FTL är ett litet indiespel som fick pengar från Kickstarter och det är ett så kallat "roguelike" spel. Roguelike är ett typ av rollspel som ofta har slumpmässigt genererade nivåer eller scenarion och har ofta permanent död och blandar realtids eller turbaserad strategi med rollspel. I FTL får man ett skepp med en besättning bestående av 3 personer och målet är att röra sig igenom galaxen och undvika rebellerna som tar över område efter område. Man flyttar sig från punkt till punkt i en del och sedan när man når slutet av delen av galaxen man är i går man vidare. Varje punkt har en slumpmässig händelse vilket kan vara en strid, någon som vill köpa eller sälja saker eller någon typ av katastrof.
Det är ett utmanande spel och det sätter konstant spelaren i svåra situationer och ibland går allting fel samtidigt. Ibland börjar det brinna på skeppet samtidigt som fiendeskepp skickar över deras besättning som börjar förstöra insidan av skeppet så att man som spelare måste skjuta fiendeskeppet, döda fienderna på ens eget skepp och släcka elden vilket lättast görs genom att öppna dörrar för att kväva elden. Ibland hamnar skeppet i en farligare situation än vanligt, till exempel en meteorstorm eller nära en stjärna som har en tendens att tända eld på skeppet. Ibland hamnar man i ett scenario där man får ett val, till exempel kan forskare be om att låna besättningen för en undersökning, ibland hittar man vrak som går att undersöka som kan ha delar att plocka upp och ibland hittar man baser som är under attack. Vissa scenarion ger vapendelar eller pengar och i andra förlorar man besättningsmedlemmar men i vissa får man fler. Det finns också SOS signaler där det ibland finns skepp som ber om hjälp men ibland är bakhåll från rebeller och det kan sätta ens eget skepp i en dålig situation. Även om man som spelare bara rör sig genom att bestämma vilken fyrkant man åker till finns det väldigt många olika resultat och det kan sätta skeppet i en förfärlig situation eller så kan det vara väldigt bra men allt är slumpmässigt och handlar om att ta smarta risker.
Det finns en valuta som kan användas till att köpa olika uppgraderingar eller att handla reserver som kan behövas senare. Det finns ett bränslesystem och ett ammunitionssystem; för att flyga mellan platser krävs bränsle och får man slut förlorar man och det finns också vissa vapen som kräver ammunition, till exempel missiler och liknande men när de tar slut finns det vapen som inte kräver ammunition. Laservapen kräver inte ammunition till exempel och det finns också automatiska robotar som är svårare att skjuta ner men tar upp en robot när det händer. Skeppet kan också uppgraderas och det går att fokusera på huvudsystemen som sköld, vapen, motor och syre system eller att uppgradera mindre delar som sensorer och dörrar. Alla delar är viktiga vilket märks när de förstörs i strid och måste repareras och det går också att bemanna delarna med besättningen för att starkare effekt.
Grafik och ljud är lite retro inspirerat så det är inte fantastiskt detaljrikt eller jättesnyggt men det har sin egen stil och musiken är bra. Spelet ger definitivt känslan av att vara i rymden eftersom det inte finns alltför mycket ljud och musiken är lugn och inte särskilt högljudd. Den retroinspirerade stilen passar också bra för rymden och skeppen ser bra ut även om de inte är HD och stilen fungerar bra. Det finns en bra variation på skepp och raser även om den mänskliga besättningen ser ganska tråkig ut och så finns det andra att låsa upp också.
För att sammanfatta är FTL ett bra "rougelike" spel med mycket utmaning, svåra scenarion och många strider som kan vara svåra och krävande. Spelaren måste göra svåra beslut och vara taktisk i striderna även om man ibland sätts i väldigt jobbiga situationer där man blir beskjuten, invaderad och skeppet brinner ner. Det finns ett bra system för uppgraderingar och som spelar måste man hantera resurser för att inte hamna mitt ute i rymden utan bränsle eller i strider med bara ett vapen för att ammunitionen är slut. Ljud och grafik är retroinspirerat vilket fungerar bra för rymden. Om man gillar spelet eller inte beror mycket på vad man tycker om genren eftersom det har permanent död och är relativt svårt, det finns inte mycket till story och grafik och ljud är simplistiskt och alla dessa är ganska beroende på vad spelaren föredrar. Jag gillar själv att det är svårt, att det finns bra variation och jag tycker inte att simpel grafik är en särskilt stor nackdel och jag gillar musik och ljud men att det inte finns mycket till story är lite av en nackdel, jag gillar inte att det finns så mycket slump och ibland får man dumma resultat och jag gillar inte att man kan uppgradera sitt skepp, sätta namn på besättning och skepp men om man dör så försvinner allt. FTL är definitivt ett bra spel men om man gillar det eller inte beror mycket på vad man tycker om vissa delar av det och det är mer personligt är vissa andra spel som har delar man kan objektivt observera som bra eller välgjorda.