Svenska
MEDLEMSRECENSION

Enemy Front

I en tid där WW2-spelen inte längre växer på träd så är det lätt att kraftigt börja salivera när man hör saker som "det första moderna WW2-fps:et", "fantastisk grafik med Cryengine 3" och "enorma banor som ger dig som spelare friheten att välja". Synd är det då att det i fallet Enemy Front inte stämmer överhuvudtaget!

Problemen tonar upp sig redan vid uppstarten. Spelet kraschar. Det visar sig nämligen att det har problem med att upptäcka min skärm (sedan denna sitter kopplad till HDMI-ingång 2), och den första kvarten får jag därmed spendera med att försöka finna en lösning på detta problem. När spelet väl startar märker man dock snabbt att den omstarta titel gick igenom för två år sedan (då man bytte spelmotor) har drabbat det hårt. Vad som finns här är på inget vis färdigt.

Första uppdraget är visserligen ganska lovande. Vår hjälte Hawkins har på något vis hamnat i motståndsrörelsen och slåss nu tillsammans med dessa för att befria Polen från tyskarna. Hur han hamnat där, sedan han mycket tydligt inte är från Polen, är något som utvecklarna berättar genom tillbakablickar på tidigare händelser. Ett storymässigt knep som hade kunnat fungera väl, med hopp fram och tillbaka i tiden medan man lär sig mer om karaktärens bakgrund, men som tyvärr förstörs av manusets dåliga kvalitet.

Som exempel kan nämnas att man redan 2 minuter in i den första tillbaka blicken grabbar ett maskingevär och närmast helt motivlöst börjar ha ihjäl nazister. Så mycket för djupa bakgrundshistorier, och att ge karaktärerna motiv alltså. Detta följs upp av att man helt utan kontext ombeds spränga ett tåg. Någonstans har CI-games tvingats klistra ihop lösryckta story- sekvenser - och det märks att allt inte riktigt gick som det var tänkt under utvecklingen.

Vidare är fienderna lika stendumma som vanligt när denna utvecklare är i farten. Ibland skjuter de vildsint mot dig, trots att du står flera mil bort, ibland ser de dig inte fast du är så nära att du skulle kunna spotta dem i ansiktet. På förhand har det talats om att du som spelare alltid har friheten att smyga -tyvärr förstörs även detta av den bristfälliga ai:n.

Under huven rullar, precis som i Sniper Ghost Warrior 2, Cryengine 3 - det märks tyvärr inte. I de screenshots som CI-games visat innan släpp (läs bullshots) har spelet sett fantastiskt ut. Något som det knappast kan leva upp till ens på en topmatad PC. Det är så synd, och i sig märkligt, att ett spel från 2014 inte ens nästan kan mäta sig grafiskt med det första spelet i Crysis-serien från 2007 trots att det baseras på en betydlig nyare version av samma motor. Orsakerna stavas: kompetens och tid, två saker som CI-games uppenbarligen saknar!

Hur ofärdigt spelet är beskrivs dock bäst av ljudbilden. Inget. Absolut inget! Låter som det ska. Många av ljuden känns som rena placeholders och det är omöjligt att lokalisera varifrån skott, fotsteg eller dylikt kommer sedan alla ljud når dig via fronthögtalarna.

Sist men inte minst så bör man ställa sig frågan om Enemy Front är roligt att spela. Svaret på den är: nej! Även kontrollen känns nämligen ofärdig, du bokstavligt flyter fram, och vapenanimationerna lämnar mycket i övrigt att önska. Det är visserligen inte horibelt på denna punkt, men ej heller tillräckligt för att ens klassas som godkänt. CI-games borde veta. Ja. De rent av måste veta, efter att ha gjort en rad FPS, hur viktigt det är att åtimstone sätta känslan i vapnen och spelarens rörelser. Utan en åtminstone godkänd spelbarhet står sig nämligen de flesta spelen relativt slätt.

Något som också står sig slätt är spelets multiplayer. Här finns endast 4 banor att tillgå, inget upplåsningsträd och inga att spela emot. Tillråga på allt så är nätkoden, när du väl hittar andra spelare, horibel och spelet dras därför ständigt med enorma mängder delay, spelare som fastnar i terängen och kraschande servrar. Lägg därtill den bristfälliga spelbarheten och du förstår att ingen kommer ha speciellt rolig med det här.

Allt som allt så är ofta ett spel summan av dess beståndsdelar, om ingen av beståndsdelarna är färdiga ja då kan knappast spelet vara det heller. CI-games ambitioner var säkerligen höga, de har dock inte lyckats leverera på en enda punkt. Hade det här sålts som Early Acess med garantin att det en dag skulle bli klart så hade jag nog menat att det mycket väl skulle kunna bli bra. Som det är nu så kan jag dock inte rekommendera Enemy Front till någon - för det är inte färdigt - och kommer heller aldrig att bli.

Samlat betyg: 4/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10