State of Decay

Jag har (vilket jag inte trodde) spenderat ofattbart många timmar med State of Decay. Jag förväntade mig inte ett särskilt långt äventyr då det är ett arcadespel och att det kostade 1600MP. Jag laddade ned spelet i lördags och nu idag har jag klarat ut det och då har jag ändå spelat en hel del måste jag säga. Jag drog ut lite på spelet i slutet för att tjäna ihop alla 30 achievements också.

State of Decay's story är ingen ny direkt och vi känner igen den sen The Walking Dead som spelet påminner om väldigt mycket. Zombieinvasion --> Överlev. När jag börjar spela som Marcus så känner jag att det är han jag kommer att spela mest med. Tyvärr kan man ju inte spela hur länge som helst med samma karaktär då alla måste få vila. Detta kan också vara något positivt då alla karaktärer har olika färdigheter... Ledarskap, stark, osjälvisk o.s.v. Tråkigt nog så råkade jag ta livet av Marcus igår. Jag såg inte stupet och vips så var jag på väg med min bil ner i avgrunderna där det väntades hungriga zombier. Jag gapade i kanske fem minuter åt att min favoritkaraktär nu var död. Puts veck, jag kommer aldrig mer se honom igen. Samtidigt är det detta som gör spelet så bra. Tänk igenom dina beslut noga, du får ingen andra chans.

Grafiken är inte alls något att hänga i julgranen men med tanke på hur stor värld det är i spelet och hur många detaljer det finns så är det svårt att göra grafiken mycket bättre. Jag vet inte hur stor budgeten var heller.

Tyvärr så innehåller spelet alldeles för många buggar. Jag vet inte hur många gånger jag gått in i ett hus där det finns kanske fem zombier. 1-2 stycken går igenom väggar och en annan zombie står under golvet så halva kroppen går igenom golvet. För att inte tala om när man tar en bil och kör iväg och det blir sinnessjuka fps drops så hela spelet laggar. Ett annat exempel jag kan ta är när en av överlevarna i min grupp jobbade tillsammans med mig i ett uppdrag var det omöjligt för honom att gå in i en bil när jag gjorde det, han bara tittade på. Gick jag för långt ifrån han så stod han kvar. Gick jag närmre så tog han några steg framåt men sedan stannade han igen. Han verkade till och med immun mot zombierna. Vad jag gjorde med honom? Jag bytte såklart karaktär till honom och tog självmord med honom. När överlevarna sedan sörjde satt jag istället och retade mig över hur mycket han har förstört för mig.

Jag gillar att man valt att lägga till stealth-funktionen även om jag inte använde den särskilt mycket men att kunna gömma sig en buske för att sedan överraska en zombie genom att krossa skallen på honom i marken är riktigt bra gjort. Att vapen går sönder eller att ammunitionen tar slut får en att tänka ännu mer taktiskt. Ska jag spara rum i väskan ifall jag hittar något eller ska jag packa den full innan jag ger mig ut? Helt upp till dig. Du kanske hittar tre nya överlevare som gärna vill ansluta sig till din grupp men du vet redan att det inte finns tillräckligt med sovplats eller att medicinen inte räcker till alla vilket kan påverka hela gruppen väldigt negativt om du väljer att acceptera deras önskemål. Åter igen, helt upp till dig.

Tack vare den öppna spelvärlden så kan man ta sig vart man vill redan från början till fots eller med bil. Vill du hellre utforska eller bygga på din hembas så kan du göra det istället för att spela storyn. Spelet innehåller också en hel del sidouppdrag och hela tiden dyker nya upp där någon i eran grupp mår dåligt och du måste därför ta med hen ut för att få hen på bättre humör.

Det är mycket som är bra med State of Decay men det på grund av den dåliga grafiken, dåligt röstskådespeleri och alldeles för många buggar så blir spelet inget mästerverk. Ändå har jag haft riktigt roligt med Undead Labs nya spel och jag är väldigt glad över att jag blev så positivt överraskad och att jag därmed kan ge spelet 8/10 i betyg.

Samlat betyg: 7.5/10
1
2