneaky-sneaky-special-ops-shit) och den andra är en vanlig fotsoldat. Spelet i sig är inte särskilt underhållande, det är bara att springa igenom allting och skjuta på allting. Jag njöt dock av banorna som utspelar sig i ett USA som blir Über-pwnat (YAY!!) av den ryska björnen. Det finns för få av dessa banor. Spelet tar slut ungefär efter fyra timmar. Skulle gärna vilja klaga på att spelet satte en ny låg standard på speltimmar för FPS spel men det var CoD 4 som gjorde det.

Dialogen i spelet är så förbaskat dålig så det inte finns några gränser. 90% består endast av dumma militärtermer som ingen kan eller vill förstå. Röstskådespelarna klarar sig, de låter inte för bedrövligt, men de låter inte särskilt exceptionella heller.

Ljudeffekterna är däremot riktigt dåliga. Allting låter som skolmat smakar: Skit.
Ingenting låter särskilt kraftfullt utan rätt så mesigt (Förutom AK47an som är medelmåttig).

Nu tar vi MW2s levebröd, multiplayern. Alla har sagt det, men alla ljuger. Multiplayern är INTE beroende framkallande. Det finns ett antal olika spellägen men alla går i grunden ut på att döda folk på löpande band. När du dödar någon får du XP som du levlar med. Det finns 70 ranker totalt, det tar nog fett mycket tid om du ska göra det här på rätt sätt. Efter det kan du levla 70 gånger till!! Jag ser det som meningslöst slöseri med tid. Det jag menar med "rätt sätt" är då på det hederliga sättet. Dock skulle jag inte spela multiplayern just nu eftersom det är ett väldigt stort antal hackare online. De förpestar tillvaron och gör en redan kass online upplevelse ännu kassare. Du kan fixa till dina klasser med vapen (Och i sin tur pimpa dem), perks och killstreaks. Allting, tillsammans med alla hackare, oblanserar alltihop. Vissa killstreaks dödar dig så fort du spawnar och vissa perks gör din fiende nästan oövervinnlig. Alla dessa problem är välkända men ändå gör Infinty Ward ingenting åt det här utan sitter bara på deras feta lata rumpor och sniffar pengar.

Det finns en bra grej till med spelet. Co-Op splitscreen! För få spel har sånt nuförtiden. Det finns många olika banor med olika mål och alla är roligare än kampanjen.

Jag kanske borde nämna att, fastän alla fel, kan jag fortfarande sätta på MW2 för att spela kampanjen, så om du bara köper det för den orsaken så kan man väl köpa det. För ett lågt pris dock.

+ Splitscreen