Kingdom Hearts II

När jag hade klarat av det första Kingdom Hearts så hade jag bestämt mig direkt att köra fortsättningen. När jag skulle skaffa tvåan så hade jag läst att det var ett annat Kingdom Heart spel som spelar sig i mitten av ettan och tvåan. Jag tänkte ett tag om jag skulle börja med det eller tvåan, men jag beslöt tvåan. Resultatet blir till en början rätt mycket förvirrande. Men efteråt så återvänder den magiska Kingdom Heart sagan i det sätt som det ska va i.

Det börjar med att jag styr en person som inte är Sora utan en person som ser precis ut som Ventus (jag har spelat Birth By Sleep). Vid det ögonblicket så började min förvirring. Jag går med figuren igenom en ny stad och möter vänner till figuren som jag inte har sett heller innan. Jag tänkte liksom Vad tusan är det som pågår? Ju mer jag körde men den nya figuren, desto mer depremerad blev jag eftersom jag tänkte att det här verkar inta va rätt, det här har inte nåt med Kingdom Hearts att göra. Under tiden som jag spelar med figuren så lär man sig hur stridsystemet fungerar och en hel del andra spel variatoner.
Jag började ge upp hoppet om att fortsätta men till slut så öppnas kapseln och ut kommer hjälten Sora i en äldre kropp. Då försvann min deperation fullständigt och jag var tillbaka i Kingdom Hearts världen.

Spelets RIKTIGA story börjar med att Sora, Långben och Kalle efter ett år vaknar upp i ett laberatorium. När dom har fått tillbaka sina minnen och medvetanden så stötter dom på Musse som ger dom en uppgift att söka upp trollkarlen Yen Sid. När Sora och dom andra har hittat Yen Sid så får dom ett uppdrag. Uppraget är att börja en nya resa och hjälpa andra världar från Heartless och dom nya Nobodies. Dessutom så har en ny fiende Organization 13 börjar med saker och ting. Sora och hans två vänner ger sig därmed ut på en ny resa då Sora försöker samtidigt hitta hans försvunna vän Riku.

Spelets story är väldigt bra. Det är mycket mer intressanta hemliga saker och fler karaktärer som inte är Disney karaktärer.
Spelets början börjar dock ganska segt. Då menar jag alltså delen då jag är den andra karaktäreren. Efteråt blir det mer tempo i storyn men på vägen så börjar det gå både upp och ner. Vissa stunder så är det spännande och visa stunder är det rätt trista stunder. Tja, första delen av spelet är bara lite trist, resten är mer spänning. Jag säger att det är en bra story men jag tycker dock att det inte lever upp lika bra som det första Kingdom Heart spelet gjorde. Det första var helt magisk fantastik och spänning fanns nästan hela tiden. Jag undrar förresten om Square hade redan bestämt sig då dom gjorde det första Kingdom Hearts att det skulle komma en uppföljare. Hade varit jättekul om det skulle komma en uppföljare men samtidigt om det inte skulle ha kommit en uppföljare så hade det första fantastika Kingdom Hearts hellt och hållit räckt.

Stridssystemet i spelet är rätt liknande till det första. Man har en menu nere på vänstra sida av skärmen och så väljer man antingen att attackera, köra magi, ta items eller andra små saker som Summon. Nånting nytt dock är Drive Form systemet. Det gör så att Sora kan förvandlas till en annorlunda klädstil och hålla två vapen samtidigt. Man blir starkare och får nya förmåger ju mer man använder det. Det finns flera versioner av Drive Form. Jag tycker att det här var en ganska bra nyhet och med det så slapp spelandet va
likadant som ettan. Men under strider så blir jag ofta trött på en liten sak. När jag slåss mot vissa fiender och blir slagen av dom så flyger jag typ några meter bort. Det är ganska jobbigt då det tar lite tid att falla ner på marken såvida man har Recovery så klart.
Jag kommer inte riktigt ihåg hur långt man flyger i det första spelet men jag är säker på att man flyger längre i det här spelet.

Karaktärerna i spelet består som sagt både av Disney och Final Fantasy karaktärer. Det finns en hel del nya och gamla. Den nya jag gillar mest är Auron (från FF X) som hjälper till och med att slåss. Andra disney karatkärer hjäper till dessutom fast går bara använda i deras egna världar. Nånting som jag blev väldigt förvånad av är att det finns en värld där Pirates of the Caribbean karaktärer finns. Pirate of the Caribbean är ju otecknat så det känns ganska konstigt men samtidigt en trevlig idea.

Världarna man åker till kan va i olika variationer. Från Mulan till Hercules och Aladdin till Lejon Kungen. Dom lyckades ännu en gång att skappa världarna på ett sätt så att det ser precis ut som från filmerna. Alla världar så klart är inte bara Disney världar utan det finns en ett par världar också som enbart hör till Kingdom Hearts. Miljöerna i världarna är rätt bra detaljerade och ser väldigt snyggt ut. Dessutom så är det väldigt färgglatt överallt.

Nånting som jag inte gillade så mycket i det förra spelet är Gummi Ship. Det har återvänt och verkar ha lika stor betydelse som i det första, kanske till och med mer. Personligt gillar jag Gummi systemet inte så mycket men nu på tvåan så har Gummi faktiskt blivit lite roligare. Banerna man åker på den här gången är i mer rörerlse och inget ser inte alls ut som lego mer. Mycker mer detaljerat och mycket mer utmanande. Det finns ett nytt systemet också. När man har åkt igenom till en nya värld så kan man göra extra uppdrag i den gummi rymden man körde i. I Uppdragen så skjuter man typ bara och samlar på sig poäng. Jag brydde mig inte så mycket om uppdragen men prövade på alla ändå. Tycker att det nya Gummi systemet var väldigt mer roligare än det gamla.

Grafiken i spelet är fantastisk. Överträffar faktiskt det första men det kanske är för att det kommer ju nya tider hela tiden. Alla karaktärers design är nästan perfekta och ser väldigt bra ut.

Rösterna i spelet är underbara precis som dom var i ettan. Soras röst har förändras och låter inte som ett barn längre. så är det för Riku och Kairi också. Kalle och Långben har sina gamla samma roliga röster som lever upp spelet. Jag berömmer mest christophers lees röst till en av karaktärerna i spelet. Han låter så levande och hans röst känner man ofta till väll.

Kameran i spelet har förbättras rätt bättre från det första. Man kan styra den bättre och det är inte ofta man tappar bort sig.

Musiken är underbar. Det blir annorlunda musik beroende på vilken värld man är i. Huvudlåten i spelet är dock ganska tråkigt och är inte i närheten av huvudlåten i det första.

Det är rätt mycket humor i spelet och det får mig ibland att få ett putte lite skratt. Det är för det mesta Disney humor. Ibland dock så kan det bli lite för flamsigt och då känns det som att man kör ett Disney spel och inte Kingdom Hearts. Jag är allt för gammal för Disney spel.

Spelet har rätt mycket extra spel och många skatter som man kan använda till att göra nya material saker. Små spelen är vissa roliga och vissa tråkiga. Dock om man vill göra som Jimmys Journal säger så får man ta och försöka klara det. Det är rätt svårt att klara 100 procent och gummi ship är inget undantag. Får såna som vill klara 100 procent av spelet så kan det ta ett tag och mycket ansträngning.

Kingdom Heart II är ett fantastisk spel som är helt klart värt att spela. Spelet är inte bättre än det första men är ändå nästan lika bra. Har lite nackdelar där och där men inga speciela stora. Nu så undrar jag när uppföljaren kommer. Får väll under tiden försöka skaffa Chain of Memories.

Grafik 9
Spelbarhet 8
Ljud 8