Heroes of Newerth

Skrivet av: mamz   2012-11-16

S2 Games nyversion av Warcraft 3-modden DotA är en mycket polerad sådan. Men hur står spelet sig mot konkurrensen?

Första gången jag spelade Heroes of Newerth var för flera år sedan när jag fick den betakey av en i min klass. Jag var såklart helt jävla megausel och vann inte ett enda game. Tillslut hittade jag dock en hero jag gillade att köra och blev bra med honom. Efter ett stort antal games så började jag vinna fler än vad jag förlorade; jag lärde mig spelet. När betan tog slut så hade jag tyvärr inte råd att köpa spelet då pengarna gick till andra saker. Ungefär vid julen 2011 så fick jag reda på att HoN hade blivit Free 2 Play precis som konkurrenten League of Legends. Då hade jag spelat League of Legends några månader och blivit bra på det, så jag blev helt förvånad över hur svårt HoN faktiskt var när jag bytte tillbaka.

HoN är en mycket polerad pärla som har gått igenom många stadier. Först kostade spelet och man fick allt med, sedan blev det F2P med samma äckliga principer som League of Legends. Nu är spelet helt gratis och man får alla heroes gratis, grymt generöst faktiskt. HoN är en mycket modernare version av DotA men har exakt samma karta och samma upplägg. HoN har även kopierat och moderniserat ett stort antal heroes från DotA och gjort om dem i HoN-universumet. Upplägget är det man känner igen från tidigare spel; det är två lag på fem personer var och man ska förstöra motståndarnas "key strutcture" för att vinna. Det som heter nexus i League of Legends heter World Tree och Sacrificial Shrine.

De olika karaktärerna man kan spela som i HoN är inte lika personliga som i LoL men är snyggt designade och animerade. Grafiken i HoN utklassar LoLs grafik så hårt att det nästan inte är roligt. Allt från animationer till texturer är cirka tre gånger så snygga i HoN än i LoL. Det är detaljer som att den onda sidan av banan är mörk och har ruttna träd medan den goda sidan har gröna skogar och blommor som gör att HoN känns strået vassare.

Precis som i LoL kan man köpa skins för riktiga pengar men dessa skins har ingen som helst påverkan i spelet (precis som i LoL). Det som är otroligt skönt i HoN är att de inte har samma obalanserade Runor och Masteries som rubbar balansen i spelet. På tal om balans har HoN sina brister med karaktärerna, men det är omöjligt att nå perfekt balans. Karaktärerna i spelet ligger ungefär en nivå bättre än LoL när det gäller balans och rolighet att köra, det finns alltid någon extra finess som inte finns i LoL.

HoN har mycket bättre system för att visa statistik och mycket bättre matchmakingsystem. I LoL så möter man folk som har samma level som dig (om du inte kör ranked). I HoN möter du folk som har samma ranking som dig, och du börjar i mitten. Förlorar du möter du sämre och vinner du möter du bättre. I HoN finns det hur mycket statistik som helst. Ibland brukar jag sitta och kolla igenom mina gamla games för att se hur jag utvecklas, vilket är helt omöjligt med LoL då LoL inte har något stöd för statistik över huvud taget. I HoN sparas all statistik och du kan kolla på den långt efter gamet är över. I HoN kan du bland annat se: Hur hög gold per minute du har, hur hög action per minute du har och hur många wards du har placerat. Detta går inte att se i LoL då LoL begränsar sig till: Hur mycket skada du har delat ut, hur mycket skada du har tagit, hur många kills/deaths du fått och din längsta killing spree.

HoN ligger steget före med allt. Grafiken, musiken, ljudet (att ha Duke Nukem (!) som announcer är så jävla awesome), balans, strategiska djupet och snabbheten är bättre i HoN än i LoL. Det är däremot värt att påpeka att HoN är ett mycket svårare spel än LoL och kräver mycket mer tid att bemästra, men när man väl kan allt som behövs är det en fröjd att spela.

HoN är den värdiga uppföljaren till WC3-modden DotA.

Plus:
Tydlig grafik