League of Legends

Skrivet av: mamz   2012-11-03

League of Legends är spelet som tog E-sporten med storm. Riot kan skratta hela vägen till banken med tanke på hur medelmåttigt den här produkten är jämfört med hur mycket de har tjänat.

League of Legends är ett Moba-spel precis som Warcraft III modden DotA. Man spelar i lag på fem personer och det hela går ut på att döda fiendelagets torn och tillslut förstöra fiendens så kallade "nexus". När nexuset är förstört vinner man matchen. Själva grundkonceptet som är taget direkt från DotA är det absolut inget fel på, däremot så har Riot valt att lägga till en jävla massa onödigheter som förstör balansen helt.

En av sakerna som League of Legends lider av är "F2P-syndromet". Det innebär att man kan köra helt gratis och att man kan låsa upp allting som finns i spelet genom att spela och få poäng som man sedan låser upp nya karaktärer och "runor". Redan här säger min hjärna stopp. Vi måste börja i en ände för att kunna förstå hur obalanserat det här egentligen är, så vi börjar med upplåsandet av karaktärerna. Tänk dig att du kanske har spelat 300 matcher. Då kanske du har låst upp 20 gubbar (max). Det finns totalt över 100 karaktärer i spelet. Sen tänker du dig att du möter ett lag varav ett flertal i det laget har över 2000 matcher spelade, och att de har alla gubbarna att välja mellan (varav vissa de har köpt med riktiga pengar). Man kan även köpa runor som förbättrar din karaktärs stats. Då kan du tänka dig att du har kört 300 matcher och har köpt 20 heroes, och så har du hälften så bra runor som de du möter. Då har de alltså inte bara bättre förutsättningar att välja bra heroes som kontrar din hero, de kan också ha högre attack och mer liv än dig. Detta tycker jag förstör spelet ganska rejält och det är synd att det är såhär.

Karaktärerna då? Är de roliga? Jo, de är ganska roliga att använda men kanske lite simpla. Om man jämför med till exempel DotA eller Heroes of Newerth så framstår League of Legends heroes som barnleksaker. De har i princip tagit massor av ikoniska karaktärer från DotA och bytt utseende och namn, sen bytt några spells. Spelet går väldigt långsamt jämfört med till exempel Heroes of Newerth vilket gör det lättare att åtgärda sina misstag innan man dör. Det är väldigt bra när man är nybörjare men när man blir lite bättre så blir det mycket springandes fram och tillbaka och det hela handlar om vem som gör ett misstag först och inte lyckas göra någonting åt det.

Kontrollerna är så nära perfektion man kan komma. Alla ens spells är bindade till knapparna Q-W-E-R där Q är den första spellen och R är den fjärde. Överlag så är kontrollen väldigt responsiv och en fröjd att använda. En av anledningarna till att kontrollen kan vara så bra är att spelet är så simpelt och då behövs inte avancerade kontroller.

Den cellshadade grafiken är ingenting att hurra över men den kräver ingenting av din dator. Du kan spela spelet på nästan vilken dator som helst. Det märks att League of Legends grafik är riktad till en yngre publik då det ser ut som en tecknad film från Disney. Jag gillar dock hur karaktärerna ser ut men själva banan man spelar är väldigt livlös och tråkig.

Musiken är väldigt tråkig och intetsägande och jag stängde av den väldigt fort. Ljudet är väl sådär i överlag men karaktärernas citat höjer upplevelsen av ljudet en aning.

Det här spelet hade kunnat vara roligt och till och med varit uppe och nosat på högre betyg än vad jag tänker ge det, om det inte hade varit för det absoluta bottennappet med det här spelet; nämligen spelets community. Det är så otroligt jävla megaüberuselt att jag inte ens kan hitta på ett ord som beskriver hur uselt det är. I nästan varje match finns det minst en som trollar och saboterar för laget vilket gör det omöjligt för en att vinna. Sen så kan ingen engelska vilket gör det omöjligt att kommunicera med sitt lag.

Kortfattat så är det här ett spel som polerar DotA och ger det bättre kontroller och extra funktioner. Men i slutändan är det sämre än konkurrenterna Heroes of Newerth och DotA 2 på precis alla punkter.

+
Många olika heroes, Actionfyllt, Enkelt att lära sig, gratis

-