Bioshock Infinite

Skrivet av: AG Jati   2013-04-04

Jag är en man vid namn Booker Dewitt. Jag har dödat allt man kan tänka sig. Från oskyldiga poliser till argsinta maskiner. Allt för att rädda tjejen och stryka bort mina spelskulder. Vad har jag egentligen gjort för att förtjäna detta?

Med denna inledning vill jag börja min recension av Irrational Games oslagbara mästerverk. Det är nästan helt obeskrivligt vilken känsla man får av hur bra spelåret 2013 börjat. Det är nästan så att man skakar av rädsla. Helt omänskligt bra spel helt enkelt. Och den mest efterlängtade av dem alla var ju såklart Bioshock Infinite. Efter att vi har fått se varje trailer och intervju på spelet har de bakom spelet nämligen bestämt att gå en helt annan väg. Nu ska vi nämligen upp ifrån Raptures hemska och slemmiga gångar till att få njuta av musiken i Columbia. Som inte alls är så fredlig som den verkar se ut.

Handlingen kretsar till detektiven Booker Dewitt. Nybliven singel man som förlorat sin fru. Hans ödsliga liv består av en maläten säng, spela bort sina slantar och dricka tills hans stupar. Sen en dag får han en paket hemskickat i brevlådan. Paketet innehåller en bild på en söt tjej vid namn Elizabeth och en laddad pistol. Mer på pappret står det inte än att han måste ta flickan från Columbia för att eskortera henne till New York. Låter väl som en busenkel uppgift? Det var det till en viss början. Booker fastnade under färden med att spela bort sina surt fördärvade slantar på lotto och bingo. Efter ett möte med ett par ilskna konstaplar så blir han tvungen att fly för sitt liv. Ty, nu har han dödat dem. Spelet kan börja.

Under den resan genom glans och blod får man börja med en standard pistol. Basic stuffs. Som melee får man en klon-pistol som fungerar som ett andra alternativ. Man kommer behöva dessa manicker och samtidigt samla på mycket annat. Året är nämligen 1912 och vi befinner oss i ett Amerika fyllt med nationalism, rasism och fascism. Inklusive propaganda, mycket propaganda. Via vissa kinectscope får man veta mer om "den falske profeten" och den "ödmjuke" ledaren Comstock. Den falske profeten, visar sig tydligen vara du. Comstock är personen man mesta dels kommer se på alla affischerna. Han tror nämligen att du kommer orsaka oreda och gör allt för att stoppa dig. Genast efter ett par minuter stöter man på farliga maskingevärstorn, firemen, patriots och handymen. Dessa fungerar mest som mini-bossar och brukar kräva något bättre vapen.

Det som skiljer sig mest utifrån Rapture och Columbia är stort, väldigt stort! Låt mig förklara punkt till punkt. Medans Rapture var mer som en tripp till Rotebro sent på natten är Columbia dess raka motsats. Man möter mänskliga varelser som visar livstecken från pojke till flicka, och gubbe till gumma. Jag tycker det är ett recept som fungerar klockrent och bara smälter in i miljön. Man blir nästan tagen av hur snyggt allt är under sin tripp för att rädda Elizabeth. Man kan föreställa sig en film med Charlie Chaplin. Ett budskap där man vill visa att allt verkar vara bra, som Comstock försöker påstå. Men genast då man vågar gå in i de mer mörka gravgångarna, fina cirkustälten, snygga biblioteken och olika museum blir allt bara sämre.

De mesta av de ovanstående fungerar som olika tillhåll för att Comstock ska kunna sprida sin propaganda och samtidigt göra olika vapenmaskiner. Med vapenmaskiner kan man bland annat köpa ammunition, göra uppgraderingar eller göra sina så kallade vigors mer effektiva. Eller bara fungera som baser för dig och Elizabeth då ni inser att trubbel är på gång. Du måste se till att han en viss strategi och vara mycket försiktig. Speciellt för de beväpnade tornen. Du blir ett lätt byte om du går för nära, även för de som bär väldigt starka vapen. Mitt största problem blev på biblioteket i den stora salen. Där möttes jag av två starka armador från båda hållen och det fanns inte många tillhåll. Men väl då du ser en mini-boss som Handyman föreslår jag raketvapen som RPG eller Volley-Gun. Det är också viktigt att du ser efter lockpicks så att du kan öppna nya rum och minska backup från fienderna eller för att hitta föremål som kan förstärka din hälsa, sköld-nivå eller salt. Salt behöver du för att besegra dina fiender lättare och är väldigt viktigt också.

Ljudet är strålande och har väldigt få svaga punkter. Du kan skapa egen ljuv musik genom att dra igång en grammofon och upptäcka gamla godingar. Eller sätta på inspelningar som berättar historiska perspektiv sedda av olika personer som klaner eller fiender. Du känner dig nästan som en discjockey varje gång du går in i en butik och spelar jazz medans du skjuter skallen av en butiksägare och snor åt dig slantarna. Musiken spelas alltså endast då du sätter på olika maskiner, vilket är lite synd. Jag skulle vilja ha samma typ av musik som man får i Fahrenheit. Sen kan varningsmusiken vid vissa fighter bli lite tjatig.

Så vad har man mer att säga om detta mästerverk? Bortsett från att det har en mästerlig grafik och smörande ljud så blir man också tagen av storyn. Den har en fin början med ett lika fint slut. Såvida du är intresserade av att lära dig mer om Columbias historia så ska du alltid fortsätta leta efter mer material. Man hittar alltid något nytt i Infinite. Du kommer bli som tagen av miljöerna, striderna, handlingen och såklart Elizabeth. Du kommer garanterat få ett lyckligt minne av detta spel och det dröjer ett tag innan du kan lista ut hur slutet går till och fungerar.

Här börjar en man och en kvinnas historia. De är som Adam och Eva. Lever i Eden. Men det blir mörkt, mörkt, mörkt...

Betyg
Spelet: 10/10