Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
MEDLEMSRECENSION

World of Warcraft

World of Warcraft (Vanilla) släpptes den 23 November 2004, 10 år efter Warcraft universumet funnits i 10 år. Ett spel som skulle komma att gå till historien. Spelet är idag utan tvekan det största MMORPG spelet med över 10 miljoner "aktiva" konton. Skulle man gå ner på siffror så skulle man ha en hel del att imponeras av när det kommer till ett av Blizzards absolut mest storslagna spel. Men det här ska inte vara en recension riktad som en hyllning till Blizzard och WoW utan snarare gå ner på djupet av vanilla-wow.

Jag själv började spela redan vid betan och har med åren långt över 300 dagar spelad tid. Jag vet långt ifrån allt, men en hel del. Då ni läser denna recension så ha överseende om att viss fakta kan komma att vara misstämmande.

Jag har svårt att tänka mig att jag varit så peppad på ett spel som då jag köpte mitt första WoW-konto. Sprang mer eller mindre ner på Game och hem för att kunna sätta igång installationen, jag starta upp spelet och ville komma igång så fort som möjligt. Jag var 12 år gammal och inte allt för inbiten i historien om Warcraft. Det började med att jag spelade som en Tauren Hunter, men gick snabbt över till Troll Shaman. Det tog mig 13 dygns spelad tid att bli level 60 och satte genast igång med gearandet.

På den tiden, då det väl begav sig, så vart man inte gearad för fort, det fanns gott om instancer genom hela spelet att beta sig igenom. Man körde till och med level 40-50 instancer för att få upp sin Nature Resistance såväl som Fire Resistance. Utan detta så var det inte möjligt att kunna döda vissa bossar. Det fanns endast 3 battlegrounds (AV, AB och WSG), dessa nöttes konstant och en AV tog i snitt ca. 12 timmar att spela klart. En extrem skillnad mot om man kollar idag då det toppar ca. 30 min.

Talent systemet var helt annorlunda än vad det kom att bli med den senaste expansionen, du hade friare val och kunde få stor betydelse i PvE-världen även om du hade en kassare spec (syftar mestadels på hemo-rogues). Det blev även en stor skillnad huruvida du var Horde eller Alliance, inte bara med tanke på racial abilities, utan snarare huruvida du hade Paladin buffar eller Shaman buffar/totems.

Det var en tid då man var 40 personer som spelade tillsammans för att kötta ner dom större raidsen. Det krävdes att folk visste vad dem gjorde och var väl förberedda. Nog för att det alltid gått att ha 1-5 slackers i en 40 manna raid, men ändå. Skulle man kämpa mot eliten så var det att farma som en idiot på all fritid från skola och raidande.

Det var även en tid då folk, oavsett hur långt man kommit i raidandet, alltid spelade 5-manna instancer. Dessutom så var dessa var dessa riktigt utmanande till en början. UBRS började som en 15-manna instance och sjönk succesivt ner i antalet behövda spelare.

Avslutningsvis har jag tänkt att bjuda på lite från World of Warcrafts tidslinje.

2004:
23/11 - Release
18/12 - Maraudon släpps

2005:
7/3 - Dire Maul släpps
23/3 - Första legendaryn släpps men försvinner i princip direkt ur spelet (Talisman of Binding Shard)
8/4 - Honor systemet lanseras
7/6 - AV och WSG kommer till spelet som de första battlegroundsen
12/7 - Darkmoon Faire och BWL släpps
13/9 - ZG och AB kommer till spelet

2006:
3/1 - AQ20/40 samt Faction-linked AH släpps
28/3 - Vädereffekter, länkade flight-paths såväl som stöd till widescreen skärmar lanseras.
20/6 - Naxxramas släpps
22/8 - Cross-realm battlegrounds släpps

Medlemsrecensioner36
Samlat betyg: 9.2/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10