Kingdom Hearts: Birth by Sleep

Jag gillar Final Fantasy väldigt mycket och tycker att det är den bästa rollspelen som finns. Square Enix tycker jag är ett imponerande spelbolag. Jag kollade upp på alla spel som dom har gjort och då hittade jag Kingdom Heart serien. En blandning mellan Final Fantasy och Disney. Först tyckte jag att det verkade hel knäppt med en sån kombination. Men efter alla tjat om hur bra de var så bestämde jag mig för att åtminstonde försöka pröva det. Jag skaffade Kingdom Heart Birth by Sleep som är en prequel till den riktiga serien. Jag tänkte att det kunde vara lika bra att ta det för det startade det hela och så förstår man sedan bättre när man väll ska köra den riktiga serien. Jag startar spelet och till en början så var det en träningsplan. Och efter bara ett tag så blev jag helt fast i karaktärernas sinne.

Kingdom Heart Birth by Sleep är det första Kingdom Heart jag har kört. spelandet är i stort sätt en blandning mellan det vanliga standard action och rollspels menyer. Det liknar Final Fantasy på många sätt som att ens liv är hp och en hel del förmåger har namnet fira, blizzard eller thunder. När jag hade fått grepp om det så började jag verkligen gilla det där systemet och jag undrar dessutom om dom andra Kingdom Heart spelen har samma stridssystem. I så fall så skulle jag inte ha några problem med att lära det.

Storyn i spelet är rätt intressant och episk. Det tog lite tid för mig att kunna veta vad allting egentligen handlade om och det är fortfarande en hel saker som jag inte vet men det får man säkert reda på i dom andra spelen. Men det är tekniskt sätt inte en story utan tre. Man kör igenom tre olika karaktärers story som alla kopplas till slutet.
Spelets huvudkaraktärer är tre stycken. Första är Ventus : Liten men en väldigt stark en. Andra är Aqua : Het som tusan. Och sista är Terra : En grym person som liknar Zack på sätt och viss. Jag tycker att alla tre är lika bra i personligheter och känslor. Deras utseende är också finna men det är naturligt. Var och en av alla tres storys spelas i olika tillfälen och i vissa gånger kommer scener då en karaktär möter en annan av dom tre.

Spelet har ett stridssystem som jag sa tidigare är liknande till Final Fantasy systemet. Skillnaden dock är att man kan springa hur man vill när man slåss och dessutom så slipper man hoppa in i en stridsplan som det händer nästan i alla FF spelen. Menyn är rätt annorlunda då den är enklare att kontrollera och så kan man anfalla enklare. Jag gillade verkligen det här systemet och det sa jag tidigare också.

I spelet så åker man igenom olika världar som för det det mesta är olika disney världar. Såna världar kan va till exempel Snövit, Askungen eller Peter Pan. områderna i dom världarna liknar väldigt mycket miljöerna i dom riktiga filmerna. Samtidigt finns det andra världar som Square Enix har gjort själva. Personligen gillar jag miljöerna i dom världar som Square har gjort. Jag gillar inte disney som jag brukade göra när jag var typ tio.

Rösterna i spelet tycker jag är helt fantastika. Alla tre huvudkaraktärers röster passar dom rät bra då dom är röster som spelas av unga kändisar. Andra röster som alla känner till är Musses glada prata, Kalles babblande och Långbens knasiga röst. Varje gång jag hörde alla disney figures röster så fick jag tillbaka blickar av när jag var liten eller rättare sagt, jag tänkte.

Spelet är väldigt innehållsrikt för att vara ett bärbart spel. Det har många extra spel som racing och liknande tennis. Det finns också ett online läge där man kan köra mot andra spelare eller så kan man bara köra för sig själv och vinna saker. Jag har haft problem med mitt nätverk så jag körde för det mesta för mig själv. Det finns dessutom ett roligt board spel. Där tävlar man med en eller två karaktärer. Man slåss på en plan där det plattor av olika slag, fällor eller poäng plattor. Man kastar en tärning och går lika många steg som det blev av numret av tärningen. Om man samlar på tillräckligt med poäng så vinner man och får vissa förmåger som pris. Jag tycker att det verkade rätt enkelt att vinna alla matcher mot karaktärerna. Dock har jag inte upplevt hur det är att köra mot en online spelare i det spelet.

Musiken i spelet är rätt underhållande. Varje värld man kommer till har sin egen musik stil och det tycker jag är bra att dom har variationer.

Grafiken i spelet är rätt snygg. Men jag tycker dock att det är samma grafik egentligen i alla psp spel som jag känner till.
Men det spelar inget roll för mig och grafiken var helt okej för mig. Jag glömde nämna den ass snygga öppningen i spelet som är i en grafik form som är otrolig snygg.

Spelet tycker ändå på sätt är rätt lätt att spela. Det tar väldigt fort för en förmåga att nå sin högsta nivå och dessutom så går ens nivå upp fort också om man bara slåss i tio minuter ungefär. Jag började spelet på medium först men då jag märkte hur enkelt det var så tog jag svårare och då blir en aning svårare. Jag hade velat att spelet kunde va i samma svårighetsgrad som dom vanliga FF spelet. Då hade det bli lite mer en utmanning då hade det dessutom tagit längre att klara.

Spelet tycker jag att det kunde kanske ha passat bättre till Playstation 2 eller 3. Då hade det kanske ha fåttt mer uppmärksamhet i världen. Psp får inte alls någon.

Kingdom Heart Birth by Sleep tycker jag är ett fantastiskt fantasifullt spel som alla psp ägare borde prova. Jag hade kanske viljat ha lite mer utmanning men det är helt okej för det mesta. Nu kan jag knappt vänta på att köra den riktiga Kingdom Heart serien.

Grafik 8
Spelbarhet 9
Musik 8