Valkyria Chronicles

Skrivet av: Sebbeza   2014-09-14

Jag måste erkänna att jag inte är världens största fan av strategispel av denna sort, men det är något alldeles speciellt med detta spel. Fick detta spel rekommenderat av en vän till mig och då detta skulle vara hennes absoluta favoritspel kunde jag ju inte säga nej. Jag hade absolut ingen aning om vad jag skulle förvänta mig mer än ett anime spel med andra världskrig-ish-tema och när jag väl satte mig ner med det blåste det mig nästan av soffan.

Anime designen är riktigt läcker och spelets soundtrack räcker nog med att få mig intresserad i den första timmen av spelet. Men utöver allt annat måste det vara spelets unika gameplay som verkligen greppar tag om en. Man får placera ut soldater av olika klasser ifrån sitt squad till olika positioner och sedan styra dessa soldater själv och inte behöva sitta och titta på medans någon AI styr dina soldater åt dig, något som jag uppskattade otroligt mycket. Det krävs mycket strategiskt tänkande, något som jag tidigare inte var van vid och som jag nu absolut älskar med detta spel. Det finns många, episka storslagna strider som ofta varierar mellan marktrupper och pansarvagnar.

Storyn är också något jag faktiskt blev riktigt imponerad av, det finns många intressanta karaktärer och handlingen drivs fram av ganska överraskande händelser som jag verkligen inte förväntade mig se i denna typ av spel. Det finns också japanska röster vilket jag uppskattar i de flesta Japanska spel. Blev också riktigt glatt överraskad när jag insåg att det fanns en fullt animerad serie(!) på 26 avsnitt som ska börja avnjutas ikväll.

Mitt betyg: 9/10
Om du äger ett Ps3 och gillar antingen anime eller bara denna typ av spel rekommenderas det starkt!

Samlat betyg: 9/10