Doom 3

Ett omåttligt snyggt spel i sann förstapersonsanda.
Jag har spelat det som en galning och varenda gång på nytt föundrats av hur väl man har lyckats föra över grafiken från PC-spelet till x-boxen.
Eftersom jag även är ägare till PC-spelet så kan jag däremot tycka att det är lite synd att man har tagit bort det mesta av smygandet vilket gör spelet ganska mycket mindre läskigt på x-box. Mer action än skräck. Trots detta så är man helt förlamad framför både tv´n och datorn när man helt själv och endast med hjälp av sina vapen förvandlar helvetets avskum till små, små bitar som man sen kan servera som hundmat eller Laxpytt välj själv.

Spelet bygger verkligen på ett rejält mardrömsscenario, att vara fast i en helt helvetesbesökt rymdbas på en helt annan planet och de enda man kan göra för att överleva är att skjuta snabbare än sina muterade soldatkompisar, ducka för eldklot och såga ihjäl vidriga små korsnigar mellan bebisar och flugor.

Även om storybitarna är ganska lösryckta så märker man ändå att det finns en handlig och man kan höra små inspelningar som man plockar upp lite här och där från personer som nu förmodligen inte behöver dom längre, och genom dessa hör man hur basen sakta sjönk mot helvetet tills det helt brakade löst (Scaary).

Som så ofta i den här typen av spel så är man helt själv (mer eller mindre) och dom som är på ens egen sida är ofta bara i vägen. I just doom så är man väldigt ensam så gott som hela tiden och varje gång man träffar på någon som inte är muterad eller utan både armar och ben så händer det oftast något så att den personen tyvärr inte blir långlivad vid din sida.

Doom-serien har ju sin egna klassiska uppsättning vapen och dom är här nu också, dock inte lika fyrkantiga och med kanske lite mer realistiska ljud :).
Som vanlig börjar man såklart med en vanlig knallpulverpistol, men när urvalet av fiender blir lite större och den inte längre är lika effektiv så tillkommer (tack och lov) den trogna hagelbössan och kort därefter även maskingeväret. Efter detta lyckliga ögonblick så hitta man även granater som är riktigt duktiga på att förvandla Zombies till pulverkaffe. På detta så hitta man även en härlig railgun och efter det ett kärt gammalt återseende "Plasmageväret". Nu när man börjar känna sig lite kaxig så kommer det självklart fler och värre fiender från i stort sett över allt. Nu är alla inställda på dig eftersom att alla dina soldatpolare är i helvetet och den grinige segeanten som hela tiden säger i din radio att du skall skynda dig till kommunikationsavdelningen och slå larm
(lätt för han att säga) sitter inlåst vid en dator någonstans i basen. Nåja för att du ska kunna skynda dig och samtidigt överleva så får du på vägen från kommunikationsavdelningen en rikigt härlig raketkastare. när du har gullat klart med den och prövat den på några fiender bara på skoj så är det dags att gå vidare. ganska sent i spelet så får du äntligen lägga vantarna på en BFG (okej sluta dregla).

Det är alltid lika roligt att bära runt på en mäktig samling vapen men lek inte för du har inte oändligt med ammo i det här spelet :).

Fienderna i Doom 3 är extremt välgjorda och alla är så obehagliga och ser så ondskefulla ut att även om det inte var sagt så i storyn så skulle man lätt kunna gissa var dom kommer ifrån.

Det är allt det här som gör att Doom 3 är ett riktigt bra spel och man måste nog säga att det verkligan måste avskräcka folk från att i framtiden ta jobb på mars.