Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
MEDLEMSRECENSION

Final Fantasy XIII-2

Jag gillade FF 13 mer än jag borde igentligen. För trots att det var en enda lång korridor full av cutscenes och långa dialoger hade det den där FFmagin andra JRPGs saknar. Det jag ogillade mest var dock att den klassiska victory fanfare och själva FF temat försvunnit. Det kanske låter fånigt men för mig var det som om man bytt ut John Williams Star wars tema mot techno (Hemska tanke)

Så jag var lite tveksam inför FF 13-2. Skulle det vara en ny korridor eller?
Svaret blir ett rungande nej. Du är nu fri att utforska, hitta hemligheter och super bossar.
Efter händelserna i förra delen har Lightning mystiskt försvunnit och alla tror att hon är död. Den enda som vet är Serah, Lightnings syster. Hon vet att lightning bara försvunnit på ett mystiskt sätt.
Så en dag dimper en meteor ner och den unge mannen Noel uppenbarar sig. Han påstår att han kommit från framtiden, sänd av Lightning, för att be Serah om hjälp att stoppa en händelse som gör att världen går under.
Motvilligt går Serah med på att hjälpa honom och de båda ger sig av på ett äventyr genom tid och rum.
Under spelet styr man bara Noel och Serahoch man kan välja vilken man utforskar med.
Noel är den ärketypiska FF hjälten. Lite Cloud, lite Squall och utseendemässigt ganska lik Tidus minus Meg Ryan frisyren.

Jag skulle behöva skriva en jättelång recension om jag skulle försöka förklara allt som ryms i det här spelet, så jag försöker hålla mig kortfattad.
Stridsystemet är ett snabbare system, men i princip som förra delen. Nytt är dock att du kan tämja monster som slåss på sida. Dessa kan du levla genom att ge dem vissa saker som gör dom starkare.
Själv använder man det beprövade levelsättet med att flytta runt poäng i ett Crystalarum (Minns ej om det hette så, men ni som spelat FF vet vad jag menar) där man har olika roller som Commando, magiker, helare eller sabotör. Dessa roller kan man sedan byta mellan under fighterna.

Chocobo racing återkommer från sjuan och detta kan man pyssla med bra länge. Sen finns mini spelet Slotmachines som snabbt blir beroendeframkallande. Efter att ha laddat ner Sachs dlc får man även tillgång till ett pokerliknande spel.
Så mao kan man kanske säga att FF 13-2 har ett Golden saucer liknande inslag. Och att det liknar FF7, som jag håller som ett av mina favorit JRPG är inte ett dåligt tecken. Dessutom har man tillgång till sin egna Mog, och den ser precis ut som en mog ska. Inga kaninöron eller sånt tjafs. Kupo!

Det finns många slut att upptäcka genom att lösa olika tidsparadoxer och i det stora hela är del 13-2 ett ganska långt äventyr.

Musiken är ok, även om man saknar gamle Eumatsu. För att glädja en gammal FF räv som mig finns även det klassiska victory fanfare dock inbakat som en bonus!

Detta är helt enkelt en bra väg tillbaka mot det som gjorde de äldre FF så bra. Tom random encounters är tillbaka.

Så, vad blir slutsumman av detta? Fantastiskt skulle jag vilja säga, FF är tillbaka!
Magin finns där, och jag har aldrig tråkigt medans jag spelar. Det kanske inte når upp i samma klass som tex sjuan eller nian. Men som rpg ocfh FF är det ändå en tio om så svag.

+ Roligt hela tiden
snabba underhållande fighter
Trevlig utforskning
Mycket hemlisar
- var är Nobou? kom tillbaka!
många av förra spelets huvudpersoner är bara biroller
Totalt 10
FF är tillbaka

Samlat betyg: 8.7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10