Sniper Elite: Nazi Zombie Army

Skottet går rätt igenom skallen på zombien, krossar kraniet och min odöde ovänn faller ner till marken, död. Svetten rinner medans en hel drös med zombies närmar sig snabbare och snabbare medans jag låter kulorna fälla en och en från min Kar98a. När horden närmar sig så drar jag istället fram min Thompson och matar ut 2 magasin med ond bråd död. Skotten tar snabbt slut men det närmar sig fortfarande zombier... Jag drar pistolen och rör mig bakåt för att se flertalet falla ner döda från min kamrat lite högre upp och känner lättnad när sista zombien faller till marken.

Sniper Elite: Nazi Zombie Army är en fristående expansion till Sniper Elite 2 och en riktigt skoj sådan. Sniper Elite 2 var en lite annorlunda shooter där det på högre svårighetsgrader krävdes att du faktiskt tänkte som en riktig krypskytt. Där tålamod var ett krav och att du kunde göra enkla beräkningar på kulbanor väldigt snabbt en dygd. Men hur överför man ett sådant taktiskt spel till en zombieslakt? Ja, tydligen så var det något som Rebellion visste hur man skulle göra. Där smygandet tidigare stod i fokus är det numera mycket mer taktik som krävs. Minor ska läggas, bra positioner sättas och kulorna sättas klockrent. Där man i orginalspelet mest kunde smyga sig igenom och välja sina mål noga, får man här vara ännu mer taktisk. Zombierna märker dig nämligen ganska fort och de återupplivas om skotten inte sitter tillräckligt bra.

Storyn kan vara någon av de mest ologiska jag hört i ett spel på länge bland andra världskrigsspel och handlar om att då Nazityskland håller på att falla släpper Hitler lös sin "Operation Z" som återupplivar alla fallna till zombier. Det är ganska intressant till en början men storyn känns senare väldigt platt och inget jag kände att jag riktigt fastnade för.

Däremot så är det sönderfallande Tyskland en fröjd för ögat att titta på. Miljöerna är trasiga, mörka och halvätna lik dekorerar miljöerna tillsammans med en viss röd substans. Jag tänker inte lägga säskilt mycket fokus på detta eller ljudet då om ni spelat Sniper Elite 2 så vet ni precis vad som väntar. Det som däremot kan tilläggas till ljudet är att zombierna låter äckliga, och krasandet av kranier är fortfarande lika äckligt men tillfredställande som förut.

En sak som jag måste nämna är hur samarbetsläget för fyra spelare verkligen för första gången ändrar hela spelet. Att ha med sig sina vänner gör spelet lättare men samtidigt roligare, att satsa på en lite högre svårighetsgrad är ett måste om ni vill ha en utmaning. När man spelar ensam känner man sig mer inträngd och pressad vilket är något jag saknat i många fps i mordern tid. Tyvärr förstör 3:dje personskameran detta lite grann (dock har det fortfarande effekt!).

När det gäller hur länge det kommer hålla är jag kluven, personligen tycker jag det är väldigt underhållande och roligt att spela både med och utan andra. Zombies har däremot börjat bli utjatat nu och det är inte världens längsta expansion heller.

För er som ej tröttnat på detaljerade bilder av kulbanor eller zombies så finns här mycket kärlek, speciellt för de 11 euro det kostar på Steam. Bor ni av någon anledning i Tyskland så har ni dock otur, då det inte går att aktivera Steamnycklar där för expansionen.

+Mörkare känsla
+Mer Sniper Elite
+Lite ammunition