Bioshock Infinite

I Irrational Games senaste tar jag på mig rollen som Booker Dewitt, en man med en sjusärdeles massa skulder. Ett till synes enkelt uppdrag kan dock göra mig skuldfri: rädda en flicka vid namn Elizabeth, och ta henne till New York. Men det dröjer inte länge innan jag inser att detta inte kommer att bli lätt. Flickan befinner sig nämligen i Columbia, en stad ovan molnen, som på ytan verkar vara den ideala platsen att bosätta sig i. Det dröjer inte länge förrän jag med ett stort leende strosar runt i den vackraste virtuella stad jag någonsin sett. Jag skulle vilja stanna här för alltid, men jag kommer inte undan den förebådande känslan av att något är fel. Allt är för perfekt. Det visar sig att Columbia står inför en revolution, och jag kommer att spela en huvudroll.

Innan den första timmen är över så är jag på flykt från lagens långa arm. Jag bekantar mig snabbt med en krokhandske, och med hjälp av denna blir jag både bödel och Tarzan. Kroken är nämligen ett utmärkt närstridsvapen tillika transportmedel. Med lätthet löper jag mellan byggnader och de linbane-inspirerade skylines som finns runtom i staden. Dessa är dock ofta utplacerade på ett sätt som gör det lätt att förutse var strider kommer att inträffa. Detta leder till att man sällan blir överraskad av ett bakhåll, men samtidigt tillåter dessa förvarningar för planering, vilket betyder att man kan leka taktiker med de fällor som man har till sitt förfogande.

Striderna känns underhållande redan innan jag får tag på spelets motsvarighet till Plasmider, Vigors. Med denna saltberoende magi kastar jag både eld och kråkor på mina fiender, och det resulterar i brinnande fåglar som skadar mer. Genom att använda miljön kan man förstärka effekterna av sina krafter, som visar sig vara väldigt effektivt, och väldigt roligt. För roligt har man, från den första minuten till den sista.

När jag väl räddat Elizabeth kommer spelet igång på riktigt, och jag träffar en av de mest levande digitala medhjälparna någonsin. Utanför striderna öppnar hon lås, dechiffrerar koder och hittar pengar. När kulorna flyger kastar hon ammunition, salt, och hälsobehållare till mig med samma styrka och precision som en professionell basebollspelare. Det känns aldrig som att hon är i vägen, och man behöver inte spendera någon tid med att beskydda henne i strid, vilket tillför till den frustrationsfria upplevelse som Bioshock Infinite är.

Storymässigt ligger spelet i toppklass. Det finns alltid en twist runt hörnet, och man får i precis lagom takt reda på hur saker ligger till i Columbia. Alla karaktärer som introduceras är väldigt välgjorda, och två favoriter är syskonen Lutece, som dyker upp med både information och klockren dialog flera gånger i spelet. Känner du för att utforska banorna så stöter du ofta på ljudklipp, som fungerar på samma sätt som i de tidigare spelen i serien. Dessa gör ett superbt jobb med att förklara de olika karaktärernas bakgrunder och motiv.

Bioshock Infinite är ett helt fantastiskt spel. Det är en resa för både händer och hjärna. Designmässigt är spelet klockrent, och det faktum att de val som man gör ofta innebär subtila kosmetiska ändringar på huvudkaraktärerna är ett genidrag. Tillsammans med de olika samlarobjekten som man kan hitta bjuder detta in till fler genomspelningar, och det tackar och bockar vi såklart för.

Medlemsrecensioner27
Samlat betyg: 8.5/10
1