Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
MEDLEMSRECENSION

Watch Dogs

Facebook
TwitterReddit

Efter lång väntan har jag äntligen satt tänderna i Watch Dogs, som såg så oerhört lovande ut när det först utannonserades. Chicago har inte gått säkert en minsta sekund när jag dragit genom staden i rollen som en superhacker, men lever spelet verkligen upp till hypen?

När Watch Dogs först visades upp på Ubisofts E3-konferens under 2012 tyckte jag spelet såg fantastiskt lovande ut. Intresset var skyhögt för min del, men i takt med att tiden gick sjönk intresset. Dels för att det tog sådan tid och det till och med försenades, men kanske mer för att Ubisoft visade upp lite väl mycket från spelet för min smak. Men trots det har jag ändå hela tiden sett framemot Watch Dogs, då att skapa kaos i Chicago som en hackare låter minst sagt lovande.

I Watch Dogs ikläder vi oss rollen som Aiden Pearce, en man som är oerhört skicklig när det kommer till teknologi och att hacka sig in i princip överallt och som också bär på ett kriminellt förlutet. Efter ett jobb som inte riktigt gick som planerat blir Aidens identitet utlämnad till en kriminell grupp som därmed vill eliminera honom, vilket dock istället resulterar med att hans systerdotter mister sitt liv. Full av hämndbegär ger sig då Aiden ut på Chicagos gator för att skipa rättvisa och få sin hämnd på de som gav sig på hans familj.

Storyn måste jag erkänna jag inte hade några större förväntningar på, eftersom jag helt enkelt inte visste vad det handlade om. Jag kan dock säga att storyn som jag upplevde i spelet var helt klart bra, och stundtals kunde den vara riktigt spännande. En nackdel med storyn är dock huvudkaraktären, som mest känns stel, har en typisk mörk röst och känns mest ointressant. Dock växer han på en, det måste jag ändå medge.

Eftersom Aiden som nämnt är en hacker som har tillgång till hela staden genom sin mobiltelefon, ges möjligheten att skapa kaos i Chicago. Eftersom mer eller mindre all teknologi i staden är sammankopplad till en centraldator, ctOS, är det inga som helst problem att med ett knapptryck hacka bland annat trafikljus, vägspärrar, säkerhetskameror, gasledningar eller elgeneratorer för att få antingen en överblick eller ett övertag, beroende på vad situationen tillåter.

Du kan även använda mobilen för att hacka dig in i folks telefoner och avlyssna samtal, läsa meddelanden eller sno pengar från deras bankkonto. Sistnämnda har jag sett nämnas som ett subtilt moralsystem (tillsammans med ryktesmätaren som avgör vad folk anser om Aiden), men jag tycker inte det räknas eftersom det inte finns några som helst konsekvenser av att sno från en ensamstående mamma med två barn. Kort sagt, om du letar efter den ultimata rövhålssimulatorn är Watch Dogs definitivt något för dig.

Rent spelmekaniskt är Watch Dogs en blandning av både renodlad action och stealth, då bortsett från vissa uppdrag är det generellt sett helt upp till spelaren själv hur denne ska tackla varje situation. Både skjutande och smygandet fungerar riktigt bra tack vare den för det mesta smidiga spelkontrollen, samt naturligtvis hackandet. Är det något som jag kan klaga på här är att hackningen kanske känns lite väl simpel, då det som nämnt endast krävs ett knapptryck för att orsaka kaos. Men jag tycker det fungerar ändå riktigt bra.

Chicago är en rätt stor stad att utforska, och som väntat i ett sandlådespel finns det en del att göra utöver huvudstoryn. Det går att snappa upp potentiella brott i närheten som du sedan kan stoppa, och det finns även diverse sidouppdrag där du antingen följer ett särskilt uppdragsmål (som ofta involverar snabba bilar och snutar) eller slå ut en gängledare. Sistnämnda måste jag påpeka känns märkligt uppbyggd, då jag har full tillåtelse att döda gängmedlemmarna, men om jag dödar deras ledare istället för att oskadliggöra honom misslyckas jag med uppdraget.

Några andra problem som jag även har med alla sidoaktiviteter, är dels att det känns som jag blir påtvingade alla sidouppdrag när de konstant poppar upp. Nu vet jag mycket väl att de är helt frivilliga, men det är värt att nämna att jag är den personen som kan kliva in i en ny stad i Skyrim i syfte med att slutföra ett uppdrag och sedan vandra därifrån med minst tio nya. Istället för att spelet slänger en massa saker att göra på mig, hade jag gärna sett att jag själv får söka upp dessa med min smarttelefon. Ett annat litet klagomål jag har är att vissa av sidoaktiviteterna, framförallt de digitala minispelen, känns som om de inte har så mycket med spelet att göra utan är där bara för sakens skull.

Som sagt är Chicago rätt stor, så att ta sig fram genom att köra bil känns rätt givet. Bilstyrningen känns rätt bra, dock lite väl sladdrig vilket ibland lett till att jag krockat med andra bilar eller kört på folk av misstag. Men staden känns hela tiden levande, då utöver de potentiella brotten jag kan leta upp kan det även ske ett mindre brott mitt framför ögonen på mig, och invånarna har för det mesta trovärdiga reaktioner på saker som händer omkring dem. Men eftersom jag säger för det mesta betyder det naturligtvis inte det är felfritt, och det här som poliserna i spelet kommer in. Utöver olika uppdrag är det extremt sällan som polisen jagar efter mig, dels för det inte verkar finnas några patrullbilar som bara patrullerar, men man kanske mer för att folks förmåga att kalla på snuten är icke-konstant.

Om jag med min bil kör upp på gatan, förstör en busskur och skadar en massa människor i processen händer ingenting. Men när jag ställer mig mitt på gatan och skjuter ett skott rakt upp i luften kommer någon garanterat att slå in 911 på deras mobiler. Det här har också lett till märkliga situationer, där jag hamnat i eldstrid med ett bråkigt gäng som avfyrar sina automatkarbiner mot mig och får folk att fly fältet. När jag sedan dragit min pistol och avfyrat ett skott är det någon som kallar på polisen, som då sätter efter mig medan de struntar i gänget. Polisens närvaro är alltså i princip icke-existerande utöver uppdrag, vilket är synd för när de väl dyker upp leder det till en spännande jakt där jag inte bara måste undvika snutbilar och deras helikoptrar, utan även undvika deras ctOS-skanningar när de förlorat kornet på mig.

Även fast jag inte spenderat särskilt mycket tid med spelets multiplayerläge, då det oftast inte gått att ansluta till av någon anledning, måste jag ändå säga jag gillar det. I huvudsak bygger det på att en annan spelare kan utan förvarning dyka upp i spelet och försöka hacka min smarttelefon. Det gäller då att försöka lokalisera denna spelare och eliminera honom innan min mobil blir hackad. Multiplayern sitter sömnlöst ihop med resten av spelet, vilket gör jag själv kan leta upp en annan spelare att hacka utan att behöva lämna spelet och gå genom flera menyer. Detta gör också att jag själv kan bli utsatt för hackerförsök när jag minst anar det, vilket ger extra dynamik till hela spelet.

Grafiskt tycker jag helt klart att Watch Dogs håller måttet, det ser riktigt snyggt ut även fast designen kan kännas aningen grå. Detta har jag personligen inget emot, eftersom spelet ändå utspelar sig under hösten som ju ändå ska vara mörk. Men att prata om grafiken i Watch Dogs utan att nämna hur den blivit nedgraderar från det vi sett från spelet långt innan det släpptes är omöjligt. Vad som troligtvis har skett är att Ubisoft satsat på att leverera ett spel som sedan visats sig vara för kraftfull för de nya konsolerna skulle klara av det. Fair enough, men att PC-versionen påverkades av detta också ser jag inte alls det logiska i, då PC-plattformen bevisligen är bra mycket kraftigare än dagens konsoler. Att det dessutom finns gömda inställningar i den versionen som får upp grafiken till samma nivå som när det först visades upp, utan några större optimeringsproblem (trots vad Ubisoft själva säger) gör ju inte situationen bättre direkt.

Även fast Watch Dogs inte riktigt levde upp till den stora hypen som låg bakom spelet, känner jag mig ändå rätt nöjd med det. Trots vissa brister och nedbantad grafik gillar jag spelet skarpt, då det varit en fröjd att dragit runt genom Chicagos gator och orsakat så mycket kaos som möjligt med en ynka mobiltelefon. För min del har den nya konsolgenerationen definitivt börjat bra.

Plus:
Hyfsad story, smidig spelkontroll, stor och för det mesta levande värld, härlig multiplayerdel, riktigt snygg grafik

Minus:
Poliserna har lite väl hög frånvaro, stundtals påtvingade sidoaktiviteter, något ointressant huvudkaraktär

Testad version: Playstation 4

Medlemsrecensioner8
Samlat betyg: 6.9/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10