
Jag ser dem komma vid fälten. Horder av monster och krigare av alla slag, som hydror och lejon, soldater som katapulter. Min armé kämpar tappert, men tappar i styrka. Hjälten stiger fram och pressar ur den lilla moral som finns kvar hos min soldattrupp. Trots hans närvaro och hjälp fortsätter mina soldater dock att tappa i antal oroväckande snabbt. Här krävs hjälp, övernaturlig hjälp. Genom en blixtsnabb bön till Zeus låter han sin vrede forsa mot mina fiender genom blixtar och dunder. Seger.
Age of Mythology bygger på samma principer som Empire Total War-spelen. Det är ett strategispel där man axlar rollen som antingen greker, nordmän eller egyptier vars mål är att eliminera fiendens bas samtidigt som man ska förhindra att ens egen går samma öde till mötes. Till sin hjälp har man dock till skillnad från Total War-spelen förutom soldater och militärbyggen även gudomlig hjälp. Genom att be till högre makter kan man skaffa sig förmåner inspirerade från den grekiska, nordiska och egyptiska mytologin. Dessa gudar kan hjälpa dig med allt från ökad resursinsamling till förstärkningar till din armé. I övrigt ska man dessutom bygga soldater och uppgradera dessas rustning och vapen. Ett väldigt roligt upplägg, som dessutom som alla andra strategispel blir roligare mot mänskligt motstånd. Grafiken är dock väldigt mycket 2003, men inget större irritationsmoment i slutändan.
Resurshantering är väldigt välgjord i Age of Mythology. Trä hämtas från (surprise surprise) trädklungor i närheten av din bas. Guld huggs ut ur mineralrika klippor och mat skaffas genom odling eller slakt från tama/vilda djur. Man kan som alltid uppgradera snabbheten på samlingen av resurserna genom att t.ex. förbättra yxorna eller guldhackorna.
De som huvudsakligen har ansvaret för resurshanteringen och byggandet i din by är de så kallade "Byborna", eller "Villagers". Dessa drifitiga människor hugger träd, hackar i gruvor, odlar mat, slaktar djur, bygger byggnader samt ber till gudarna för möjligheterna att få gudomlig hjälp. Dessa enheter är därför ovärderliga, trots att de i princip aldrig är någon militär styrka. En stor förlust av bybor kan till och med leda till förlust.
Trupperna består av helt vanliga soldater, såsom spjutmän och bågskyttar, militära konstruktioner, såsom försvarstorn eller katapulter, och gudomliga väsen från gudarna. Detta kan vara allt från ilskna tjurar till slingriga bläckfiskar. Mysigt är bara förnamnet.
Förutom ett bra multiplayerläge innehåller också Age of Mythology en lång och spännande kampanj som sträcker sig i över 30 välgjorda uppdrag. Något som kan hålla en sysselsatt länge.
I slutändan är detta en klassiker som jag absolut tycker borde komma ut i en remake, ungefär som Rome Total War som kommer nästa år. Age of Mythology är ett stycke spelhistoria som inte har blivit sämre med åren.