King Kong

Det märks omedelbart att det inte handlar om ett licensspel i mängden utan ett genomarbetat och atmosfärsikt spel som står stadigt på egna ben. Spelet tar vid en bit in i filmen och du tar rollen som manusförfattaren Jack Driscoll (förste styrman i originalfilmen), när han tillsammans med filmens stjärna Ann Darrow, regissören Carl Denham och den vapenkunnige Hayes tar sig iland på ön.

Som Jack Driscoll ser du allt ur förstapersonsvy. Det finns inga indikatorer för antalet kulor, hälsa eller några hårkors på skärmen. Allt för att skapa bättre inlevelse. Miljöerna imponerar och känns levande. Det är Peter Jacksons Weta-studio i Nya Zeeland som har designat alla varelser och miljöerna på ön och det märks att de har gjort ett fantastiskt jobb. Mellan varven hittar du vapenlådor som skickats ner med fallskärm från kapten Englethorns flygplan, men mellan ammunitionsförråden måste du klara dig med de spjut, pinnar och ben som du använder som spjut. Hela kontrollsystemet för hur du siktar och kastar spjuten är inspirerat, men enkelt i sin utformning. De första fienderna vi möter är några förväxta krabbor och det fortsätter i samma stil med förväxta tusenfotingar, förväxta fladdermöss, förväxta grodyngel och dinosaurier. Efter några kapitel blir Ann och Jack tillfångatagna av öborna och Ann offras av infödingarna till den store Kongs ära. Det är här äventyret tar fart på riktigt och Jack tillsammans med en eller flera av de andra expeditionsmedlemmarna försöker rädda filmstjärnan.

När du spelar som Jack är du relativt vek. Den finns ingen hälsomätare, men du tål bara en smäll sedan måste du undvika en till träff under några sekunder när skärmen blir blurrig och Jacks hjärta bultar hårt. Ett annat exempel på smart ljuddesign är den gälla ton som stegras när en av dina kamrater är i fara. Om en expeditionsmedlem dör har nämligen Jack misslyckats. Det gäller att vara smart, spara på ammunitionen och använda sig av öns naturliv för att på smidigast möjliga sätt ta sig fram genom djungeln. Genom att döda ett djur kan du locka bort andra djur så att lättare kan ta dig fram. Pussellösningen är inte speciellt avancerad och handlar mestadels om att använda eld för att bränna buskar och hitta träpinnar som används som "nycklar" till öbornas träportar som finns utspridda på ön. Det blir aldrig speciellt frustrerande och du vet för det mesta vad du behöver göra vilken gör att spelet aldrig riktigt tappar i tempo som äventyrsspel ibland annars riskerar att göra.

Medlemsrecensioner8
Samlat betyg: 6.5/10
1