Bioshock Infinite

Skrivet av: Boo Q   2013-04-07

Det första Bioshock-spelet var en av den här generationens största överraskningar. Med sin mörka atmosfär och nyskapanda story-berättande tog det både kritiker och spelare med storm. Efter en halv-dan uppföljare så är Ken Levine och Irrational Games med det mycket efterlängtade Bioshock Ininite

-----------------------------------------------------

Som alla redan vet så utspelar sig Bioshock Infinite i staden Columbia som svävar högt bland molnen. Det första som kommer till tankarna när jag lämnar min pod och tar mina första steg i staden är här fantastiskt det ser ut. Jag spelade på PC vilket för miljöerna att se helt magiska ut. Det är färgglatt och detaljrikt. Jag tog god tid på mig att ta mig igenom det första området, jag ville läsa alla skyltar och smyglyssna på alla konversationer. Att ett spel får mig att bli så intresserad av miljön är väldigt imponerande.
Storyn utspelar sig 1912. Religion är gigantiskt och rasism är en stor del av designen. Att gå från rikemans kvarteren till den smutsiga slummen är verkligen häpnandsväckande

Du spelar som den trötte och skuldsatta mannen Booker Dewitt. För att betala tillbaka sin skuld så har du fått i uppdrag att hämta en flicka som återfinns i Columbia, Elizabeth. Som väntat så är det inte det lättaste att få Elizabeth ur staden. Det skall även sägas att Elizabeth är den bästa partnern som följt min sida i ett spel hon reagerar realistiskt på händelser i miljöer och hon blir aldrig en jobbig faktor i spelet. Allt och alla vill åt dig. Även om storyn låter simpel så kommer det att ta fart och när hela resan är slut så kommer det vara svårt att få upp hakan från golvet.

Striderna i Bioshock: Infinite är samma princip som i det första spelet du har både vapen och magiska krafter (vigors) att använda dig av. Även om det i teorin låter som en av de mest orginella strids systemen på lång tid så blir det i slutändan mest lång-tråkigt. Vapnerna saknar tryck och eftersom salts (ammunition till magi-krafterna) tar slut så fort så är vapnerna dina främsta hjälpmedel till att besegra alla Bad-guys. Sedan hjälper det ju inte heller att jag måste tömma ett halvt magasin innan motståndarna faller till marken. Det här adderar till att vapnerna
känns tråkiga och svaga. Jag suckar varenda gång jag möts av pistol skott och storyn är det som får mig att pressa mig igenom det

Efter drygt 8,5h(!) så är det slut, jag vet inte riktigt varför min genomspelning blev så kort. Eftersom jag inte är en sån som brukar söka igenom varenda lilla hörna så skulle spelet nog kunna ta 10-12 för den som verkligen utforskar och suger åt sig atmosfären, men jag tror ändå att jag klassificerar Bioshock: Infinite som ett "kort" spel.

I slutändan så är Bioshock: Infinite det mest välskrivna och vackra resor jag varit med om, som tyvärr tyngs ned av dom långa tråkigare partierna med strider. Men det här är ett spel som ALLA måste uppleva

+
Makalös story
Underbar grafik