Lollipop Chainsaw

Skrivet av: 5murfen   2013-12-04

Sommar och sol. Cheerleaders och zombies. Kortkort och en motorsåg... Lollipop Chainsaw, baby!

Ett av de roligaste spelen som kom ut under 2012 är Suda51:s Lollipop Chainsaw. I detta är du cheerleadern Juliet (alla killar säger hell yeah!) med en motorsåg i handen och ett dinglande, pratande huvud på höften. Huvudet heter Nick och är Juliets pojkvän. Han har inte alltid varit bara ett huvud utan det är följden av ett dödligt zombiebett, och han är lite bitter över detta (fullt förståeligt).

Spelet går i princip ut på att slakta zombies på löpande band (åh, det glittrar och är så tjejigt och fint när man gör detta!) och att samla på sig pengar för att uppgradera sina färdigheter och sin garderob (yay). Under spelets sju banor får man uppleva flera olika miljöer och man får även nya möjligheter med sitt vapen, vilket gör att det känns varierande och roligt hela tiden. Man bjuds även på små minispel under resans gång och även om detta inte hör till spelets bästa delar så bidrar det till variationen.

Juliet och Nick är roliga att följa genom spelets gång i med- och motgångar och det blir aldrig någonsin tråkigt att lyssna på deras konversationer. Kontrasten mellan Juliets ta-allt-med-en-klackspark-mentalitet och Nicks ironiska och dystra livsåskådning skapar sköna och underhållande dialoger. Övriga karaktärer är också karismatiska, där främst bossarna sticker ut ur mängden. Ah, dessa zombiebossar, så lätta att förälska sig i. Knäppa små saker det där, med lustiga egenskaper och fantasifulla attacker. Bossfighterna är bland det roligaste i hela spelet.

Återspelningsvärde finns det gott om. Alla banorna är lätta att återvända till (med alla uppgraderingar intakta) vilket är kul att göra för att samla på sig pengar och köpa alla kostymer och liknande. Det enda jag skulle vilja klaga på är att spelet är fruktansvärt kort - det går väldigt snabbt att klara den första genomspelningen. Samtidigt känns det aldrig långdraget eller tråkigt, så det kanske var lika bra att det blev kort och koncist. Kan man ju försöka intala sig själv i alla fall.

Sammanfattningsvis är Lollipop Chainsaw ett underhållande spel som alla borde testa. Det är absolut galet och fantastiskt kul. Det är nog ett älska-eller-hata-spel men eftersom det går att hitta billigt nu tycker jag allt att du borde ta chansen och se vad du tycker. Vem vet, du kanske blir förälskad?

Samlat betyg: 7/10
1
2