Age of Empires II: Age of Kings

Skrivet av: AG Jati   2013-07-20

Nu är det dags att lämna sin tron som romersk kejsare och istället föra en grupp fransmän i strid mot rödrockarna. Låt slagen om imperiet börja!

Det första spelet i Age of Empires-serien var sannerligen ett fenomen inom spelindustrin. Det utvecklade en helt vanlig spelgenre till att bli något väldigt storslaget. Så det var självklart att historien skulle gå vidare i nästa del av serien. Genom en storslagen titel Age of Empires III: Age of Kings skulle vi få möta ännu större utmaningar och möta ännu mer nationer. Det är dags att ta rollen som aggressiv tyrann och börja krigarskörden!

Som dess föregångare innehåller denna karriär flera stycken olika kampanjer. Alla är fokuserade på en ledare som har betytt mycket för detta land. Nu dock när spelet är något utbrett finns det inte bara europeiska länder att leka med. Du kan välja mellan skandinaviska vingar, spanska erövrare och för att nämna sydamerikanska azteker. De nya kampanjerna innehåller såklart flera utmaningar. Nu bygger du inte enbart ett rike som du måste försvara. Det handlar nu mer och att förlita sig på sitt lands utveckling. Du kan börja som en vild krigare och bygga upp ditt lilla rike till ett växande imperium. Hur din nation ska gå till väga är helt upp till dig.

Med varje kampanj följer en viss story om en trogen och kännande ledare. Denna figur har till uppgift att erövra olika länder, precis som vanliga ledare. Vid varje början och slutet på en viss strid får man ytterligare en till historielektion tills nästa uppgift börjar. Vissa ledare kan vara starka och kloka(Djingis Khan), medans andra känns bara bedrövliga(Joan de Arc). Här kommer då den största skillnaden från förra spelet. Du måste nämligen skydda din ledare som du har till hands. Det är viktigt för som man säger, historien måste gå vidare. Vissa nationer ger dig bonusar medans andra bara lämnar dig pank och hjälplös.

Som kung får du såklart kriga. Stridssystemet i detta spel fungerar något smidigare i jämförelse med föregångaren. Nu får du nämligen möjlighet att ändra position på dina soldater och fältryttare. Du kan använda triangelformning, kvadratformning eller rektangelformning. Det kommer ger dig ett lättare övertag gentemot andra fiender. Spjutmän kan fungera som en murbräcka som du skövlar ner motståndare med. Män med pilbågar eller armborst kan ta hand om marscherande soldater. De trogna män med hästar till hands kan ta hand om nästan vad som helst som de blir paladiner.

För att bygga din lilla pluttby till ett stort imperium krävs beräkningar, skicklighet och en stor portion tålamod. En vinst är bara början. Sedan kommer kampanjen flytta steget värre. Du kommer snart gå från den mörka åldern till riddaråldrarna, såvida inte motståndarna hinner med det först. Av kunskapen du fått ifrån första spelet är det bara att använda den här och utveckla den. Med en stabil ekonomi blir snart din lilla åkerfarm mer till ett graciöst rike där det strömmar in ridande präster, gigantiska fort och en stabil mur som hindrar all motattack. Det går alltid att ställa in svårighetsgraden och du söker efter en större utmaning.

Nu är jag babblat om det huvudsakliga så tänker jag gå in på något mer ytligt, nämligen grafiken. Grafiskt sätt så är tvåan strået vassare än ettan. Miljöerna känns mer för sin tid och håller måttet som aldrig förr. Kartan till varje nivå känns bättre upplagt och prickar alla detaljer rätt. Men tyvärr måste allt kännas så grönt och skönt. Vart finns den riktiga slagfältskänslan? Istället känns det som att man vandrar i sjunde himmelen istället för helvetets femte krets. Hade utvecklarna gjort slagfälten något mer grå och trist hade det fungerat mycket bättre. Musiken är något nedbantad och jag är förvånad över hur lite man får höra under stridernas gång. Ibland blir det helt tyst, ibland inte.

Som uppföljare till en av historiens viktigaste spel så håller Age of Kings måttet på de flesta delarna. Kampanjerna är väldigt intressant med en djup story bakom det hela. Miljöerna imponerar mig väldigt även om jag förväntade mer fokus på slagfälten. Dock så hade jag förväntat mer fokus på musiken. Ska ett spel vara Age of Empires ska det innehålla en hög pulsig dramatik, vilket spelet håller tyvärr inte måttet till. Om du ska spela ett fantastikt spel som Age of Kings med Turtle Beach i öron föreslår jag soundtrack från Jeremy Soule.

Betyg
Spelet: 8/10
Grafik: 9/10