Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
MEDLEMSRECENSION

Halo 3

Halo 3 - Xbox 360

I tre långa år har vi väntat på att Bungie ska släppa ett av 2000-talets mest efterlängtade spel - Halo 3. Efter det abrupta slutet i Halo 2 som lämnade spelaren fullständigt tom och kall, har sloganen inför Halo 3 alltid varit "Finish The Fight 2007".

När Halo först släpptes till Xbox 2003, revolutionerade det världen med fantastisk grafik, enorm frihet, klockren spelkontroll och en mästerlig story. Halo var allt man kunnat önska sig av en första personskjutare och skulle visa vägen för alla senare FPS.
Och ja - Halo är och var fortfarande helt ofattbart bra och hör sannerligen till ett av världens bästa spel.

Halo 2 släpptes 2004 och även om spelet måhända inte var så förbluffande som ettan, hade Bungie förfinat grafiken till himmelska höjder, skapat flera minnesvärda ögonblick i kampanjen, samt fortsätt på storyn från del ett. Men den största behållningen med Halo 2 var sannerligen dess multiplayerläge som var tekniskt felfritt och bjöd på mycket skoj.

Efter att ha blivit bortskämda med två helt otroligt bra spel, har Bungie utan tvekan haft stor press på sig, inte minst av fansen. De ska avsluta storyn på ett magnifikt sätt i trean, de ska införa samma frihet och lekfullhet som präglad serien och de ska leverera med höstens bästa spel. Har Bungie lyckats med sitt mål - svar: definitivt.

Halo 3 är faktiskt allt som sina föregångare var, och tillägger mängder av härliga funktioner och nytt till Halo 3.

Den klockrena spelkontrollen är lika intakt som alltid såväl som ljudet och lekfullheten. Friheten är lika närvarande som alltid den också och eldstriderna sitter där de ska. Bungie har inte förändrat Halo till något annat och inte offrat någonting som fungerat tidigare. I stället har de varit smarta och stoppat i nya och färska funktioner att lattja med samtidigt som de har kvar allt som hör Halo till.

En av de mest unika funktionerna i Halo 3 är möjligheten att titta på matcher som du redan kört, snabbspola, pausa, sakta ner tiden, se från motspelares vinklar och surfa runt på banan hur man vill i det fria kameraläget. Du kan även ta sanslöst läckra bilder och skicka filmer till dina vänner på Live. Detta kallas för filmläget och sätter helt klart en ny standard för framtida spel.

Det är obetalbart att se alla de coola och skrattframkallande ögonblick igen, antingen i slow motion, från olika vinklar eller i snabbspolning. När du vill kan du även plocka fram kameran och ta en bild, döpa kortet och spara det i ditt fotoalbum. Om du tycker att dina vänner ska få ta del av dina galna upptåg är det bara att skicka filmen till dem, snabbt och enkelt. Helt genialt!

Filmläget fungerar också i enspelarkampanjen och varför inte åka runt på en sightseeing med kameran och leta efter gömda skallar? Kampanjen i Halo 3 tar vid efter det abrupta slutet i Halo 3. Master Chief hittas medvetslös mitt inne i djungeln och blir omhändertagen av Sergeant Johnson.

Just när de tror att de har förlorat honom för gott vaknar han upp med sin mullriga stämma. Cortana är borta och kvar har vi en liten rasslig soldattrupp som ska bekämpa alla ondskor som står i deras väg.

Det första uppdraget introducerar de otroliga vyerna i Halo 3 och visar upp fantastisk grafik som faktiskt smiskar det mesta på konsolen. Att Halo 3 skulle vara primitivt rent grafiskt är en ren lögn. Visserligen är det inte lika imponerande om man jämför med hur fantastiska sina föregångare var på sin tid, men med högupplösta texturer, enorma miljöer, härliga ljuseffekter och sköna explosioner tillhörande maffig fysik har jag inget alls att klaga på.

Kampanjen i Halo 3 är lika maffig som den är underhållande, episk och storslagen och bjuder på nio varierande banor som på slutscenen kommer att få dig att snyfta med en tår i ena ögat. Från varma skogar till vackra snölandskap och stora ökenmiljöer kommer du att färdas och uppleva det bästa äventyret på mycket länge.

Som om inte det vore nog, har Bungie i Halo 3 lagt till möjligheten att spela 4 spelare co-op på kampanjen online, något som tidigare varit begränsat till två spelare. På delad skärm går det dock fortfarande bara att spela två.
Detta förgyller givetvis hela kampanjen, då det inte finns någonting som är så roligt som att samarbeta i goda vänners lag.

Halo 3 har så många förtjänster och kampanjen i Halo 3 är enligt mig den bästa i serien, komplett med den bästa storyn som verkligen ger oss ett avslut på trilogin. I Halo 3 får vi även en hel drös med nya fordon och vapen. Bland fordonen ser vi bland andra den Warthog-liknande Mongoose och den svävande Hornet som fungerar som människornas motsvarighet till Banshee.

Alla vapen som har funnits i föregångarna
finns här i Halo 3 plus en del riktigt trevliga tillskott i form av bland andra Brute Spikers. Denna gång kan Master Chief även rycka loss kulsprutor från sina stativ och springa runt och peppra alla inte ont anande fiender som står i hans väg. Men det roligaste tillskottet är faktiskt något så häftigt som en stor och tung eldkastare som kan användas. Perfekt för grillfesten med andra ord...

Men trots den otroliga kampanjen är den största behållningen i Halo 3 det fullständigt rågrymma multiplayerläget som denna gång har blivit rejält förbättrat sedan sist. Här finns allt du kunnat önska dig samt lite till och smiskar all tänkbar konkurrens på fingrarna. Upp till 16 spelare kan göra upp samtidigt i enormt många spellägen, som du kan krydda hur du vill, utan gränser. Vill du ha en match med bara bazookas på en liten trång bana utan vare sig andra vapen eller fordon, check, då kan du göra det.

Det enda lilla minustecknet jag kan finna är det faktum att du inte kan välja en bestämd bana att söka på i Matchmaking, då det i nuläget bara slumpas fram banor. Dock finns det ett röstningsalternativ, och om majoriteten av spelare vill byta bana slumpar datorn fram en annan. Här skulle det behövts lite mer tanke från Bungies sida, då det allt som oftast blir tråkigt att inte kunna styra över val av bana.

Det går också att modifiera sin karaktär hur man vill i Halo 3, och kan skapa sin egen unika kämpe att sätta skräck i motspelarna med. Rankingsystemet i Halo 3 är även det tätt, och straffar spelare som går ut ur en match, vilket tycks osportsligt. Säga vad man vill om det... En funktion som går hand i hand med multiplayerläget är en helt ny möjlighet i Halo 3, nämligen baneditorn "Forge".

I Forge kan du välja att göra om de banor som Bungie har skapat, och du kan flytta objekt, ta bort, skapa nytt och pyssla på hur du vill, varpå du sedan kan spara din bana, döpa den och låta spelare ta del av ditt mästerverk. Detta låter helt fantastiskt, men faktum är att detta är den största besvikelsen med Halo 3. Forge är svårkontrollerad och svårlärd, och inte alls så rolig och lätt att komma igång med som Bungie själva påstod.

Med Forge går det inte att göra om en bana från grunden utan bara att pyssla med objekt i. Det känns lite vekt när jag blivit bortskämd med den underbara baneditorn i Far Cry Instincts Predator, men som lite småkul pysslande vid sidan om multiplayerläget fyller Forge sitt syfte.

Med Halo 3 har Bungie skapat ett tidlöst mästerverk som trots några småproblem lyckas trollbinda mig totalt och leverera med den bästa delen i Halo-trilogin. Storyn, spelbarheten, kontrollen, ljudet, grafiken och onlineläget blandas alla ihop med värdighet och kvalité.

Om du vill uppleva årets hittills bästa actionspel behöver du inte tveka längre utan springa iväg och njuta av Master Chiefs mästerliga äventyr. Trots mina ruskigt höga förväntningar lyckades Bungie ändå övertyga dem och skapa mitt nya favoritspel. Halo 3 är vackert. Halo 3 är episkt.

Medlemsrecensioner177
Samlat betyg: 9.4/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10