Fahrenheit

Skrivet av: Cruzen   2007-08-19

Visserligen var det ett bra tag sedan jag spelade detta spel. Men jag ska ändock ge mig i kast med att recensera detta mästerverk.

Jag får helt enkelt transportera mig tillbaka till den där dagen då jag införskaffade Fahrenheit och var i full gång med att testa det på min gamla hederliga Xbox. Jag hade inte sådär jättehöga förväntningar om spelet i fråga. Hade i princip aldrig hört talas om det förens den där dagen då jag stod i butiken och granskade förpackningen. Det verkade onekligen som ett spel för mig, därav införhandlades det.

Jag hade slutat gå efter recensioner på internet i min jakt på spel. Allt eftersom jag och min eminenta spelsmak inte alltför ofta överenstämde med de inkompetende spelrecensenternas.

Hur som helst, det första som slog mig när jag testade spelet var att det var så olikt alla andra spel. Berättelsetekniken var - enligt mitt tycke - så revolutionerande att det nästan är orgasm-faktor på det hela. Minns än idag hur jag i ren glädje sprang i cirklar på mitt rum efter att ha lirat klart härligheten. Dock ska man inte lovorda detta spelet för mycket. Det finns brister, tyvärr. Dels så tappar spelet otroligt mycket på slutet. Storyn blir tramsig och inte alls lika intressant som man förväntat sig från början.

Men vad handlar detta spel om då? Det är lite annorlunda, du intar inte bara en roll den här gången- utan snarare tre! Dock så kretsar hela historien i huvudsak kring Lucas Kane. En i princip vanlig kille som blir olyckligt indragen i en rad kontroversar. Han är på fel ställe vid fel tidpunkt helt enkelt. Aja, när vi väl får kontroll över Lucas, på en restaurangtoalett, så ser han en död kropp framför sig. Efter att ha undersökt platsen så inser Lucas att det är han som dödat främlingen, allting tyder på det. Dock så minns Lucas inget ifrån själva incidenten. Han flyr därefter resturangen och det blir en katt -och råtta lek mellan honom och polisen. Och det är i just denna poliskår vi finner våra andra styrningsbara karaktärer. Man får alltså se historien utspela sig ifrån två sidor. Vilket är otroligt intressant.

Som sagt. En underbar story - fast bara till en början. För sen faller det platt ner som överjäst jävla köttbulle. Annars så är kontrollen är överskådlig, även fast det är en rad jobbiga klicka-snabbt-på-knapp moment. Vilket inte uppskattas.

Detta spelet hade kunnat bli det bästa genom spelhistorien. Dock förhindrar de två nämnda faktorerna detta. Men ändock så är det ett jävligt bra spel. Så spring och köp med er!

Medlemsrecensioner13
Samlat betyg: 7.9/10