State of Decay

Jag har nu spelat State of Decay i runt fjorton timmar och jag är... ganska nöjd över spelet i helhet.
Det första jag behöver göra är att peka ut styrkorna och svagheterna med spelet. Det största irritationsmomentet i spelet är buggarna, och det finns mycket av dom. Några av dom vanligare exemplen är zombies som springer runt i golvet, supplies som behövs för att uppdrag som är spawnad inne i ett object, texturer, modeler och animationer som inte laddar. Att kalla State of Decay ett finpolerat spel vore en överdrift, minst sagt.

Den andra "stora" irritationsmomentet är hur extremt oförlåtande spelet kan vara. Jag är medveten att spelet försöker skapa en känsla av "This is it, everything or nothing", men att ha fiender som tar tag i en, sliter en i två stycken och man inte ens har en chans att stoppa det... ja, det känns billigt, rent sagt.

Nästa negativa sak med spelet är hur linjärt det är, mycket mer än jag trodde när jag köpte det i alla fall. Du har i princip ingenting alls att påverka när det kommer till storyn, dock har du möjlighet att ignorera vissa uppdrag så att en karaktär dör eller att ett uppdrag försvinner.

Innan jag kommer för långt i denna recensionen behöver jag säga att hela "When you die that character is gone forever" är lite överdrivet. Jag klarade mig igenom mina först åtta timmar i spelet utan att bli dödad, men när jag väl blev det blev jag ganska överraskad, istället för att see min karaktär sliten i stycken av zombies så kom det upp "MASH A TO RESSURECT" på skärmen...

"Okej?" tänkte jag och mosade A-knapp som en galning. Det visade sig att man aldrig riktigt behöver dö, men för nyfikenhetens skull lät jag min karaktär bara stå där tills han blev nerslagen och jag mosade A-knapp igen. Efter 5 "dödar" så lät jag han bara bli lunch. Så vad jag förstår så behöver man aldrig riktigt dö.

Oj oj oj, nu glömde jag nästan den värsta aspekten av spelet, dom tekniska problemen. Frame raten ligger riktigt lågt under vissa delar av spelet, det är inte då det är många zombies på skärmen, utan bilar, för någon anledning så sjunker FPSen till hiskeligt låga siffror då man kör bil. Något som jag tycker är konstigt då man kan röra sig över hela kartan utan några laddningstider.

Jag skulle kunna lägga till NPCerna som en negativ punkt då dom då och då derpar och ställer till med oreda, men generelt så är dom faktiskt väldigt bra kodade, och i strid är dom väldigt bra att ha. Hela scavenging systemet fungerar också väldigt bra. Efter att du kallar efter hjälp ser man på kartan hur din vän är på väg för att hjälpa dig.

Dags för lite bättre delar av spelet, eller nja, en bra och dålig del av det - stridssystemet.
Att slåss med zombies i State of Decay är både givande och frustrerande, du har en stamina-bar som går ner oerhört fort, och när den gör det så lär du snabbt ta skada då din pustande karaktär viftar med sitt vapen som en gammal tant med en gåstav. Du har en mängd olika attacker du kan göra, men det fattas möjligheten att blokera inkommande slag. Sjukvapnen i spelet är väldigt roliga att tas med, alla av dom har bra ljudeffecter och det känns riktigt givande när man träffar farbror zombie rakt i fejan med het bly och blod sprutar åt alla hål.

Dom tekniska aspekterna av spelet är goda, för det mesta. Ljudet är klart godkänt, trots att vissa röstskådespelare återanvänds lite väl ofta. Grafiken är som sagt väldigt bra, trots dom buggar som förstör här och där. Animationerna är bra, då du slåss med dödingar, animationerna för NPCer när dom gör annat än att smiska döda gubbar är... väldigt tråkiga och repetiva.

Jag inser att min recension är väldigt negativ och okoncentrerad men det är bara på grund av mitt kassa skrivande och sömnbrist (tack vare detta spelet).

Allt i allt så är State of Decay ett beroendeframkallande och någorlunda repetivt spel, men du lär ha mycket roligt i det.

Samlat betyg: 7.5/10