Härskarringen: Slaget om Midgård

Skrivet av: Homer S   2007-08-01

Det här spelet hör till ett av de spelen som jag tillbringat mest tid med. Jag har säkert spelat hundratals skirmish-battles nu. Och såklart mycket i Campaign-Mode. Jag älskar The Lord of the Rings, både som bok, film och i det här fallet spel.

Grafiken är inte så bra som man kanske skulle önska. När man zoomar in, så blir grafiken riktigt ful. Zoom-funktionen gör i mitt tycke, ingen nytta alls. Sen kan man bara bygga på speciella ställen i basen och på speciella utposter som man går i närheten för att erövra och sen kan man bygga där. Ljudet är riktigt bra, film-skådespelarna har spelat in sina röster och det låter bra när ett stort slag rasar.

Antalet enheter som man kan ha i sin arme är också begränsat. Hjältar finns också. De är mycket överlägsna vanliga enheter och får tillgång till fler specialattcker när de går upp i nivå. Gandalf har t.ex. kraften "Maktens Ord" som dödar alla fiendeenheter som är i närheten vid nivå 10 som också är den högsta. De flesta hjältar från filmerna finns med, inklusive de nio i brödraskapet och på den onda sidan finns Saruman och Nâzgulerna, bland annat.

Det finns fyra sidor att välja mellan och de är Gondor, Rohan, Isengard och Mordor. Alla har unika enheter och hjältar. Min favorit är Rohan som har Rohirrim anförda av Éomer och Kung Théoden. De rider rakt igenom de flesta vanliga fiendeenheter. Mordors orker är också helt gratis att skapa förutom ork-hålan, detta vägs upp av att de är mycket svaga.

På Campaign-läget får man leda brödraskapet genom Moria, slåss i Helms-klyfta och leda enterna när de krossar Isengard. Detta läge är mycket långt och det tar ett bra tag och spela igenom på både den onda och goda sidan. Hållbarheten är riktigt bra och jag har inte tröttnat än.

Sammanfattat är Battle for Middle-Earth ett av mina favoritspel även om det har en del minus. Men trots en del minus tycker jag inte att mycket kunde gjorts så mycket bättre.

Samlat betyg: 8.4/10
1