The Witcher 2: Assassins of Kings

Monster, Magi, Alver, Dvärgar, Drakar och många andra inslag som står fantasy till. Men Andrzej Sapkowski's universum är så mycket mer en bara klassisk fantasy och det är även The Witcher 2...

Har jag någonsin varit i en vackrare digitaliserad skog som denna utanför Flotsam? Jag tror faktiskt inte det. Geralt av Rivia letar sig med raska steg genom de högväxta träden och den silvervita dimman. Lika vacker som skogen är, lika farlig är den. Innan jag och Geralt vet ordet av har fem Nekkers grävt sig upp från marken. Geralt hade säkert hunnit parera den första attacken, men det gör inte jag och det är tyvärr min reaktionstid som räknas. Slaget träffar Geralt i bröstet. Jag ber monsterjägaren slita fram sitt silver svärd. Men monsterna väntar inte på att Geralt ska få dra sitt svärd. De attackerar igen, och igen. Jag hinner parera en attack men de fem vildsinta monsterna har omringat mig och Geralt. De attackerar från alla håll. Ännu ett slag träffar Geralt, denna gång i ryggslutet. Geralt faller på knä och allt svartnar.

The Witcher 2 är ett spel där koncentrationen måste vara på topp. De må vara en strid mot en övervuxen Kayran eller mot en ensam Drowner, är du inte på hel spänd så kan det kosta i Geralts död. Det är ett svårt och brutalt spel. Men du är aldrig chanslös. Du har tillgång till bomber, fällor, dolkar och magiska tecken utöver de två svärd Geralt bär på ryggen. Du kan även spetsa till Geralts förmågor med trolldrycker. En blandning av alla dessa redskap är nästan ett måste för att överleva i de norra kungadömena.

Spelets handling utspelar sig någon månad efter händelserna i första spelet. Den opolitiska Witchern har återigen hamnat i händelsernas centrum. Han sitter fängslad och anklagad för mordet på Temerias kung, Foltest. Säkerhetspolisen Vernon Roche förhör den oskyldiga witchern. Roche litar på Geralts ord och med hans hjälp lyckas Geralt fly från fängelsehålan och tillsammans ge dem sig ut för att hitta den verkliga mördaren och rentvå Geralts namn. Det bekanta ansiktet av Triss Merigold gör dem sällskap till Flotsam där spelets första del utspelar sig. Spelets handling är kantad av Politik, Krig och hemligheter. De är en mörk och skitig värld som målas upp. High och Low Fantasy blandas i en härlig mix. Inget är svart och vit och de val man gör påverkar handlingen i en väldigt stor grad. Det är en välskriven och fantastisk resa man få uppleva genom spelets handling. Det kan vara svårt att hänga med bland alla politiska agendor och kungadömen. Men det är inget som förstör upplevelsen det minsta

CD Projekts egen skapade spelmotor målar upp en fantastisk detaljrik värld. Vissa platser som målas upp är overkligt snygga. Jag tänker på skogen utanför Flotsam och Vergen, Utsikten från La Valette's slott och många, många fler platser. Mellansekvenserna är snyggt ihop klippta och filmiska. All denna grafiska och artistiska briljans kräver givetvis sin dator om man ska lyckas kränga upp allt på max och få en okej framerate. Men även vid medium inställningar är detta spel ett av de snyggaste som finns på marknaden. Ljudet är på topp också. röstaktörerna är för mestadels superba och musiken är härlig atmosfärisk. Jag har drabbats av problem med ljudet några antal gånger. Musiken försvinner från filmsekvenser och ibland blir dialogen knappt hörbar.

Spelets strider har helt twekats om från första spelet. Geralt bär fortfarande två svärd på ryggen, ett i stål för mänskliga fienden och ett i silver för monster och andra väsen. Istället för att klicka i rytm är det ett mer traditionellt system som används. Geralt har en snabb attack och en stark. Den starka har en långsammare animation vilket kan ledda till problem om du använder i fel läge. Du kan även placera ut fällor, kasta bomber och dolkar. Du kan även kasta en av de fem magiska tecken som du har tillgång från start: Aard kan användas för att knuffa omkull fienden. Yrden används för att skapa magiska fällor, Igni för att kasta eld projektiler, Quen för att skapa en magisk sköld och Axii för att förvilla fienden att attackera sina vänner. Du kan även ta till trolldrycker som hjälp. Kruxet med dessa drycker att dessa måste drickas innan striderna. Det kan först vara lite
överväldigande med alla redskap i första början. Men när man väll har fått klarhet i alla redskap blir spelets strider härligt strategiska. The Witcher 2 är ett rollspel vilket gör att man kan omvandla sina erfarenheter i nya färdigheter. Geralt har tre talang träd att spendera sina erfarenheter i. Dessa träd är uppdelade i: Svärdkunskap, Magi och Alkemi. Det som jag tycker är lite synd är att man måste spendera sina första erfarenhetspoäng i ett litet mini träd. Det känns som de färdigheterna kunde finnas till Geralts befogenhet redan från början.

The Witcher 2 har en 18-årsmärkning som inte är särskilt diskutabel. Blod, svordomar, våldtäkter, avrättningar, sex och andra lite mindre barnlämpliga teman syrar genom spelet. Det sista är något som hanteras på ett mycket mindre smaklöst sätt. Borta är sexkorten på Geralts erövringar från första spelet. Geralt kan fortfarande spendera sin tid i sänghalmen med de diverse damer. Men dessa scener hanteras på ett mycket bättre vis en i första spelet.

Spelet har sina skavanker. Att hantera sitt inventarium är inte det lättaste till exempel. Ibland känns kontrollen inte helt tight. Jag har råkat ut för några problem med ljudet och nån bugg här och där. Men detta är något jag kan se förbi väldigt lätt. Omspelbarheten är stor med tanke på hur stor inverkan man kan ha på handlingen och den support som CD Projekt ger spelet med gratis DLC och så vidare.

The Witcher 2 är för mig det klart bästa spel som släppts 2011 hittills. Med en magisk atmosfär, härlig handling och med ett tillfredsställande stridssystem kommer nog inte detta spel enbart ses som ett av 2011 bästa spel, utan ett av de bästa rollspelen genom alla tider.

Samlat betyg: 9/10
1
2