Halo 3

Skrivet av: Kazuma   2007-10-09

9 timmar efter min krasch i djungeln sitter jag flåsande. Sakta återvänder världen till mig och alla de tusentals intryck jag fått börjar sjunka in. Det känns som en Gravity Hammer i pannan. Halo 3 går inte att beskriva, det är större än livet självt.

I 9 timmar har jag svettats, skrikit och grinat blodtörstigt på min och Master Chiefs resa. Jag har blivit förrådd, hotad och hyllad. Jag har skjutit, sprängt och slagit min väg genom det mest fantastiska action-epos jag någonsin upplevt.

Halo 3 är blytungt. Varje tagen meter är en seger, likaså varje dödad fiende. Serien har accelererat in i överljusfart. Halo har aldrig handlat om våld. Visst, blod har stänkt och många har dött i de två tidigare spelen. Men taktik har alltid varit det som lett spelaren framåt. Taktikens betydelse har inte minskat, tvärtom den har ökat i betydelse, men denna gång är det ett brutalt, skrikande Halo som möter mig. Grafiskt har kanske inte våldet eskalerat, men spelmässigt är det mycket råare, det finns ingen misskund, ingen ånger. Står någon mellan dig och ditt mål är det stekhett bly och glödande plasma som talar sitt rättframma språk. Varje situation är ett avgörande slag, där den med kallast nerver och störst blodtörst som överlever. Meningslösa passager med skrikande Grunts är historia, istället har dessa Grunts (för att bara ta ett exempel) blivit beräknande smådjävular med mer granater än vad som är hälsosamt. Jackals kan skjuta bort smuts från Master Chiefs hjälm, om de skulle behaga det. Det är ett mycket svårare spel denna gång. Men ack så underbart.

Jag har skrikit ut mitt raseri till den grad att bostadsrättsföreningen lämnat ett klagomål, men aldrig av frustration, eftersom jag vet att varje gång jag dör, har jag bara mig själv att skylla. Halo 3 är det mest rättvisa spel jag spelat, och det mest skoningslösa.

Halo 3 är med brilliant avslutning på en fantastisk serie. Med en honnör går jag ut för att avsluta striden. Gång på gång.

Medlemsrecensioner176
Samlat betyg: 9.4/10