Bioshock Infinite

Jag har nu spelat igenom Bioshock Infinite, från början till slut men var det verkligen så himla bra som alla säger egentligen? Det är bara en dum fråga egentligen, självklart var det så bra!

Det regnar... Jag är ute till havs, paddlandes med två andra personer som jag aldrig lyckas fånga ansiktena på. Båten styr mot en fyr, inte så långt borta. Kvinnan räcker mig en låda där det står ''PROPERTY OF BOOKER DEWITT 7th CAVALRY, WOUNDED KNEE''

När jag öppnar den tar jag fram en pistol, ett foto av en vacker kvinna vid namn Elizabeth, på baksidan står det ''Bring to New York Unharmed''.

Jag stiger av vid en brygga som leder mig till fyren, den mystiska mannen och kvinnan ror iväg. Väl framme vid porten till fyren stiger jag in och går dem jobbiga trapporna upp mot toppen. När jag kommer upp tycks det vara något lås med någon sorts kombination, Booker tar upp ett papper som låg i lådan. Pergamentrulle x1 - Nyckel x2 - Svärd x2. Utan några problem ringer jag på klockorna under ikonerna. Himlen blir röd och en högljudd tuta börjar tjuta. Dörren öppnar sig men det enda som finns där inne är en stol. Jag sätter mig i den och den kedjas fast i armar och ben och skjuts rakt upp i luften över molnen och möts av en oerhört vacker stad, Columbia. Trevlig musik spelas och allt verkar så harmoniskt. Nu skippar jag framåt lite tills jag stigit ut på Columbias gator.

Alla är trevliga, grafiken är otroligt bra på högsta inställningar på PC, detta är en plats man skulle vilja bo på känner man direkt, detta ändrar sig dock ganska snart. Jag har fått i uppdrag att ta mig till ett monument där jag ska finna denna Elizabeth och ta med mig henne till New York men jag stoppas av en tillställning där man ska avrätta en man och kvinna och tydligen har jag valt ett nummer som gav mig rätten att döda dem. Jag får ett val, kasta mot dem eller kasta mot mannen som arrangerar det. Så väluppfostrad och god som jag är kastar jag mot mannen men stoppas av en polis som tänker såga mig itu med sin så kallade Sky-hook, ett vapen som kan såga itu nästan vad som helst, det är även magnetiskt vilket hjälper mig att ta mig till avlängder jag annars inte skulle kunna. Den kan hjälpa dig att göra brutala avslutningar av dina fiender, (såga av huvudet, slänga iväg dem flera meter, bryta nacken på dem). Som jag sa är den magnetisk och kan användas till att åka på någon slags berg- och dalbana räls. Bara sikta mot dem så hoppar Booker upp mot dem och greppar sig tag sedan bär det sig av i en jäkla fart! Dessa kan vara till stor hjälp både i strider och ta dig till ställen som du annars inte skulle kunna.

Efter en stund har jag nu mött Elizabeth, en mycket vacker kvinna, naiv och med en förtjusande röst. Hon kommer att bli min bästa vän under detta underbara äventyr. Hon utvecklas hela tiden genom äventyret och ja, jag skulle kunna säga att jag älskar henne, vilket man oftast inte ska göra så här tidigt till tjejer. Hon har en magisk kraft som gör att hon kan öppna vägar in till andra dimensioner. Detta kan vara behövligt i fighter då hon kan ta fram skydd, ammunition, liv eller någon robot som blir den medhjälpare. Hon kan även helt plötsligt säga att hon hittat lite cash, ett simpelt knapptryck och hon kastar iväg myntet till dig. Det är inte bara pengar hon kan förse dig med utan salt, liv och ammunition. Vadå salt kanske ni tänker då? Jo salt är ungefär som en magi. Som i tidigare Bioshock spel använde vi oss av drycker kallade Plasmids, i Infinite finns det liknande drycker fast denna gång kallas de för Vigors. Du låser upp flera olika Vigors under spelets gång och med hjälp av dessa kan du sätta ihop en mängd av olika kombinationer, vad sägs om elektricitet med ett shotgun eller varför inte en sniper och eld? Valen är många och du kommer variera dig många gånger är jag säker om. Så klart finns det uppgraderingar till dessa också vilket gör att dina Vigors kan bli ännu kraftfullare än förut.

Du kommer även att hitta olika utstyrslar som kan ge dig olika fördelar i spelet för vad som passar just dig, t.ex. 50% mindre rekyl, Fiender exploderar när du slår dem, vapen kan laddas om automatiskt när du dödar en måltavla m.m.

Att hämta Elizabeth kanske låter lätt men att hon vaktas av en gigantisk fågel vid namn Songbird och att jag inte är den enda som vill åt henne gör det hela inte så lätt. Zachary Hale Comstock är inte heller så glad över att jag vill ta tillbaka henne, det är han som styr det mesta i Columbia. Ofta genom spelet blir man berörd av hur bra storyn berättas och gåshuden sprider sig många gånger över hela kroppen, (framför allt i slutet).

Tempot i striderna är olika, ibland kan du få 2-4 stycken efter dig medan du vid andra tillfällen kan få upp till 20 stycken efter dig och det är då spelet är som bäst. Elizabeth kastar allt hon kan hitta till dig, du får tänka taktiskt och testa nya möjligheter. Du kommer att få räkna med att du dör ett x antal gånger men vad gör det? Visst du förlorar (lite) pengar varje gång men Elizabeth hjälper dig upp igen och du börjar bara några få meter ifrån stället där du dog. Skulle hon inte vara med dig just då så vaknar du upp bakom en dörr från tomma intet och när du stiger ut så börjar du ungefär där du dog också. Detta påminner mycket om hur du dog och återuppstod i de tidigare spelen.

Bioshock Infinite är ett spel du bara kan springa igenom om du nu vill det men jag råder dig att utforska så mycket som möjligt för det finns mycket att hitta. I ett tidigare blogginlägg skrev jag att jag tyckte spelet var värt en 8 än så länge men jag har verkligen hunnit ångra mig. Nu återstår det att se om jag har tillräckligt med mod till att ge mig på 1999 Mode vilket inte ska vara det lättaste har jag hört. Eftersom ett Season Pass finns att köpa kommer vi snart kunna förlänga vårat äventyr lite till så det är något att vänta på. Vad du inte ska vänta på är att besöka din närmsta spelbutik eller hemsida och köpa ditt ex av det magnifika Bioshock Infinite. Det är värt varenda krona och utan att spoila slutet så är det helt otroligt och nästan i samma klass som slutet i Inception. Du måste inte ha spelat de tidigare spelen heller utan du kan börja spela det här om du nu vill det!

Medlemsrecensioner27
Samlat betyg: 8.5/10
1