Jag kan passa på att säga en sak innan Du börjar läsa: detta är en recension av campaignen i GoW, då jag inte satt mig in i multiplayern än. Sådär, nu till recensionen:
Jag har alltid tyckt om Gears of wars campaign, de macho-coola supersoldaterna är roliga karaktärer, deras äventyr är kantad med action och dramatik och ibland känslosamma ögonblick.
I den avslutande delen i trilogin hade jag hoppats på en mäktig final där säcken slutligen skulle knytas ihop och våra hjältars långa kamp skulle ta slut.
Nu i efterhand undrar jag, vad hände?
De roliga och nytänkande uppdragen i föregående spel är som bortblåsta, då de flesta banor gå ut på att ta hissar, springa över broar, klättra upp för torn o.s.v..
Det bjuds på förvånansvärt få minnesvärda ögonblick (ett speciellt som ger mig rysningar men ska för guds skull inte spoila!), annars är de bara springa runt i tråkigt designade banor där storyn delas ut i små, små portioner när du väl nått ditt mål.
För att inte tala om sista striden/bossen. Ett större antiklimax har jag sällan varit med om. Nä, tvåans avslutning var i jämförelse tiotals gånger större och mer dramatisk.
Det är kul att skjuta på GoW3, och det hjälper betyget oerhört mycket. Jag hade bara hoppats att Epic lagt ner lika mycket själ i campaignen här som i de båda föregångarna (framför allt ettan), då nytänkandet verkar ha sinat sedan första spelet lanserades.