Resident Evil 4 (2004)

Ett gammalt spel gör en fantastisk sorti

För ett par år sedan införskaffade jag Resident Evil 4 till min Gamecube, frestad av att få prova ett lite mer läskigt spel med bra grafik tog jag ett par av mina spel och bytte in dem för att få det lite billigare i en av spelbutikerna i Umeå.

Jag åkte bussen hem och slängde in skivan i konsolen så fort jag kunde. Jag startade spelet och började mitt äventyr som fortfarande inte tagit slut.

känslan var fantastisk, jag var bara skakis över miljön jag befann mig i. Sekunder in i spelet befann jag mig omgiven av fiender utan att vara riktigt säker på siktet ännu. Och så fortsatte i nästan tjugo timmar framåt. efter att ha klarat av min första runda kunde jag inte slita mig ifrån det. Jag kunde starta det igen, på direkten faktiskt, vilket inte är likt mig, jag har aldrig läst en och samma bok två gånger så att jag vill starta ett nytt spel dagen efter att jag varvat det är imponerande.

Men åren kom och Wii likaså, och med det kom Resident Evil 4: Wii Edition. Jag ska vara ärlig, det är i grunden samma spel, samma situationer och samma fiender, men det är en stor skillnad. Det är Wii Edition, och det är här det strålande spelet blir ett snäpp bättre än sina föregångare. Nu kan du snabbt ta ner flera fiender innan de hunnit närma sig, det är nu du kommer att känna den där härliga maktkänslan när du fullständigt äger spelet. En känsla som är värd sina pengar. Jag sa tidigare att jag var fast i spelet och om det går är jag ännu mer nu. jag är inne på min andra spelrunda på svåraste svårighetsgraden, en grad som jag aldrig brukar prova på något spel. men det bevisar bara hur mycket bättre inte enklare utan bara bättre spelet har blivit.

Jag skulle gärna gett detta spel högsta betyg men jag håller med gamereactors skribenter och säger att detta är faktiskt ett gammalt spel som man inte försökt förnyat utan man har bara släppt en "best of" Resident Evil 4.

Text: Mattias Strandberg

Medlemsrecensioner54
Samlat betyg: 9.5/10