Halo 3

Jag kommer fortfarande ihåg hur jag kände mig efter att ha klarat av Halo: Combat Evolved när det släpptes för ett par år sedan. Vissa sa till mig vid den tidpunkten att Halo inte var något speciellt, att det bara var ännu ett FPS i mängden. Men för mig kändes det inte alls som ett spel i mängden, utan snarare tvärtom. Det konstiga var bara att jag inte var helt säker på varför jag kände så. När Halo 2 släpptes och klarades av (alldeles för snabbt i mitt tycke) kände jag likadant, men jag visste fortfarande inte varför. Nu däremot, när jag har klarat av den sista delen i trilogin, vet jag precis varför jag känner som jag gör. Mer om det senare.

Halo 3 börjar i princip där tvåan slutade, vilket inte är någon direkt överraskning. Cortana har fått maka på sig, eller hur man nu ska beskriva det, och Master Chiefs uppdrag den här gången är att förgöra alla Covenants innan de hittar en speciell artefakt. En artefakt som har kraften att förinta hela Jorden, som den utomjordiska rasen nu har belägrat. Ens resa med Master Chief börjar inte i en storstad eller något liknande, som man kanske kan tro, men utan i en tropisk djungel full av höga träd och vattenoaser. Detta är, enligt mig, underbart att se. Inte för att jag inte gillar att utforska städer och allt vad det innebär, men det är något speciellt med att strosa omkring i djungeln och peppra Covenanter.

Kontrollen sitter som en handske och det känns skönt att Bungie inte gjort alltför stora förändringar på den fronten. Något som de däremot gjort stora förändringar på är grafiken. Visst, det kanske inte ser lika tekniskt imponerade ut som Gears of War, men det är betydligt mer än bara Halo 2 i HD som vissa envist tjatar om. Detta märker man klart och tydligt när man spelar igenom kampanjen. På tal om kampanjen så tar det väl drygt 12 timmar att spela igenom, men då detta var som gällde för mig så betyder det inte att tar lika lång tid för er att klara det. Själv spelade jag på svårighetsgraden Heroic (ska snart spela på Legendary) och det var verkligen tufft, men också underbart roligt. Det är också den svårighetsgraden som jag rekommenderar alla som har klarat Halo och Halo 2 att spela på. Allt annat blir alldeles för enkelt och kan t.o.m. försämra spelupplevelsen till den grad att man inte vill spela igenom kampanjen igen.

Musikmässigt är Halo 3 helt superbt rakt igenom. Oavsett om det är lugna stycken (under djungelpromenaden) eller fartfyllda (under de flesta strider) ligger musiken på absolut toppnivå. Personligen är jag extra svag för temat som spelas under titelmenyn, vilket gör att jag ibland väntar lite längre än vad som är nödvändigt att köra igång en onlinematch eller liknande. Online ja, hur fungerar det och är det bra överhuvudtaget? Svaret är...JA! Utan att överdriva skulle jag vilja beskriva onlineläget i Halo 3 som det bästa som finns till konsol just nu. Man kan i princip göra allt man skulle vilja göra. Man kan spela igenom hela kampanjläget tillsammans med tre kompisar, man kan designa egna varianter på befintliga banor i Forge eller så kan man bara spela lite vanliga klassiska dödsmatcher med upp till 16 spelare. Självklart finns det mer än så, men ni förstår nog vad jag menar. Det är många som spelar Halo 3 online, och det är med all rätt.

En annan rolig sak, som jag inte har nämnt ännu, är möjligheten att ta egna bilder från spelet. Man kan också göra sina egna filmer, om man nu vill göra det. Detta fungerar på så sätt att allt man gör, oavsett om man spelar i kampanjläget eller skjuter ned motståndare online, filmas automatiskt. Dessa filmer läggs sedan i den s.k. Theater, där man kan titta på dem när man själv vill. Filmerna försvinner dock om de inte sparas och läggs i biblioteket, men detta är mycket lätt och innebär inga större problem för spelaren. När man tittar på dessa filmer finns möjligheten att ta egna kort. Man behöver bara flytta kameran dit man vill i spelvärlden och sedan trycka på en knapp. Mycket svårare än så är det inte. Dessa bilder kan man också spara till sin egen dator om man vill. Det enda man behöver göra är att surfa in på www.bungie.net och söka efter sin gamertag. Är man medlem går det naturligtvis ännu smidigare. Har faktiskt prövat detta själv och jag tycker det fungerar hur bra som helst. Funderar på att lägga upp några av bilderna här i min profil, så att även ni kan se hur de ser ut.

Men finns det inget dåligt med Halo 3 alls? Jo, det gör det naturligtvis, men enligt mig så är det inget man tänker på när man spelar. Visst, man kan tycka att slutet är lite konstigt och att de sista banorna i kampanjläget är betydligt sämre än de första, men för mig gör det inte så mycket faktiskt. Allt det andra som Halo 3 innehåller gör att jag inte alls tänker på något av dessa brister, som dessutom är småsaker. Något som jag däremot inte gillar är att skärmen inte fylls ut helt och hållet när man spelar delad skärm tillsammans med en kompis, eller sin bror som i mitt fall. Förhoppningsvis ser Bungie detta problem och fixar till det med en patch eller något liknande i framtiden.

Ni minns kanske att jag i början av denna recension skrev om hur jag kände mig när jag hade spelat Halo: Combat Evolved och Halo 2, men jag visste inte varför. Nu däremot, efter att ha spelat Halo 3, vet jag precis varför. Nej, det beror inte på Master Chiefs coolhet. Det beror heller inte på alla häftiga vapen och fordon. Det beror inte ens på Cortana eller den grymma handlingen.

Nej, jag känner som jag gör för att jag har så förbannat roligt!

Medlemsrecensioner176
Samlat betyg: 9.4/10