Half-Life 2

Skrivet av: D3m0   2007-08-25

Half life 2 är uppföljaren på ett fantastiskt äventyr som tog fps-spel till en högre nivå. Half life 2 gör sama sak. Man är Gordon freeman och befinner sig i city 17. Spelarens första reakion brukar vara att allting ser så futuristiskt ut på ett smart designat sätt. Det är realistiskt på sama gång. Första vapnet man får är kofoten. Gordons bästa vän. Sen börjar äventyret.

Gameplay
Half life 2 är genialiskt när det kommer till spelbarheten. Hur spelet går att spela och hur roligt det är att spela är nog det viktigaste i ett spel. Här är kontrollerna enkla och vapnena roliga. Jag skulleinte sagt sistnämnda om man aldrig fick händerna på the gravity gun. Det är den som är pricken över Iet. Det var det vapnet som ändrade en hel del i spel idag. Från pusselspel till actionspel. Med gravity gun löser man pussel men framför allt man kan använda vad som helst som ammo. Skrivbord, tegelstenar, robotar och andra människor. Det här spelet har det mest brillijanta spelbarheten i världen.

Grafik
Grafiken är otroligt bra och imponerar från början till slut. Miljöerna är fantastiska. Från city 17ns gator till en motorväg fylld med kryp. Variation när den är som bäst. Designen på allt är underbar. Som fienderna, vapnerna och varenda litert föremål. Grafiken chockar dom mesta och är overhört snygg.

Ljud
Ljudet är oerhört viktigt i ett spel. Eftersom att ljudet gör upplevelsen i spelet dubbelt så bra. Half lifes ljud är riktigt grymt. Zombiesarna, combine soldaterna, rösterna och det bästa... Musiken! Den är skitgrym och det finns få actionspel som har bättre.

Övrigt
Storyn i hl2 är overhört bra. Fängslande och dramtiskt i hela spelet och det är en bra anledning att man inte vill sluta spela. Pusslerna är inte för enkla men inte heller svåra. Dom är som pussel ska vara. Det vill säga att man inte behöver leta efter en nål i en höstack utan att man måste användahjärnan. Det är bra med sånna pussel i ett actionspel. Så att man inte behöver skjuta sig fram hela spelet. Men action ska vara action och när det blir sådant är den på riktigt hög nivå. Personer man möter i spelet är verklighetstrogna men allt skit dom pratar om är ett stort minus. Alex är den personen man får se mest och det gillar jag inte. Hon pratar på om helt onödiga grejer.
Hon beter sig inte som någon person utan är mer som en robot. Ett till minus är att det laddar för ofta och länge men med en bra dator så tar det några sekunder. AIn är så bra och är inget att börja prata om. Men dom småsakerna är inte så viktiga men spelet skulle vara bättre ifall Alex skulle vara lika tyst som Gordon.

+ Miljöerna, designen, valfriheten, den enorma världen, tempot, pusselmomenten, musiken och ljudet.
- Alex, AIn, ladningstiderna och steam!

Medlemsrecensioner47