Guacamelee

Playstation Vita har inte direkt varit överöst med bra spel men de finns. Uncharted: Golden Abyss hade den bästa spelkontrollen i serien, Assassins Creed: Liberation var mycket bättre än Assassins Creed III, Rayman fungerar helt utmärkt. Så det finns spel på Vitan även om jag mestadels kör PSone-titlar. Snart kommer Killzone och Tearaway också så det ser ganska ljust ut ändå. Men ett spel som jag är rädd för har hamnat under radarn för många Vita-spelare är Guacamelee som släpptes för ett tag sedan. Detta har underhållit mig oerhört mycket på gotlandsfärjan och blev lätt en favorit på Vita. När Gamereactor inte lade upp en recension på spelet så blev jag lätt förbannad och beslutade mig därför för att skriva en kort recension själv.

Guacamelee är ett charmigt plattform/indiespel från Drinkbox Studios, utvecklaren av Tales from Space-spelen. Spelet handlar om den mexikanska luchadoren Juan som skickas till de dödas värld utav den ondskefulla charron Carlos Calaca efter ett misslyckat räddningsförsök utav presidentens kidnappade dotter. Dödens kalla händer är dock inget som håller Juan tillbaka och snart så ska han hitta sin tjej och besegra elakingarna. Just den delen kanske inte är så originell men det fungerar. Storyn är ganska bra berättad men det är inte orsaken till varför man bör spela Guacamelee. Det som gör spelet riktigt bra är snarare hur roligt det är att spela.

Guacamelee är lite som ett Metroid-spel som utspelar sig i Mexiko. Men istället för att skjuta överdimensionerade rymd-räkor som i Metroid så är actionen i Guacamelee närstridsbaserad och fienderna består utav bland annat chupacabras och ponchoklädda skelett iförda sombreros. Stidssystemet är lätt att lära sig men svårt att bemästra. I början brukar man mest slå på fienden ett par gånger för att sedan kasta dem åt valfritt håll. Men sedan blir striderna mer och mer komplicerade och det är allt mer nödvändigt att använda sig av olika kombos. Utöver det finns det flera bossar som kan kräva lite tid att besegra.

Juan bygger upp sina wrestlingförmågor genom spelet och använder dem för att ta sig igenom Guacamelees skruvade och utmanande värld. För varje ny förmåga så öppnas nya möjlgheter i spelvärlden vilket kan leda till skatter som behövs för att uppgradera luchadorens förmågor och hälsa. Världen är mycket väl designad och osar av mexikansk kultur och referenser till andra spel (ofta i form av posters) som exempelvis Grim Fandango, Mario och Zelda. Den underbart charmiga spelvärlden och humorn i den är en av höjdpunkterna i spelet. Dessutom så är det lätt att hitta och ta sig fram i spelvärlden, mycket tack vare en bra karta och fasttravel via de Olmec-liknande "Choozo"-statyerna (Metroidreferens igen).

Den största höjdpunkten dock är enligt mig svårighetsgraden. För detta är ett mycket svårt spel, åtminstone i sina senare delar. För att ta sig fram i spelvärlden så krävs det att man har tungan rätt i munnen när det kommer till pusslena. Det är sällan svårt att lista ut hur man ska göra- men att göra det är inte lika lätt. Det är flera gånger som jag kommit fram till ett nytt pussel och tänkt "Du måste skämta!". Jag har aldrig fastnat i spelet till den grad att det varit tråkigt, men däremot tar det sin tid ibland. Varje gång jag misslyckas i spelet så känns det som det är mitt fel. Jag förlorar inte på grund av usel design utan på grund av att jag är usel. Det är det som gör ett svårt spel bra och väldesignat.

Guacamelee går desstuom att spela med en vän, förslagsvis en på PS3 och en på Vita då de fungerar bra ihop varandra och crossplay är smidigt. Trots att det finns en PS3-version så kändes aldrig spelet nedskalat på Vita. Det ser bra ut, flyter på alldeles utmärkt, kontrollen är bra- allt är väldigt bra. Spelet är en aning för kort möjligen men annars har jag inget att klaga på.

Guacamelee är lätt det bästa spelet som släppts till Playstation Vita för tillfället och har man systemet så bör man inte missa det. Jag tycker att detta är exakt den typen av spel som Sony borde satsa på till Vita. Smarta, finurliga, roliga, charmiga, väldesignade indie-plattformsspel med krispig grafik. Hoppas det är en trend som fortsätter.

Samlat betyg: 9/10
1
2