Grand Theft Auto III

Skrivet av: AG Jati   2013-06-15

Ibland kan livet som en liten ficktjuv ha stora konsekvenser. Man kan rent av åka fast på dryga böter eller i värsta fall bli anhållen. Man förlorar allt, sina vänner, flickvännen och familjen. Du förblir det svarta fåret. Hur ska jag nu kunna förklara att jag har en FBI-härva, en stridsvagn och en helikopter efter mig bara för att jag råkade skjuta med min bazooka på en oskyldig person? Jag vill ju bara ha hans sedlar i min ficka.

Ett spel som kom direkt i historieböckerna var Rockstars kritikerrosade spel Grand Theft Auto III. För ett spel på sin tid var det helt revolutionerande. Utan detta spel hade vi inte fått en open-world spelvärld. Det var ett spel där man trotsade de flesta gränser för klassas som normalt. Det var så sedan de två första spelen från Rockstar. De mer från den vuxna generationen klagade på att denna spelserie hade gått för långt. Stereotyper, våldet, blodsmassorna, synen på kvinnor och allt grovt språk som fick vissa att ilskna till. Men som tur var kunde dessa ytliga moralpredikningar inte stoppa Rockstar från att göra ett spel som ändrade vårt sätt att spela spel, nämligen Grand Theft Auto III.

Detta spel tar sin början i ett tidigt 2000-tal. Det är ett år in på det nya århundradet. Mycket grejer kommer in i samhället och förändrar våra vardagar. Även antalet brott ökar. Men ingen stad invaderas så mycket av våldet som Liberty City. Stad är bland den värsta konfliktkalabaliken man någonsin stött på. Den får New York att likna en sandlåda för små knubbiga pysslingar. Kvinnor går runt och säljer sig själv till feta mafiosos. Brottssyndikat gör olika kriminella gäng för att störa lagens långa arm. Allt handlar om död, makt och pengar. Alla sju dödssynder måste bara begås av nästan varenda människa. Polismyndigheten syns inte och får tusentals anmälningar varje dag. Livet är tufft då man lever i Liberty.

Våran huvudperson är Claude. En stum protagonist som verkar vara en ängel utan själ. Han är en av stadens slugaste och bästa lilla buse. Tillsammans med sin flickvän Catalina är de som våran tids Bonnie och Clyde. Men en dag står ingenting rätt till. Claude bli skjuten av sin älskling och lämnas kvar åt de korrupta männen i poliskostym. De slänger in både Claude och hans polare 8-Ball i sin kärra och kör iväg dem till polisstationen. När de väl ska korsa bron så sprängs bron på hälften och bilen välts. Claude och 8-Ball smiter sedan därifrån. När de väl har kommit till sitt hemliga tillhåll ringer 8-Ball upp maffialedaren Salvatore. De erbjuder de båda herrarna var sitt jobb. Claude får sköta ett par uppdrag och 8-Ball får tillgång till en bombbas. På detta vis kan de börja med ett startkapital och börja på ett nytt liv. Claude lyckas få maffians tillit och känner att livet leker. Men vad han själv inte vet är att maffian utnyttjar honom för en hel del skumraskaffärer. På så sätt slipper dem och en hel del andra kriminella gäng att göra farliga jobb och låta Claude gör grovjobbet. Snart är Claude bannlyst av hela syndikatet och måste överleva för hitta bedragaren, sin flickvän.

Att nämna innan jag går in på spelet är att Grand Theft Auto III har en lång lista fylld med världskända filmstjärnor som gör röstskådespelen. Veteraner såsom Michael Madsen, Joe Pantoliano och Frank Vincent gör fina insatser med att gör spelupplevelsen lite mer filmisk. Donald Love och Salvatore förblir mina favoritkaraktärer i spelet. Annars så bjuds det även på fint röstskådespel från de andra karaktärerna, även om jag tycker att jamaicanerna och japanerna verkar vara överdrivet stereotypiska.

Vårt första uppdrag blir att skjutsa en lösaktig kvinna till sin pojkvän. Som man märker först då man arbetar hos maffian är att de är väldigt hårda mot hur ens medhjälpare behandlar kvinnorna. Om man gör ett minsta litet misstag som att köra över en tjej i ett av maffians områden bli man genast nedskjuten av en kraftig hagelbössa och kan räkna med ett besök på akuten. Det kommer vara ditt största problem. Som tur är så får du finfina belöningar för ditt arbete. Vissa arbeten kan inkludera med att du ska ha ett visst vapen eller en bil till hands. När du väl klarat av uppdraget kan du rent av få behålla vapnet eller fordonet. Då är det bra att ha ett tryggt ställe att bevara de i. Du kan alltid köra till ditt tillhåll och spara dina uppdrag. Då har du automatiskt ditt fordon och vapen kvar.

Hur du spelar spelet beror på vilken sida du är på. Och det är svårt att bestämma vilken väg man ska gå. Snart kommer det flockas av många kriminella gäng som vill att du blir deras nästa lockfågel. Då kan det vara bra att göra sido-uppdrag också. Det finns ett gäng tuffisar som kallar sig för Diablos. Precis som Yardies så är de mycket anonyma. Man får aldrig veta av deras hemliga tillhåll eller var de håller hus. De kallar dig istället via en telefon och ger dig ett uppdrag som du får även belöningar för. Ett liten märklig grej är dock att man får aldrig veta varför dessa två gäng har en så stor konflikt mellan varenda. Vad har de för syfte? Varför är de så bryska till skillnad från de övriga gängen i staden? Gör de bara detta för skojs skull? Hur som helst kan det alltid löna sig att köra racing med en Porsche eller Lambo för att tjäna sina surt fördärvade slantar.

Hur realistiskt vapen som bilar beter dig är svårt att avgöra. Vapen som baseballträ eller Uzi är det inget fel på. Dock så verkar det alldeles för enkelt att skaffa vapen. Med tanke på att vissa uppdrags belöningar motsvarar en halv förmögenhet så kan man köpa hur mycket ammunition som helst(?). Varför ska detta vara nödvändigt? Det gör bara hela spelupplevelsen så onödigt tråkig. Jag har nämligen 7000 skott på min pistol och det känns nästan dumt att Rockstar kom på med en sådan idioti. Jag menar, det hade väl varit lite bättre att göra en sorts begränsning för hur många raketer jag kan köpa?
Jag finner också ett problem med bilarna i spelet. Att köra muskelbilar känns så knökigt. De driftar som de surfade på tvål i asfalt. Sen så finns det sportbilar i spelet också. Fast de är inte heller helt problemfria heller. Det känns som en mardröm att styra dem på en motorväg med två filer. Förr eller senare kör man ner till havet från hög höjd och blir inskickad till sjukstugan. Nåväl, nu har man då snackat om de få petitesser som jag irriterar mig på. Men oroa er inte, resten av spelet är bara underbart.

När vi kommer till det riktigt härliga stunderna med Grand Theft Auto III så måste det vara handlingen. Den styrs upp av bra sinne för humor, mystik och spänning. Varje scen innan varje uppdrag känns som att vara i en biosalong. Jag fullkomligt nästan avgudar sättet vissa snubbar och tjejer beter sig på. Så perfekt och utan ett enda misstag. Och då man kryddar på lite härlig musik i bakgrunden ger ännu mer filmisk känsla. Från de egendomliga konversationerna med gatuslödder till de mer personliga samtalen med ledarna sitter allt som handen i handsken. Storyn är enligt mig en Oscar-nominering.

Musiken bjuds på olika radiokanaler för alla smaker. Är du rock, pop, rap eller rave-fan gör ingen skillnad. Det finns alltid något för dig. Om du är uttråkad kan du alltid byta till en annan kanal för andra härliga hits. Lite Operett då du kör över gangsters och ljudet av "Push it to the Limit" då man har snuten efter sig passar alltid bra. Eller så kan man även lyssna på en liten intressant snackis mellan en radio-pratare och en kändis i Liberty City. Men just där kommer själva problemet. Eftersom det finns tre olika zoner i staden borde det finnas olika låtar där man kör in i. Jag tycker det börjar blir tröttsamt att ytterligare höra på för 99:e gången "She is on Fire", som annars är en av spelets bästa låtar.

Inget Grand Theft Auto blir komplett utan en öppen värld. Här finns nämligen tre olika ställen där du kan antingen, köra, flyga eller flyta igenom. Jag förundrats över hur ett spel på sin kan vara så innehållsrikt. Även om man inte kan gå och besöka de flesta byggnader så håller hela staden måttet för att göra dig lycklig. Det finns tillhåll där du kan bortsett från att spara dina filer, även snygga upp dina bilar eller montera en liten bomb på den för att ge en skurk sin sista körtur. Har du tråkigt under din upptäcktsfärd så kan det alltid löna sig att sno åt sig en polisbil, brandbil eller en ambulans. Dessa ger dig ett speciellt uppdrag som du måste utföra som att skjutsa personer eller bara utplåna ett par skummisar. Då kan du under tiden kanske upptäcka en stjärna eller hjärta för att göra livet lite enklare. Man trivs som fisken i vattnet.

Detta har varit sannerligen det bästa som hänt i mitt liv. Detta spel uppfyller varenda punkt väldigt bra och blir nästan som en magisk upplevelse. Med en bländande story, spännande uppdrag och en hel stad att utforska så är Grand Theft Auto III ett av sin generations viktigaste spel som någonsin funnits. Rockstar, ni fortsätter att få mina konsoler och min spelvärld att rocka!

Betyg
Spelet: 10/10
Grafik: 10/10