Tenchu Z

I rollen som ninja ska man hålla sig i skuggorna och inte flaxa runt för mycket som en adrenalinstinn blådåre. Saken hör till den att man kan nästan flaxa runt hur som helst utan att det har speciellt stor inverkan. Fienden besitter oftast bara ledsyn, och kan mycket väl missa när spelaren befinner sig halvt gömd bakom en tunna med ett ben som sticker fram. Ibland kan fienden upptäcka en taggig japansk frisyr sticka fram från ett hörn på 4 mils avstånd. Intelligensen är allt som oftast väldigt ouppmärksam, då man kan gå fram och sticka ihjäl en kille, bara för att sedan vända sig om och sticka ner den som stod bakom honom. Man lyckas alltså smyga mellan två fiender, och döda båda, utan att någon märker något. Det torde vara höjden av ninja-skickligheter.

Fokus ligger på att släcka liv med så lite uppståndelse som möjligt, och till sin hjälp har man ett flertal färdigheter för att lyckas med detta. Om man närmar sig en fiende bakifrån får man upp en ikon på skärmen och en skakning i handkontrollen som signalerar att nu är det fritt fram att hugga till. Ett snabbt knapptryck och vips har man förvandlat en vakt till en blodsprutande geyser. Ett stort problem med att hugga ihjäl folk hipp som happ är att det inte går att flytta på de söliga kropparna efteråt. Om någon annan skulle komma förbi och upptäcka liket kommer det att ta hus i helvete och ilskan tar vid. Inte för att det gör så mycket, de hetsar upp sig ett par sekunder, man gömmer sig under ett hus, så är allt bra sen igen.

Intelligensen är faktiskt, så horribelt usel att man nästan baxnar. Det faktum att fienden inte kan se, höra eller röra sig under delar av spelet känns som buggar som vi hade kunnat klara oss utan. När man dessutom går in i närstridsklinch blir det ännu sämre med ett fladdrigt och oprecist system som mest känns baserat på tur snarare än skicklighet. Lägg här till att fienden dessutom kan ta abnorma mängder hugg mot bålen och att det även är svårt att urskilja dödsanimationen från en vanlig skadeanimation på fienden. Normalt sett skulle det inte vara något problem, men när man kan hugga en död fiende innan denne har fallit till marken, och därmed förhindra att han faller - nästan hur länge som helst, gör att detta faktiskt är ett problem.

Samlat betyg: 10/10
1
2