Ghost Recon: Advanced Warfighter

Skrivet av: STALKER   2007-08-24

Inga städer, inga krig - det är ett egenfabricerat ordspråk. Har jag rätt?

Jag känner igen den där beiga nyansen på gatorna, de täta städerna och den gassande solen - Mexico. Jag trodde aldrig att ett återbesök skulle bli så här hotande.

Det hade rapporterats att separtisterna hade M1A2-stridsvagnar i området, som tvingar mig att säga "fan" halvhögt. Jag beordrar Kirkland (all-around soldat med pansarskott och automatgevär) att röra sig framåt under skydd av Brown, vår kulspruteskytt som jag beväpnat med en SCAR-L med granatkastare och kikarsikte för detta uppdrag, och Allen (prickskytten) att täcka honom. Jag, som fyllt i rollen som kulspruteskytt, rör mig till skydd av en container för att ge Kirkland direkt eldunderstöd för att han ska kunna retirera tillbaka till Allen och Brown när skiten träffar fläkten (dålig direktöversättning av "when the shit hits the fan"). Plötsligt ser jag några separtister bara 50-60 meter bort, och jag tvekar inte. Jag avfyrade mitt vapen och skickade en eldskur mot fienden, som dödade två av dem. Men de två resterande fienderna kastar sig bakom skydd, utom mitt synfält, och öppnar eld mot Kirkland, som nu ligger brunt till. Jag beordrar Brown till hörnet av ett hus, där fienden är precis runt hörnet. Brown dras in i eldstriden också, och nu är det allmänt kaos. Jag inser situationen och kryper fram till Kirkland och är helt oupptäckt innan jag ställer mig upp och avfyrar fyrtio skott samtidigt som jag slänger hit och dit med vapnet. De fyrtio skotten, som knappast behövdes för två man, räddade dock Kirkland och Brown från en säker död. Jag tar ett djupt andetag, kollar på kartan, och forsätter vårat farliga uppdrag.

Ghost Recon-serien har alltid varit en serie där att tänka är kanske viktigare än att vara en duktig skytt. Rambo-wannabes kan lika gärna döpas om till kandidater till nästa militära begravning. Här är dina kamrater kanske det viktigaste du har, efter ditt vapen.

Ghost Recon: Advanced Warfighter handlar om ett försök att stoppa några mexikanska officerare som gör olagliga vapenaffärer med den columbianska FARC-gerillan. Samtidigt som våra spöken jobbar med sitt uppdrag är USA:s president i Mexico för att signera ett avtal med den mexikanska presidenten där illegal invandring och narkotikakontrollen skall stoppas med ett samarbete på deras halvklot. Men det tar (du'h!) hus i helvete och operationen med att tillfångata officerarna misslyckas och den amerikanska presidenten kidnappas. Nu ser det fett rökt ut för USA:s president och det blir kaos på gatorna där den mexikanska armén slåss för presidenten och separtisterna mot. Samtidigt som de två slåss över makten, assisterar du de regeringstrogna mexikanerna samtidigt som ni försöker rädda presidenten.

Ghost Recon: Advanced Warfighter bjuder på en härlig actioncocktail med i stort sett inga bismaker för den etablerade gruppchefen (*host* som jag råkar vara *host*), men för Rambo Larsson kan det nog ta lite tid att förstå vad man egentligen ska göra för att lyckas väl.

Uppenbarligen pågår striderna på Mexikos stekheta gator, där det är nog säkrare att vara till fots än i en stridsvagn. Fastnar man med en stridsvagn är det ganska rökt (om nu fienden råkar ha ett pansarbrytande vapen till hands) för besättningen, trots deras överlägsna skydd jämfört med vanliga fotsoldater.

Givetvis har Ubisoft tänkt över vilka utmaningar du ställs inför, och för att du ska ha maximal chans att klara det, får du välja vapen som du får förlita dig på under uppdragets gång, du får en brett urval av vapen, allt från en helautomatisk Glock 18-pistol till ett 12.7 mm AS50-prickskyttegevär, som kan skjuta genom en meter betong. Du kan även modifiera dina vapen (beroende på vapen, du kan exempelvis inte lägga ett kikarsikte på en pistol, det skulle nog vara lite onödigt); granatkastare kan placeras på ditt gevär, du kan ha frontala pistolgrepp, ljuddämpare och kikarsikten.

Spelbarheten i GR:AW är toppen, där det alltid finns mer än två lösningar för det uppdrag du ställs inför. Hållbarheten är också väldigt bra, där det bjuds på ett multiplayerläge värt Ubisofts arbete där det finns en co-op läge och genomtänkta kartor som har både halvöknar (för tankarna tillbaka till Delta Force 2:s multiplayerläge.. Mmmm..) och tunga industriområden där det krävs försiktighet och snabba reflexer.

Grafiken i GR:AW är helt fanatastisk, där ljuseffekterna, explosionerna och texturerna andas kvalité. Ljudet är otroligt, där du kan höra hur skotten verklighetstroget tuggar genom ditt kroppsskydd - då är det dags att ta skydd! AI:n är väldigt bra, där fienden tar skydd innan han öppnar eld och backar inte för att sätta sig i bakhåll. Kontrollen är väldigt genomtänkt, och att beordra dina killar att täcka dig, öppna eld mot specifika mål etc. har aldrig varit så här lätt. Som alla inbitna cybersoldater vet är ett krig ett misslyckat krig utan en myndighetssponsrad pizzarestaurang som serverar artilleri och luftunderstöd vid beställning mot högprofilsmål som fiendestridsvagnar eller luftvärnsbatterier.

Dessvärre är inlärningskurvan hög för nybörjaren, och räkna med 2-3 timmar framför dator för att kunna kontrollen ordentligt som krävs för att bli en etablerad soldat i Ubisofts realistiska soldatsimulator.

Att skriva recensioner är kul, men tid försvinner - värdefull GR:AW-tid försvinner. Å andra sidan har jag vilat trettiotvå sekunder för mycket - plikten kallar!

------------------------------------------

Grafik: 9