Portal

Jag har löst pussel, skjutit portaler, färdats med min polare Companion Cube, blivit lovad tårta, och placerat portaler så att jag nästan mår illa när jag faller genom de. Finns det något annat att beskriva allt det som jag nyss skrivit? Jo, det finns det. Jag har spelat Portal.

I Portal så får du spela som Chell, en försöksperson. Du får instruktioner av en dator som kallas GLaDOS, som kommer att guida dig genom de olika testkamrarna där din hjärna kommer att sättas på prov. Det dröjer inte länge förens du får tag i en slags manick som kan skjuta portaler. Du ska alltså klara av olika tester, med motiveringen att det blir tårta när du har klarat alla tester.

Konceptet i Portal är väldigt enkelt. Med din manick så kan du skjuta en blå och en orange portal. Går du genom den blåa portalen kommer du ut genom den orange, och går du genom den orange portalen kommer du ut ur den blåa. Väldigt enkelt, men samtidigt väldigt smart. Med den portalskjutande manicken så ska du lösa olika pussel för att komma vidare. Pusslen är till en början väldigt lätta, och handlar oftast om att du ska få en kub från ett rum till ett annat och lägga kuben på en knapp som öppnar en dörr. Men i takt med att du kommer längre in i spelet blir pusslen mer komplicerade.

Sägas ska dock att det inte är särskilt utmanande egentligen. På vissa ställen har jag visserligen stanna upp och tänkt "hur i helvete...", men det dröjer oftast inte mer än fem minuter innan jag har listat ut hur man ska göra. Så även om pusslen är genomtänkta, så känns de inte alls särskilt utmanande.

Det största minuset med Portal är dock att det är otroligt kort. Spelet började visserligen som en demonstration på vad man kunde göra med Source-motorn, men lite längre än runt 1,5 timme hade man nog väntat sig. Men trots det så spelar jag mer än gärna om Portal då det är ett riktigt härligt spel. Dessutom så låser man upp lite extra utmaningar när man har klarat spelet. De här extra utmaningarna kan vara mer avancerande pussel, klara pusslen på så kort tid som möjligt, använda så få portaler som möjligt eller ta så få steg som möjligt. Dessa utmaningar kan höja hållbarheten en aning om man är lite tävlingsinriktad.

Designen i Portal är härligt stilren, och även om Source-motorn kanske är en aning utdaterad idag, så håller grafiken ändå. De olika testkamrarna är otroligt snygga och väldesignade. Ljudet är även det härligt, främst då med GlaDOS sarkastiska och sköna kommentarer och instruktioner, som får mig att le stort.

I slutändan är Portal ett väldigt bra spel. Konceptet är visserligen enkelt, men samtidigt genialt, och designen och GlaDOS röst höjer stämningen. Det som dock drar ner betyget en aning är den väldigt korta längden och att pusslen inte är alltför utmanade. Trots det är Portal fortfarande ett riktigt bra spel, och tillsammans med Half-Life 2 och dess episoder samt Team Fortress 2, så är The Orange Box den bästa spelsamlingen någonsin.

Grafik: 8
Ljud: 8
Spelbarhet: 8