Fahrenheit

Jag har tillbringat 7-8 timmar av mitt liv på ett spel som fick mig att rysa ända ned till lilltån, alla mina miljoners hårstrån stack rakt ut. När eftertexterna rullade så kände jag att ett av mina favoritspel har blivit varvat för första gången.

Jag har skolans bibliotek och även Orvar Sävström att tacka. Det hela började med att jag såg en bok stå där i bokhyllan, dock skulle det dröja cirka ett år innan jag hyrde den (250 tv-spel). Jag hyrde den förra månaden, jag läste allt, mitt i texten hittade jag ett spel som stack ut. Verkade lite som Heavy Rain som jag gillar starkt. Fahrenheit heter spelet, jag valde att pröva demot. Det dröjde inte länge innan jag byte 249 sedlar mot PS2 versionen av Fahrenheit.

Fahrenheit startar mitt i natten i New York på ett Nattcafé. Du och en annan man är på toaletten. En av killarna heter Luckas Kane, av någon anledning mördar Luckas den andre mannen.Nu börjar ditt äventyr. Samtidigt som du ska ta reda på vad som fick din karaktär att begå detta brott ska du samtidigt gömma dig för polisen. Visst låter det intressant? Dock så kommer det roliga nu, du styr även Carla och Tyler som letar efter dig.

När jag för första gången stöter på kontrollerna så känns dem lite krångliga och analoga spakarna är inte exakta, då jag ibland fastnade i allt möjligt på grund att spakarna svarade lite sent. Kontrollen kändes annars helt perfekt. Jag tycker att dem hade lyckas perfekt med QTE (Qucik time Event) - systemet. Spelet innehåller kanske lite för lätta strider, jag hade stora problem med en strid. Men det finns ett ord att benämna striderna, FANTASTISKT.

För er som spelat Heavy Rain så kommer ni känna igen er i just Fahrenheits grund. Det går ut på ungefär samma sak, styra alla karaktärer, vad som helst kan hända och ja du har nästintill allt i dina händer. Det märks att Quantic Dream ligger bakom båda spelen.

Fahrenheit är inget tekniskt vidunder men med den hyfsade grafiken (PS2 kan bättre) så har dem ändå lyckas dra fram en sådan enorm spänning, känsla och stämning. Jag gillar att designen och miljöerna är gjorda för storyn. Utan designen och miljöerna Fahrenheit har så hade inte storyn fått samma lyft. Ja speldesignen är en av dem delarna Fahrenheit stödjer på.

Det som kommer ut hur högtalarna är underbart. Likaså här så är ljudet verkligen en byggande del till att spelet blir spännande, får en sådan känsla och stämningen. När jag hör spelets Theme ryser jag. Den är full av känslor, det är det som gör musiken i Fahrenheit så bra, att den får fram känslorna på ett sådant sätt jag inte kan förklara. Man förstår verkligen vad spelet handlar om när man hör musiken.

Hållbarheten

Spelet innehåller 3 slut, för den som vill köra om spelet.

Jag är en sådan person som inte gillar att spela om spel, bland annat för att man vet vad som komma skall. När jag står vid min samling av spel brukar jag titta på mina favoriter och tänka "fyfan vad bra det här är, fan vad jag saknar tiden med detta spel" Men när det gäller Fahrenheit så kommer jag tänka, nej jag kommer inte tänka något. Jag kommer bara stå där och glo på spelet och fälla en tår. Så bra är det.

Grafik 7/10

Spelbarhet 8/10

Ljud 10/10