Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
MEDLEMSRECENSION

Ghost Recon: Future Soldier

Ghost Recon: Future Soldier är den tänkande individens spel, om man får tro Ubisoft själva. De tidigare delarna i serien har definitivt stämt in på detta, men med dagens "codifiering" så är det svårt att inte bli tveksam. Men hur pass "codifierat" är det egentligen?

"Tre, två, ett". Fyra skott avlossas från fyra automatkarbiner samtidigt. Måltavlorna hade ingen som helst aning att vi var där. Med området säkrat så smyger vi oss framåt på huk och nyttjar vårt optiska kamouflage för att inte bli sedda. Efter en kort stund så tar jag fram vår drönare för spaning. Från luften ser jag ytterligare fyra fiender, och samma procedur upprepas.

Jag älskar taktiska skjutare, det ska sägas. Det är något visst med all den här planeringen inför minsta lilla eldstrid, att hålla reda på både min och resten av gruppens utrustning, och komma på hur man ska minimera förluster. Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 var för mig ett väldigt bra spel, där taktiska moment och mer arkadaktig action blandades på ett mycket bra sätt. Det var därför inte konstigt att jag såg framemot Ghost Recon: Future Soldier. Spelet har dock lidit en hel del av förseningar, och i skrivande stund så har inte spelet släppts till PC än.

Som namnet antyder så utspelar sig Future Soldier i en ganska nära framtid. Som medlem i Ghost-styrkan har spelaren tillgång till högteknologisk utrustning, som optiskt kamouflage, drönare, sensorgranater och röntgenvisir. När Predator-gruppen utplånas av en bomb så skickas Hunter-gruppen in för att undersöka saken. I rollen som John Kozak, en amerikan med ryska rötter, så är det upp till dig och din grupp att ta reda på vad som egentligen hände, bara för att dras in i något större.

När det gäller storyn i millitärskjutarspel så har jag faktiskt tappat hoppet helt. För storyn i Ghost Recon: Future Soldier är om något väldigt generisk, och allt jag såg under berättelsens gång har jag sett förut, flera gånger. Den är inte det minsta unik alls. Dessutom är karaktärerna helt identitetslösa. Visst känns den realistisk och trovärdig, men vad spelar det för roll egentligen när man gäspar under de fula mellansekvenserna? Och i ärlighetens namn så förstår jag inte vad som är så svårt med att göra en bra story i ett millitärskjutarspel. Okej, visst, det kanske är lite svårt att inte få den att kännas generisk, men man kan väl åtminstone göra det bra? Men även om själva storyn inte är något vidare, så är det tvärtom med själva kampanjen i sig. Kampanjen är faktiskt riktigt underhållande och varierad. Trånga korridorer varvas med öppna miljöer.

Det finns dock en sak som jag inte uppskattar, och som jag upptäckte ganska tidigt. Man har betydligt mindre kontroll över gruppen den här gången. Nu kommer jag inte ihåg exakt allt man kunde beordra medsoldaterna att göra i föregångaren, men man hade i alla fall betydligt större valmöjligheter där. Man kunde ju till och med välja vilka som skulle följa med under uppdraget. I Future Soldier kan jag som mest markera fiendernas position när vi inte är i strid, och sedan kunna följa upp det med synkroniserade skott. Det går även att markera fiender som behöver slås ut snabbt under eldstrider, men det är inte mer än så.

Men har alla taktiska moment försvunnit helt? Nja, inte riktigt. Visst , man har betydligt mindre kontroll över gruppen och vissa actionmoment känns som att det bara går på räls, men det finns faktiskt en viss taktisk känsla. Till exempel så krävs det bara en enda skottsalva för att slå ut dig, vilket gör det extra viktigt att ta skydd under eldstrider och byta skydd om fienden försöker förstöra ditt skydd. Visserligen kan en av dina medsoldater hjälpa dig upp benen, men samtidigt så utsätter sig din medsoldat för en stor risk. Dessutom så är det en stor fördel att försöka ta sig fram så tyst som möjligt och utnyttja all högteknologiska utrustning som man har till sitt förfogande. Om Advanced Warfighter 2 var en blandning av taktiska och arkadaktiga actionmoment, så är Future Soldier ett arkadaktigt actionspel med taktiska inslag. Så visst har Ghost Recon "codiferats" och det är verkligen inte lika taktiskt som föregångarna, men samtidigt har jag lite svårt att kalla det för ett "Medal of Duty: Battlefield"-spel.

Inför varje uppdrag så har du möjlighet att välja vilken utrustning du ska ha med dig till uppdraget, och när det gäller vapen så är det här Gunsmith kommer in i bilden. Om du tycker att det finns många val till vapnen i Call of Duty eller Battlefield 3 så kommer du att bli överväldigad av valmöjligheterna i Future Soldier. I Gunsmith, eller "Pimp my Gun" som jag kallar det, så kan du sätta dit olika sikten och andra tillsatser som lasersikte eller ändra avtryckare, magasin och en massa andra vapendelar som jag inte kan namnen på. Utan att överdriva så kan jag säga att det finns miljontals med olika kombinationer. Men om man inte känner för att pilla med allt möjligt så går det det att låta spelet välja ut den bästa kombinationen för en viss roll.

När det gäller samarbete så har Ubisoft satsat hårt på att spela med kompisar. Dels så går det att spela med en kompis via delad skärm, vilket är något som har blivit väldigt sällsynt under denna konsolgeneration. Fyra personer kan även samarbeta över nätet, men det är inget som jag har haft möjlighet att prova. Dessutom så finns det ett samarbetsläge som heter Guerilla, som är ytterligare en variant av det populära Horde från Gears of War-spelen. Det som dock skiljer Guerilla från liknande spellägen är att man först måste ta över en bas, som du och dina kamrater sedan ska försvara i ett antal rundor tills ni ombeds att ta över en annan bas. Mellan ronderna så kommer man att kunna ändra vapen och få annan nödvändig utrustning för att kunna hålla området säkrat. Guerilla är faktiskt riktigt kul, så länge man är minst tre spelare. Är ni två stycken så kan det bli rörigt, och spelar du själv... lycka till, säger jag bara.

Självklart finns det också ett multiplayerläge. Om jag ska vara ärlig så fastnade jag aldrig riktigt för multiplayern i Advanced Warfighter 2, så var jag faktiskt lite halvt tveksam till multiplayern i Future Soldier. Men efter att både ha spelat lite av betan och det färdiga spelet så måste jag säga att multiplayern är riktigt bra. Det finns tre spelbara klasser, skyttesoldat, spanare och ingenjör, och samtliga tre klasser fyller olika taktiker och utrustning för att hjälpa laget. I takt med att man spelar inom en klass så kommer man att låsa upp nya vapen och utrustning för att kunna anpassa sin soldat. I Future Soldier så gäller det verkligen att samarbeta med laget, och även om det går att springa in och leka hjälte så fungerar det oftast inte i längden.

Kontrollen är riktigt smidig och enkel att lära sig. I början så kan det vara lite knepigt, eftersom alla knappar kan ha olika funktioner beroende på om du bara trycker på knappen eller håller in den. Det dröjer dock inte länge förens kontrollen känns snortight.

På sistone så har jag haft lite svårt att sätta betyg på spel, känner jag. Inte för att jag håller på att tappa stinget, utan snarare eftersom de flesta spel jag spelat på sistone har jag haft ganska blandade åsikter om. Ghost Recon: Future Soldier är ytterligare ett sådant spel som jag haft svårt att sätta betyg på. Kampanjen är underhållande och varierande, Geruilla-läget är roligt och multiplayer-läget är också väldigt bra. Grafiken är också riktigt bra med tjusig design samt snygga och väldesignade miljöer, i synnerhet snöbanorna är riktigt läckra. Men samtidigt så har vi det här med en tråkig och generisk story, samt att det inte är lika taktiskt som föregångarna. Men för min del så får det faktiskt bli en åtta i betyg. Men om jag kunde så skulle jag sätta ett litet varningstecken på betyget. För även om Future Soldier egentligen inte är dåligt, så märks det definitivt att Ghost Recon har börjat röra sig mer åt Call of Duty-hållet.

Plus:
Snygg grafik, underhållande och varierande kampanj, roligt Guerilla-läge, riktigt bra multiplayer, tjusig design

Minus:
Generisk och tråkig story, fula mellansekvenser, känns inte lika taktiskt som föregångarna

Testad version: Playstation 3

Samlat betyg: 7.8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10