Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
MEDLEMSRECENSION

Flower

Facebook
TwitterReddit

Vardagen är oerhört grå och trist, och vart jag än tar vägen så möts jag hela tiden av känslan av stress. Allt ska skyndas på som bara den. Ingen kan bara ta det lugnt, för exakt allting har en deadline som måste följas, och det bästa sättet att nå den verkar tydligen vara att hela tiden stressa. Jag drömmer mig bort till en stor äng, där det inte finns några som helst bekymmer, där jag bara kan andas ut, slappna av och supa in den friska luften.

Flower är ett spel som inte likar något annat som jag har spelat tidigare. Faktum är att jag ärligt talat inte vet om det verkligen går att klassificera det som spel egentligen, för även fast det finns ett mål i spelet så går det inte direkt att misslyckas. Men något som jag verkligen är säker på är att Flower är konst.

När Flower tar sin början så befinner du dig i ett grått rum och utanför fönstret väntar en dyster stad, och på ett bord står en ensam blomma. Den här blomman fungerar lite som en nivåväljare om vi ser det gråa rummet som spelets huvudmeny, och när vi "valt" blomman så befinner vi oss på en stor äng där en blomma vaknar till liv och släpper ifrån sig ett blad. Blombladet ska vi sedan transportera med hjälp av vinden och väcka andra blommor till liv.

Och innan ni frågar så har jag inte rökt på innan jag satte mig ned för att skriva denna recension, utan det är precis det som Flower går ut på, vilket ärligt talat låter helt meningslöst och tråkigt. Men meningslöst är det verkligen inte, men det är dock den enda konkreta beskrivningen av spelet som finns. För Flower är ett ändå ett rätt abstrakt spel, eftersom det inte står skrivet i sten vad det handlar om eller vad det går ut på. Istället handlar det om att tolka spelet för sig själv och skapa en egen uppfattning. Personligen så tror jag att Flower handlar om både hopp och att komma ifrån den stressiga vardagen, vilket också råkar vara en av de främsta anledningarna till att jag spelar spel.

Spelkontrollen är oerhört simpel men ändå oerhört effektiv, du kontrollerar vinden och åt vilket håll blombladen ska färdas mot genom Sixaxis-funktionen. Ja, ni läste rätt, den snabbt bortglömda Sixaxis-funktionen i Playstation 3-kontrollen som aldrig har utnyttjats på ett speciellt bra sätt. Flower är dock spelet som tillfullo utnyttjar denna funktion på ett oerhört välgjort sätt. Sedan kan du även få det att blåsa genom ett hålla in valfri knapp, så kontrollerna är inte superavancerade och du behöver inte alls tänka på något när du spelar.

Med tanke på både spelmekaniken och de simpla kontrollerna så var jag lite orolig över att det skulle bli enformigt, men lyckligtvis kände jag aldrig att det blev så. Dels för att spelet är riktigt kort, men framförallt eftersom de olika nivåerna hade tillräckligt med variation rent designmässigt samt att det dök upp nya pussel, även fast de fortfarande håller sig simpla. Eftersom det som nyss nämnt är ett kort spel så tar det kanske runt en timme eller så att bara spela genom spelet, men för den som vill så går det att håva in troféer som har viss utmaning, även fast det är inte riktigt det som det är meningen att man ska uppleva i ett spel som detta. Jag tycker dock att spellängden är helt okej med tanke på priset, även fast jag gärna hade sett ytterligare en eller två nivåer.

Det märkligaste med Flower dock (om du inte redan tycker det verkar vara ett märkligt spel) är faktumet att jag får en känsla av total frihet fast det inte existerar. Även fast det stundtals finns hyfsat öppna ytor så är det hela tiden uppenbart att spelytan är begränsad, eftersom det finns bara en väg för att ta sig fram genom nivån. Försöker jag att peka finger åt systemet och bege mig åt ett annat håll så blåser vinden tillbaks mig, men trots detta så känns spelet fritt. Jag tror att det är för att det inte finns någon som helst press, om du inte vill satsa stenhårt på troféerna som jag nämnt ovan, och om jag vill ta mig fram långsamt och bara koppla av istället för att hela tiden följa målet så är det fullt möjligt.

När det kommer till presentationen så är Flower minst sagt oerhört vackert och stämningsfullt. Grafiken, och i synnerhet designen, är så pass läcker att det inte hörde till ovanligheten att jag stannade upp helt och bara njöt av landskapet som jag befann mig i och verkligen kopplade av. Speciellt ett parti i spelet när jag rundade av en bergvägg och fick se den vackra solnedgången. Det är dock inte bara grönt och ljust, det finns även mörkare partier av spelet som ger en skön kontrast. Musiken är också oerhört lugn och mysig, men trappas upp en aning när vinden verkligen tar fsrt. Koncentrerar man sig verkligen på musiken så är det dock lätt att tröttna, eftersom det i princip antingen är samma eller liknande musikstycken som spelas upp. Men både grafiken och musiken samarbetar verkligen och gör att jag helt slappnar av när jag spelar Flower.

Som jag nämnde i början av recensionen så är jag inte helt säker på om Flower verkligen är ett spel, men jag kan faktiskt inte komma fram till ett bra svar. För mig så måste det finnas ett mål och hinder att överkomma för att det ska klassificeras som ett spel, så om ett "spel" har ett mål men inga hinder som försöker stoppa mig så ser jag det inte som ett spel egentligen. I Flower finns det ett mål, även fast det är något oklart om vad målet egentligen är, och det finns ju hinder som försöker stoppa mig, så enligt min definition av ett spel så borde Flower räknas som ett spel. Men just att det inte går att misslyckas krånglar till det för min del, eftersom det ändå är meningen att hindren ska få mig att misslyckas. Men eftersom jag inte kan komma fram till något så får jag helt enkelt avstå från ett ge ett vettigt svar på den frågan.

När jag spelar Flower så behöver jag verkligen inte tänka eller koncentrera mig, utan allt jag behöver göra är att sväva med vinden. Men trots att det finns mindre utmaningar i form av troféer, så känns det ändå rätt fattigt när jag väl tagit mig genom den korta spellängden. Men hur jag än vrider och vänder på det, så har jag inte spelat något annat spel som kan jämföras eller liknar Flower på minsta sätt. Flower är ett sådant spel som är perfekt för de stunder då jag bara känner att jag behöver slappna av och ta en paus från den stressiga världen. Även fast jag inte är helt säker på om jag verkligen kan kalla Flower för ett spel, så är åtminstone en sak säker. Flower är ett konstverk.

Plus:
Oerhört avslappnande, enkel och effektiv kontroll, mysig presentation

Minus:
Någorlunda kort

Testad version: Playstation 3

Medlemsrecensioner8
Samlat betyg: 8.3/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10