Motorstorm är lite av en frälsare. Motorstorm är annorlunda, rent av nydanade, med tanke på vad vi fått för bilspel leverarade på senare år. Antigen har det varit fråga om rena racingsimulatorer (GTR, Forza, för övrigt två mycket bra spel) eller EA:s trötta Need for Speed-tjafs där all körglädje och körkänsla offrats för "OMG ME CAR SO PIMP"-klichéer som dog ut med filmen Fast and the Furios och påklistrad, tröttsam gangstahiphop-attityd.
Offroad-racingspel har det lidit brist på, även om vi nyligen fått det superba CMR: Dirt, fast vete tustan om Motorstrom inte åstadkommer mer. För Motorstorm inför verkligen något nytt; borta är grenes klassiska linjära, småskaliga banor. Istället erbjuder Motorstrom enorma, vettlöst stora banor med minst fyra alternativa rutter där de olika vägenlagen avgör var man lämpligast bör köra med de olika fordonstyperna. Fyrhjulingar, enduro- och crosshojar, gigantiska lastbilar, traditionella rallybilar, racingtrukar och lerplogare ingår i fordonsgodispåsen, som för övrigt aldrig smakat så väl förut emedan det verkligen är skillnad på de olika fordonen vilket medför stor variation. Därvid vävs även en rad strategiska element in då man verkligen måste planera sin körning och vara konsekvent med de olika vägenlagen för att bli så framgångsrik så möjligt. Spelet utmaningskruva delas in på fyra olika nivåer och de två första är väl enkla och ständigt förlåtande där det är möjligt att köra och krocka fler gånger än vad man borde. De taktiska nyanserna kommer istället till sin rätt på den tredje och fjärde nivån, där det blir svårt men inte rejält utmanande.