Svenska
MEDLEMSRECENSION

Deus Ex: Human Revolution

Ibland får man känslan av att man kanske spelar för mycket, av Deus Ex: Human Revolution fick jag en spark i arslet som sa åt mig att jag inte var tillräckligt bra. Jag vet inte varför man av någon anledning var det en stor utmaning att ens ta mig halvvägs. Jag misstänker att det kan ha vart att jag tacklade allt med eldvapen istället för att undersöka efter alternativa vägar. Att smälla sig in i ett rum och öppna eld mot allt som rörde sig straffade sig snabbare än en glass i en öken. Ändå spelade jag bara på "Hey, give me a challenge"... Jag fick vad jag bad om.

Däremot så finns det ett problem som jag tycker detta underbara konsstycke lider av och det är en väldigt dåligt anpassad svårighetskurva där man får en enorm utmaning en stund från början fram tills en bit efter mitten och sedan minskar det så fruktansvärt fort att det är löjligt. Det visar kanske på att ens karaktär har fått förbättringar (vilket jag strax går in på) men det förstör fortfarande spelkänslan rejält.

Spelet börjar med att man spelar nyanställde säkerhetschefen Adam Jensen på ett enormt företag som forskar inom cybernetik (eller på svenska robotar och kommunikation mellan maskin/människa). Under attacken skadas Jensen till gränsen av död men blir opererad med diverse cyborgproteser som gör att han överlever och får förmågor långt över en vanlig människa.

Gameplayet är lite annorlunda med en tung storydriven kampanj och går verkligen hårt ut på det planet. Under spelet så känner man sig väldigt nära händelser men inte som i många andra stora titlar där det känns som att allt cirkulerar kring en själv utan man är verkligen Jensen på sitt jobb och gör det han gör bäst. Man bygger verkligen upp en atmosfär om en värld som är osäker på att ersätta sina kroppsdelar med mekaniska delar och olika implantat som förbättrar ens egenskaper. Här är delen som ger det hela en väldigt ojämn svårighetsgrad, då Deus Ex är ett rollspel går du upp i nivå, får uppgraderingsdelar och ökar dina förmågor stegvis. Efter ett tag så finns det väldigt lite som kan rå på dig och plötsligt så var spelet extremt lätt och faktiskt ganska tråkigt spelmässigt.

Miljöerna däremot bara skriker framtid och utöver lite smått överdrivna egenskaper som t.ex kulor som letar sig till fiender så är det mesta faktiskt trovärdigt och skapar en framtidsvision som faktiskt är intressant och riktigt härlig att uppleva. Det är skärmar, modifierade människor, stora städer utan i princip någon växtlighet och uteliggare och aktivister i hörnen av gatorna. Jag har säkert spenderat säkert minst 3 timmar på att bara utforska miljöerna och leka runt trots bristen av lekmöjlighet i spelet utanför uppdragen. Det finns en enda brist i miljöerna i städerna och det är den ÖVERANVÄNDA nyansen av orange. Det förstör lite då det ger en väldigt... Enformig känsla efter att du spelat ett par timmar.

I sann RPG-anda så finns såklart en massa sidouppdrag, de dyker upp lite här och var och ger ganska mycket extra speltid om man nu vill ta tag i dom. Det är lite tråkigt att hälften är väldigt tråkiga och typiska medans en del av dom är fruktansvärt välskrivna och intressanta där du t.ex kan lära känna medarbetare från samma företag som jobbar med dig under tiden.

Det finns en del av gameplayet som är något av det roligaste och trovärdigaste miniinslaget jag sett i ett spel och det är när du ska hacka en terminal, dator, dörrlås eller liknande. Det fungerar som ett taktiskt minispel där du ska ta över vissa delar av exempelvis datorn och kan använda dig av funktioner som t.ex spam som ger dig olika fördelar som t.ex extra tid innan du blir utkastad och larmet går, du kanske hackar ett bankkonto som är registrerat på kontot och får lite extra pengar när du hackat den. Du får även XP för saker som hjälper dig förutom att döda fiender. Det kan vara exempelvis smyga runt en alternativ väg, hacka någonting, prata dig ur en situation som uppstår osv. Jag tycker det är en väldigt bra sak de inkluderat och något som borde finnas i fler RPG spel. Visst har de börjat ta med sånna saker i rollspel men långt ifrån alla.

Det sista jag vill ta upp är röstskådespelarna. Nästan alla karaktärer har en ganska bra skådespelare MEN varför fick Jensen, den karaktär du spelar och hör mest dialog från den mest handikappade skådespelaren som man kunde hitta? Hans dialoger är stela, tråkiga, livlösa och bara allmänt dåliga. Det förstör mycket av atmfosfären men det är kanske bara min åsikt.

De flesta har kanske redan spelat det här men om ni inte har det så är det mer än värt de 150 kronor det kostar på Steam och hos några återförsäljare kan du säkert hitta det för under 100-lappen. Så köp det, spela det och njut. Det fins ett begränsat återspelningsvärde då första resan är den bästa men det är en underbar resa och ett vackert minne om en dyster framtid med vapen, cybernetik och en massa häftiga karaktärer.

Grafik: 9/10
Spelbarhet: 8/10
Ljud: 8/ 10
Hållbarhet: 7/10

+Atmosfären
+Miljöerna
+Hackingen
+Utmanande
-Smått obalanserad svårighetsgrad
-Handikappad Huvudperson

Medlemsrecensioner11
Samlat betyg: 8.7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10