Protagonisten Adam Jensen, en före detta SWAT-soldat har börjat jobba åt företaget Sarif Industries som är stationerad i Detroit. Året är 2027 och någonting som kallas Human Enchancements är varje persons vardag.
Adam Jensen är David Sarifs högra hand och chef över säkerheten på Sarif Industries. Det som Sarif Industries utvecklar och säljer är såkallade människoförbättringar vilket har satt en stor del utav världens befolkning i fattigdom på grund av det dyra läkemedlet som behövs för att kroppen inte skall stöta bort de mekaniska förbättringarna, som armar, ben, ögonglober etc.
Deus Ex: Human Revolution har en väldigt speciell story, som speglar hur en värld med mekaniska lemmar skulle fungera, eller inte fungera. Mycket dialog är involverad och storyn är en stor vågsvikt för spelet. I och med dialogerna så får du svarsalternativ, och beroende på hur du svarar så reagerar personen du pratar med på olika sätt, och dina svar kan ändra på både små och stora saker som händer längre fram i spelet.
I och med dialogerna, så blir det också många närbilder på karaktärerna, vilket låter oss spelare granska ansiktsuttryck och urskilja hur karaktärerna reagerar på saker. Ansiktsmodellerna är delvis väldigt stela och intetsägande, men berättelsen griper tag i en tillräckligt för att sådana småsaker tynar bort i det stora hela. Röstskådisarna gör ett bra jobb och inlevelsen i karaktärerna är bra, men engagemanget kunde ändå ha varit lite högre för att gripa tag i spelaren ännu mer och inte få dialogerna att bli så pass linjära som de kan vara.
Deus Ex-serien är i grund och botten ett FPS-spel, men i och med Human Revolution har Eidos Montréal integrerat TPS-perspektiv när Adam tar skydd. Denna funktion fungerar riktigt bra och är väldigt användbar när vi som spelar behöver få en överblick.
Ban-designen är väldigt genomtänkt och låter spelaren tackla olika moment på flera olika sätt. Är du en person som vill undvika direkt kontakt med fienden? Leta i så fall reda på en annan väg än att springa rätt in i smeten via ytterdörren. Redan vid spelets första uppdrag får vi spelare förfrågan hur vi vill spela spelet, vill vi utvika att döda folk, eller vill vi skjuta på allt som rör sig för att ta oss igenom uppdragen som spelet bjuder på.
Miljöerna i Deus Ex: Human Revolution försöker vara högteknologiska, men fortfarande hålla sig till ett realistiskt design-val. Byggnader ser futuristiska ut, men med grunden i hur byggnader ser ut i dagsläget, vilket gör att det känns nytt och fräscht, men ändå relativt bekant. Färgschemat i spelet är väldigt mörkt och hela spelet utspelas under mörka förhållanden med ett guld-orange färglager över allt, vilket ger ljussättningen ett väldigt speciellt ljus, som antingen älskas eller hatas.
Huvuddelen av spelet är självklart; Human Enhancements, som tillåter människor att köpa förbättrade mekaniska mänskliga lemmar, som tillåter personerna att till exempel hoppa högre, springa snabbare, surfa på nätet med ögonen och andra högteknologiska exempel. Detta köper människor på såkallade LIMB-kliniker, där de också opererar på delarna, som är utstationerade runtom i världen. Adam Jensen är självklart utrustade med dessa förbättringar, dock fick han dessa efter en näradöden-upplevelse. Dessa förbättringar är däremot militärbaserade, och därmed dödliga. Ur armbågarna kan Adam få ut runt metern långa svärd för att kunna döda sina motståndare, eller helt enkelt använda sig utav sin enorma kraft i sina mekaniska armar för att slå ihjäl fienderna igenom en vägg. Allt eftersom spelet går, tjänar du in experience points, vilket låter dig gå upp i level och tjäna Praxis Points, som låter dig uppgradera dina mekaniska lemmar till att kanske springa fortare, kunna se igenom väggar och automatiskt filtrera bort giftig gas vid inandning.
Detta är dock inte frid och fröjd som gör dig till en övernaturlig spelare. Spelet är utrustat med en mätare som dräneras när du använder någon av dina mekaniska färdigheter. Du som spelare kan välja att uppgradera till dig fler mätare, men det är endast den första mätaren som laddas upp allt eftersom, vilket de övriga mätarna inte gör om du tar slut på dem helt och hållet. Att döda en fiende med dina inbyggda svärd tar upp en hel mätare, men att springa, sänker mätarens innehåll allt eftersom du springer, därför kan du sluta springa precis innan mätaren tar slut för att sedan låta mätaren laddas upp på nytt igen.
I och med att spelet är ett Action-RPG-spel, finns det inte bara huvuduppdraget att följa. Det finns flertalet sidouppdrag att göra vid sidan om spelets huvudberättelse, som är välgjorda och intressanta. Det kan vara allt från småsaker, så som att hjälpa en person med skulder hos något gäng, eller bryta sig in i någons bostad, för att sedan hacka ett kassaskåp för att komma över bevis för att få en annan person rentvådd eller fängslad.
Eidos Montréal har tagit över Deus Ex ifrån Ion Storm och tagit hand om spelserien på ett bra sätt och levererat ett riktigt bra spel som håller både storymässigt och spelmässigt.
Plus:
Intressant story
Kreativt levling-system
Bra ban-design
Minus:
Stela ansiktsanimationer
Ogenomtänkta bossfighter
Spelad version: Xbox 360