Gears of War

GoW blev mitt första spel till 360:n, och kunde jag ha valt ett bättre spel? Knappast.

Spelet var otroligt. Grafiken är ljuvlig, trots att jag bara har en 20'' tjock-TV så är den som knark för ögonen.

Kontrollen är väldigt smidig, när den satte sig. Jag var ju tvungen att först och främst vänja mig vid 360-kontrollen, så det tog ett tag. Men när den satt, så flöt det på. Dock så var det lite jobbigt att Marcus ibland ville på och hoppa och ducka bakom någon låda när man skulle rusha fram lite längre, eller fly från en Berserker (Med A-knappen ni vet).

Själva spelet är också precis i min smak. Finns det något bättre än våld? Hur kan man inte gilla våld? Kan man kännas sig mer macho än när man sågar itu en Locust med motorsågsbajonetten? Eller när man plockar upp en hagelbrakare och utstöter ett "Sweet!" med världens manligaste röst? Nä, trodde väl det. Testosteronet flödar som vatten i Niagarafallet.

Finns det då nå minus med spelet? Ett är helt klart att det känns väldigt kort och linjärt. Man kan liksom inte gå vilse, och även om jag i vissa fall inte visset vad själva uppdraget gick ut på så klarade jag ändå banan helt utan problem. Fast det kanske är lite det som gör spelet så bra? Lite hjärndöd macho-action. Som att se en 80-tals-actionrulle med Sylvester Stallone.

Sen så måste jag säga att det var lite dåligt med storyn. Jag kanske inte nu lyssnade så noga på alla radiokonversationer, men jag fick liksom aldrig reda på något om bakgrunden eller någonting. Att Marcus Fenix familj blev dödade av RAAM fick jag läsa mig till på nätet. Hade varit bra med lite bios om karaktärerna i instruktionsboken eller något liknande i alla fall.

Spelet var hur som helst så in i bomben kickass så jag kan inget annat än att ge det en 10:a i betyg. Nu ska jag köra igenom det på Harcore, och försöka hitta lite fler COG-tags.

\m/

Medlemsrecensioner127