Svenska
MEDLEMSRECENSION

Grand Slam Tennis 2

Skrivet av: Zoiler   2012-02-11

Lägger sig mellan Virtua Tennis och Top Spin.

Det första Grand Slam Tennis släpptes endast till Wii och var en rörelsebaserad historia. Med tvåan försöker man göra ett "riktigt" tennisspel till HD-konsolerna, tänkt att konkurrera ut Virtua Tennis och Top Spin. EA dominerar som bekant de flesta sporterna på spelmarknaden.

Egentligen har det nästan perfekta tennisspelet redan släppts i Top Spin 4. Men det var när det släpptes. Därefter förstörde utvecklarna systematiskt spelet, i rent självdestruktivt masochistisk stil. De började med att förstöra onlineläget så det inte gick att spela online på ett halvår. Därefter patchade de sönder det till oigenkännlighet, något jag aldrig tidigare varit med om. De patchade alltså spelet så att det blev sämre och sämre.

Nu när Top Spin 4 är en blek skugga av vad det var på launchdagen hoppades jag mycket på Grand Slam Tennis 2. Alas, jag hoppades förgäves.


POSITIVT

Onlinefunktionaliteten - Om det är något jag saknat i Top Spin 4 så är det att kunna spela dubbel online med en rankning eller att överhuvudtaget få någon bra statistik. I Grand Slam Tennis kan man spela både dubbel med ranking och se sin vinststatistik (vunna/förlorade) i både singel och dubbel. Det finns dessutom turneringslägen utöver head to head och mer statistik att titta på.

Det fungerar ungefär som FIFA, är mycket positivt och något jag hoppas andra tittar på.

Lättillgängligt - Alla kan snabbt och enkelt lära sig hur man spelar och komma igång.

NEGATIVT

Grafiken - Skarp grafk med många spelare som liknar verkligheten (Edberg!). På Roland Garros bildas fotsteg i gruset och man förstör de kritade linjerna i realtid samtidigt som sand flyger undan för varje steg. Men samtidigt, det är bara snyggt rent tekniskt. Det känns i övrigt väldigt sterilt och spelarna är oftast helt uttryckslösa. Det finns få kamerasekvenser vilket leder till att samma vevas hela tiden och man får aldrig se närbilder, kameran är alltid långt borta. Reprisbilderna är usla.

Animationerna blandar och ger, men ger totalt ett negativt intryck. Visst, de har tittat på personliga småsaker för spelarna som hur Sharapova för håret bakom öronen eller hur Sampras petar sig i ögat inför varje serve. Men Top Spin 4 hade också det där, och många fler.

Det som totalt sänker mitt förtroende är dock hur usla animationerna är på banan. Slicen ser ut som vilket vanligt slag som helst (vilket är oförlåtligt), din gubbe kan helt plötsligt accelerera 100 km/t för att hinna upp en boll, och mängden slaganimationer är verkligen begränsad.

Jag gillar inte heller hur bollen får färg precis som i Table Tennis om man gör en viss skruv. Men i det här spelet behövs det väl då det inte är helt lätt att se skillnad på slagen. I Top Spin 4 ser man hir lätt som helst vilket slag som är vilket.

Småsaker också, som att man går tillbaka till baslinjen efter matchbollen som om det var vilken poäng som helst, förstör intrycket. I Top Spin 4 slänger spelarna racket och går ned på knä direkt efter matchbollen eller en lång och bra boll.

Gameplay - Spelet lägger sig någonstans mellan Top Spin och Virtua Tennis. Inte riktigt lika crazy som VT, men inte i närheten av att vara en simulator. Kan man någonting om tennis så tycker man bara det är absurt och lustigt att se på när två spelar Grand Slam Tennis 2 mot varandra.

För det första känns spelarna lika bra allihopa, med samma slag. I TS4 gör det stor skillnad vem man väljer, så som det ska vara.

Baslinjedueller går i stort sett inte att vinna eftersom man kan täcka hela planen. Man kan stå på ena sidan planen och ta en hård boll som kommer mot andra sidan utan problem. Stoppbollar är verkningslösa eftersom spelarna automatiskt springer mot bollen, plus att de är för långa och långsamma. Det gäller för övrigt annars också, det är mycket autospringande. Du springer själv såklart, men du får mycket "springhjälp", ungefär som autoaim i FPS. Ibland kan detta förstöra för dig när spelaren får för sig att springa rakt fram mot en boll som går snett.

Servar är oftast bara en nackdel. Du har ingen större kontroll på din serve, till skillnad mot Top Spin 4 där du har maximal kontroll, och den som returnerar kan stå och ta bollen på uppstuds vid serverutans början inte långt från nätet och få till en bra retur som sätter dig i knipa direkt. Du har alltså fördelen när du INTE servar!

För det viktigaste är att komma fram på nät, alla är nämligen nätexperter. Det är det absolut bästa sättet att avsluta bollen på. Matcherna online kommer att handla helt och hållet om vem som kommer fram först, och kommer fram gör man i stort sett på första eller andra bollen (första om man returnerar). Det kommer bli många dueller där båda spelarna står framme vid nät och kör volley mot varandra. Det går helt enkelt inte att slå ut varandra från baslinjen om båda spelarna är någorlunda bra på spelet.

Att lobba kan också vara effektivt eftersom det är skitsvårt att få till en bra smash, samtidigt som lobbarna faktiskt kan vara svårare att ta än vanliga slag. Det är absurt och inte i närheten av riktig tennis.

Tyvärr är det med andra ord ett arkadspel, dock fungerar det bättre än Virtua Tennis.

Total Racquet control - Funktionen som innebär att du använder höger styrspak för att slå och sikta. Fungerar i teorin, men efter att ha provat bytte jag rätt snabbt tillbaka till knappkontroller. Man har faktiskt mindre kontroll över var man slår slagen med den här funktionen och någon finkontroll är det inte i vilket fall eftersom du knappt kan slå utanför banan. Den skjuter "ungefär" dit du siktar, inte dit du siktar, och ibland åt totalt motsatt håll av någon konstig anledning.

Svår CPU - Den fuskar känns det som. Kommer snabbt fram på nät och är där så gott som oövervinnerlig och får till slag man själv bara kan drömma om. Detta gäller från Pro och uppåt, de tidigare nivåerna slår man enkelt. Mycket svår att slå av fel anledningar.

Ljudet - För första gången i ett tennisspel (?) finns kommentatorer. Och, faktiskt de är inte alls tokiga. De verkar ha en hel del inspelad dialog och de säger oftast rätt saker vid rätt tillfälle.

Men here's the thing. Detta är ett tennisspel. I verkligheten håller kommentatorerna tyst under bollarna. I GST2 tjötar de på som om Marcos Baghdatis står bakom dem, redo att slå sönder fyra tennisrack i skallen på dem så fort de slutar babbla. De tjötar helt oavbrutet, man sitter bara och lyssnar på dem och kan inte koncentrera sig på bollen. Tennis är inte en kommentatorsport - som tur är går det att stänga av kommentatorljudet.

Men det finns andra saker att störa sig på. Publikljudet är ett stort skämt, ingen inlevelse alls och samma typ av hejaljud hela tiden. De vaknar till när man börjar lobba eller när man spelat 20 slag i en boll. Men Top Spin 4 är fortfarande bättre.

Sedan har vi själva racketslagen som låter väldigt syntetiska/metalliska. Inte alls ett naturligt ljud. Kombinera det med att det låter som att du travar som en häst eller springer omkring på klackar så får du en ganska enerverande ljudbild på det stora hela.

Banorna - Det finns... 16 banor. Men, det finurliga, det är att det finns tre banor för varje Grand Slam. Oftast två stora och en "träningsbana" typ "bana 9". Man kan alltså säga att det finns 8 banor. De fyra grand slam-banorna och 4 till, varav åtminstone två är påhittade.

Det är absolut inte godkänt. Jämför med Top Spin 4 som hade hela 42 (!) banor, där i stort sett alla var riktiga banor. Jag bryr mig liksom inte ifall jag spelar på Phillipe Chatrier eller Suzanne Lenglen, båda är gruset på Franska Öppna och det runtomkring kan inte mäta sig med skillnaderna i verkligheten.

Spelarna - Detta är en personlig preferens men jag tycker man fokuserar helt och hållet för mycket på legender. 22 spelare finns det, 13 herrar och 9 damer. Men bland damerna finns lastgamla spelare som Chris Evert (spelar med trärack =P) och Martina Navratilova. Den stora majoriteten av spelarna i GST2 har lagt av. Är det verkligen så kul att spela med inaktuella spelare?

När jag startade spelet funderade jag på om de hade med den nyblivna världsettan Victoria Azarenka. Nej, det visade sig att de hade med 4 spelare som inte lagt av. Sharapova, systrarna Williams och Ana Ivanovic. Egentligen 3 alltså eftersom Williams-systrarna i stort sett är samma spelare.

Och även om svenskarna Edberg och Borg är med bland herrarna så finns det knappt några aktuella spelare. Djokovis, Federer, Nadal, Tsonga, Murray, Roddick och japanen Kei Nishikori som gick långt i årets Australian Open.

Legendarer i all ära, men jag tycker att om man ska göra ett tennisspel så ska legendarerna vara komplement till de aktuella spelarna. De ska ju inte vara i majoritet!?

Och som sagt, det känns inte som om det är någon jätteskillnad mellan spelarna ändå. Sampras nätspel är inte bättre än Nadals trots att han har 100 i statistiken och alla är overkligt snabba. Konstiga attribut har de också, Edberg är långt ifrån den bästa nätspelaren trots att han var en grym serve- och volleyspelare. Hårdast i spelet slår tjejen Serena Williams.

Slutsats: Nej, det här blev inte alls vad jag hade hoppats på. Saken är den dock att spelet fungerar i grunden, bara man inte har för höga krav. Om man är ute efter ett lättsamt arkadtennisspel så fungerar det, det är inte på något sätt söndrigt, men jag är ute efter en simulator som efterliknar strategin och djupet i sporten. Jag skulle kunna tänka mig att spela det om jag var tvungen och det är bättre än senaste Virtua Tennis, men i jämförelse med till och med ett sönderpatchat Top Spin 4 är det långt, långt efter. Dock, godkänt för de som är ute efter ett nytt arkadtennislir och inte ställer lika höga krav på autencitet.

Jag hoppas i vilket fall att EA bygger vidare på det för jag vill se fler tennisspel på marknaden. De har mycket att förbättra men ge det några år så kanske de är med i leken på allvar. De är nybörjare och 2K Czech har många års försprång trots allt.

Samlat betyg: 6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10