Grand Theft Auto III

Det var en senhöst 2001 som Grand Theft Auto III lanserades. Världen hade skakats av attacken mot World Trade Center. Det mest sensationella med mobiltelefoner var att man hade spelet Snake. Youtube fanns inte då, men man tittade på flashaniamtioner av Osama Bin Laden. Det skulle dröja ännu ett år innan DVD-skivan slog igenom i Sverige.

Playstation 2 hade funnits ett år. Xbox eller Nintendo Gamcube hade ännu inte släppts. Priset för en Playstation 2 tillsammans med ett spel låg på nästan 4000 kronor i den tiden tidens penningsvärde. Därför hade de flesta antingen en Nintendo 64 eller Playstation 1. Det enda stället jag stötte på ett Playstation 2 var på fritis. När jag såg grafiken då upplevde jag den som fotorealistisk.

Det nya med GTA III var att den bestod av en interaktiv spelvärld man fritt kunde röra sig i. Alla andra spel handlade om att man gick en mer eller mindre linjär väg från punkt A till punkt B. Därför startades sandbox-genren med GTA III. Visserligen fanns spelet Driver till Playstation 1 som också var öppet, vilket kommit ut två år tidigare. Men där kunde man bara köra racerbil och det fanns väldigt lite interaktivet med världen. Det enda man i princip gjorde var att åka i biltävlingar. Även föregångarna GTA och GTA II är öppna, men dom spelen har en top-down 2D-grafik som var primitiv redan när dom kom ut, 1997 respektive 1999.

Spelet börjar med att huvudpersonen man spelar, Claude, precis har utfört ett bankrån. Han blir precis efter rånet förråd av en av sina medkumpaner, sin egen flickvän, Catalina. Hon skjuter honom därför att hon anser att han bara är småpotatis. När sedan Claude fängslad eskorteras av poliser i en fångbil, blir plötsligt konvojen överfallen av gangsters. De räddar honom oavsiktiglen, tillsammans med en annan fånge, Q-Bal. Q-Bal introducerar sedan Claude till medlemmar i den undre världen, och Claude blir mer och mer involverad i den undre världens maktkamper.

Det märks att spelet är gjort till en två generationer gammal konsol. Trots att jag spelade det på min mobiltelefon och använde mig av en liten skärm påmminer figurerna mer om krockdockor än människor. Däremot ser inte resten av världen inte mycket sämre ut än spel till Nintendo 3DS. Den kanske värsta känslan när man spelar ett gammalt spel är upplevelsen av att det man spelar är ute. Den försvann när en åttaåring hela tiden titttade på mig över min axel när jag spelade spelet på tunnelbanan. Veritabelt tredimensionella spel är ju trots allt fortfarande ovanliga till smartphones.

Man har konverterat kontrollerna från Playstation 2 till särskilda touchscreen kontroller. Systemet med autosikte är detsamma som på Playstation 2-versionen. Varje handling i spelet finns representerad som olika symboler på touch skärmen. Man styr Claude med hjälp av en virtuell joystick. Kameran roterar man genom att vrida var som helst med fingret på skärmen. Till en början känns kontrollerna väldigt klumpiga. Men man lär sig dom ganska snabbt, och till slut är bekvämligheten nästan lika bra som på en konsol. Att ändra kameravinklar är rentav smidigare på mobiltelefonen än Playstationet.

Grand Theft Auto III består till huvuddelen av uppdrag. Ett uppdrag börjar med att man går till en plats i staden, som typiskt är en kriminell persons vistelseort. Därefter får man se en kort scen och så får man en uppgift som involverar action i form av en blandning av skjutande och bilkörning. Ofta gör man på GTA:s karaktäristiska sätt genom att stjäla bilar från trafikanter runtom en för att snabbt förflytta sig i staden. Ett avklarat uppdrag innebär att nya uppdrag låses upp, och vissa av dom driver handlingen framåt. En nyhet med den portabla versionen är att man direkt kan göra om samma uppdrag, istället för att man som tidigare måste återgå till uppdragsplatsen. Detta är en klar förbättring, som passar sig väl för mobiltelefonspel vilka det är extra viktigt att man snabbt ska kunna plocka upp och spela.

Den öppna världen är det som märker ut GTA-serien. Att du hela tiden befinner dig på samma plats, lär känna den och avklarar allt svårare uppdrag ger dig en tillfredställande känsla, som inte enkelt kan ersättas av spel i någon annan genre. För den som inte vill göra de vanliga uppdragen finns det även hundra dolda paket att leta efter, 20 massakrar (tidsbegränsade uppdrag där du har ett visst vapen och ska döda X antal fordon, civila eller gängmedlemmar) och 20 dolda ramper för stunthopp. Man kan även frilansa genom tidsbegränsade uppdrag där du jagar brottslingar med polisbil, kör passagerar som taxiförare, räddar patienter som ambulansförare eller släcker bränder med brandbil.

När det gäller den artificiella intelligensen märks det verkligen att spelet är från 2001. Karaktärerna står bara stilla och springer möjligtvis fram lite grann. Däremot är fienden väldigt dödlig och därmed svår om du kommer för nära. Därför blir uppdragen en trial and error process där man helt enkelt lär sig steg för steg hur man ska besegra fienden. Själv gillar jag mycket det upplägget, även om spelet känns föråldrat.

Jag kom i kontakt med Grand Theft Auto III första gången när jag köpte ett dubbelpaket med både GTA:III och GTA: Vice City. En kompis visade mig GTA: III på mobilen våren 2013.

Är spelet värt att köpa och håller det i sig än idag? Även om som tidigare nämnt grafiken, och AI:n är föråldrad kompenseras det mer än väl av det bärbara formatet. Det är verkligen skönt att sitta och spela sin älsklingsspelserie när man sitter i väntrummet, på bussen eller småkollar på tv samtidigt. Om du har en mobiltelefon som kan spela och förvara det här spelet på en gigabyte är det definitivt värt att köpa. Tänk bara då på att köpa Grand Theft Auto:Vice City först om du nu inte redan har spelat det. Det är i allt väsentligheter samma spel som Grand Theft Auto III men med många uppgraderingar. Det finns fler vapen, världen är ljusare, musiken på bilradion är bättre, allt har samma tema: det glada 80-talet, det finns fler typer av fordon, det finns fler olika lösningar för uppdragen, och karaktärerna är mer färgstarka och man får en ännu starkare känsla av att gå från att vara en nobody till en storskurk. Jag skulle inte rekommendera GTA III till konsoll därför att den teknologiska utvecklingen har gått långt framåt sedan spelet släpptes. Kanske är det då värt att köpa en modern sandbox såsom Watchdogs till det splitternya Playstation 4 (när detta skrivs har det spelet ännu inte släppts)?

Medlemsrecensioner10
Samlat betyg: 9.5/10
1