Svenska
MEDLEMSRECENSION

Shin Megami Tensei: Persona 4

Såg att det redan fanns en (eller kanske flera) recensioner av Persona 4, men jag är förvånad över att ingen av dem verkar ogilla spelet, helt otroligt. För det här är det absolut sämsta spel jag spelat sen Kingdom hearts 2.

För dem som inte vet vad det är kan spelet beskrivas som en blandning av Ganguro girl, Pokemon och Final Fantasy, där 80 % av spelet utspelar sig i "verkligheten" där du planerar din vecka, går i skolan, kollar väderrapporter och jobbar, och 20% där man slåss tunbased-style mot fiender i dungeons.
Den största missuppfattningen gällande det här spelet är att det är ett RPG, detta ÄR EN LÖGN!!! Det finns inte en enda aspekt i det här spelet som kan kallas rollspel. Man får inte göra sin karaktär specifik på nått sätt, det finns inga utbytbara vapen (alla karaktärer kan bara "uppgradera" de vapen och armor de har).

Alla val man kan göra är helt onödiga (låt mig berätta hur värdelösa de är: tidigt i spelet frågar din kompis om du gillar en katana eller ett par knivar, självklart tänkte jag "Ah, de vill att alla japan-fags ska välja katanan, så det är säkert skit - knivar it is then", Sen kom polisen och tog båda vapnen och direkt efteråt när jag fick tillfälle att köpa nya KUNDE JAG BARA KÖPA KATANA!, vad var anledningen att låta mig välja om jag inte får välja? Ett annat exempel var när jag var tvungen att offra en hel dag för att äta nudlar och när valet om hur mycket nudlar jag skulle äta kom upp valde jag "take a small bite" vilket ledde till "its too good to pass up, you ate it all" WTF!?) Och genom hela spelet dyker det upp texter som "you decide to go to sleep" - nej, det gjorde jag inte, spelet gjorde det! rollspel handlar om val och konsekvenser.

Men det allra värsta med alltihop är att det bokstavligen tar 2 timmar från att man trycker på New game till att man kan styra sin karaktär någorlunda fritt och ens öppna sin statusskärm - 2 timmar! Inte ens Metal Gear har så långa intron och här är det inte ens det, för man måste aktivt klicka sig fram genom textrutor, det är inte heller som typ Fallout där man får definiera sin karaktär eller träna bas skills, det är bara story och introduktion.

Så vad är handlingen? Tydligen mördas folk genom att sugas in i tv-världen och din karaktär sätter ihop ett team för att rädda dem och när du gör det ansluter de till ditt party. Varje gång du går efter någon som sugits in skapas en ny dungeon man måste klara och sedan kan man gå tillbaka för att grinda - ah, juste, grind är lite knöligare än vanlligt - eftersom hela spelet måste planeras (man har olika tider på dagen där man kan göra olika aktiviteter) tog det mig flera timmar och några reloads att fatta att grind är något som dels måste avättas speciell tid för (man kan inte jobba, studera eller bygga relationer på samma dag man väljer att grinda XP). Jag har ingen aning om hur xp fördelas i mitt party och oftast får man så lite att det inte ens verkar spela nån roll. Meningen med all grind är att ju högre level man har desto högre level på Personas (Monster-kort som fungerar som magi i strid) kan man ha - låter det knöligt? Det är det :(
När man sen inser att de flesta main-enemys har en weakness som gör dem skit enkla att spöa kan man grinda i timmar och ändå inte klara bossen eftersom den inte har nån weakness. Varför lära ut en spelmekanik som inte används när den borde behövas?

Problemet med Persona 4 är att det handlar för lite om själva action delen, jag är inte den som behöver 9000 atomexplotioner varannan minut för att gilla ett spel, men för att komma till själva striderna i P4 är det så mycket annat som måste göras att de inte ens är värda det när jag kommer dit (gåt till skolan, svara på frågor, handla potions, skapa Persona, hoppa in i tv´n, leta reda på rätt dungeon, hitta en fiende, slå den på rätt sätt för att få börja, hitta svaghet, ganka hela partyt på den, dra en hög med Persona-kort och dra ett special-kort) och allt det jag just rabblade upp är i trippel-utfällningsbara menyer. Oh, menyer, menyer menyer, Det är nästan så man undrar om Square Enix har någon storts meny-fetish för det finns inte en enda sak i det här förbannade spelet som inte sköts genom grafiskt missbildade meyer, det är helt jäkla omöjligt att hitta någonting och helt onödigt eftersom man ändå inte kan ändra någonting (man kan inte ändra sina party members equipment eller någonting).

Om jag ska säga något till spelets fördel så är det att det ser ganska snyggt ut, med fullt tecknade Anime scener på vissa ställen och oftast fullt utlästa textrutor med ganska hyggliga röstskådisar och trots den 2 timmar långa introduktionen blev jag aningen intresserad av storyn (fram tills jag fick börja spela och insåg att gameplayet var minst sagt retarderat) och även om karaktärerna var alla de vanliga japanska stereotyperna var de ganska bra för att vara i ett spel - men det är det som är problemet, P4 är inte ett spel, det är en enda lång Anime med Pokemon-strider inkastade för att kunna säljas på PS2, man har fokuserat mer på vilka "after school clubs" man kan gå med i istället för ett fungerande level system.

Alla dungeons är copypastade och nästand identiska vilket blir rejält tråkigt efter 3-4-5 gången, det är för mycket "fluff" runt om allt och allt måste göras på ett så osmidigt sätt som möjligt - Och för att hammra in den sista spiken i korsfästelsen - Det går inte att spara vart som hels så om du grindar i en dungeon på typ våning 7 måste du ta dig hela vägen tillbaka genom horder av monster (som man inte kan fly från om de väl får tag i dig och attackerar + att det räcker med att din huvudkraktär dör för att du ska få game over) för att kunna gå tillbaka till hub-ingången och spara (väl där kan man välja att gå ut vilket är lite underligt - om jag väljer "exit" får jag frågan "quit exploring?" om jag svara nej stannar jag kvar där jag är, om jag svarar ja får jag frågan "go home?" svarar jag då nej på det stannar jag ändå kvar där jag var medans om jag svarar ja går jag hem och kan inte göra något mer den dagen -vafrör finns det två frågor när de svarar på samma sak?)

Jag köpte det här spelet eftersom så många på Internet och i min omgivning sagt att det är ett bra, djupt spel och för att jag gillar Square Enix och Jrpgs överlag, men vad jag fick när jag öppnade fodralet var Aids och en dålig soundtrack-singel. Persona 4 skulle passa bättre som ett 90% kortare flashspel på hamsterpaj - fast då kan man ju lika gärna köra Ganguro girl och Pokemon samtidigt.

Ps: ja det finns en persona som ser ut som en penis i en rullstol

Samlat betyg: 8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10